۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۵۳
کد خبر: 81745419
T T
۰ نفر
تصفیه پساب‌ نفتی پالایشگاه تهران با استفاده از فناوری نانو

تهران-ایرنا-پژوهشگران كشوردر یك طرح پژوهشی به مطالعه و بررسی تصفیه پساب نفتی پالایشگاه تهران با استفاده از جاذب‌های نانو ساختار زیست سازگار پرداختند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران با پشتیبانی مادی ومعنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مطالعه سنتز نانو جاذب‌های كربنی و سیلیسی زیست سازگار به منظور تصفیه پساب‌ نفتی پالایشگاه تهران و بهینه سازی فرآیند جذب در رآكتور ناپیوسته را انجام دادند.
دكتر افسانه شهبازی مجری این طرح گفت:در راستای توسعه فناوری‌های‌ نوین جذبی در تصفیه پساب‌های سمی و خطرناك مانند تركیبات آروماتیك چند حلقه‌ایی (PAH)، هدف اصلی این تحقیق حذف نفتالین، آسنفتالین، فنانترین از پساب پالایشگاه تهران با استفاده از جاذب‌های نانو ساختار زیست‌سازگار سیلیسی و كربنی بود.
وی ادامه داد:بیشترین ظرفیت جذب جاذبNH2-SBA-15 معادل 0.81 ، 1.34 و 1.99 میلی‌گرم برگرم به ترتیب برای نفتالین، آسنفتالین، فنانترین بدست آمد، در حالیكه گرافن به دلیل ساختار شیمیایی و فیزیكی، ظرفیت جذبی بین10 تا 30 برابر بیشتر از ظرفیت جذبی جاذب نانو ساختار سیلیسی نشان داد، بطوریكه بیشترین ظرفیت جذب گرافن برای نفتالین، آسنفتالین، فنانترین به ترتیب 28.1 ،28.4 و 20.9 میلی‌گرم برگرم بدست آمد.
شهبازی افزود: نانو جاذب‌های سنتز شده در این تحقیق از ظرفیت جذبی قابل توجهی برای جذب تركیبات آروماتیك چند حلقه‌ایی برخوردار بوده و قابلیت بازیابی و استفاده مجدد از آن‌ها، بكارگیری آن‌ها را در سیستم تصفیه پساب از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌ كند.
علمی (1) ** 9340**1440
۰ نفر