۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶
کد خبر: 81746233
T T
۰ نفر
برنامه هاي دولت در زمينه مديريت پسماندها در گيلان اميدواركننده است

رشت - ايرنا - معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه دولت در زمينه مديريت پسماندها با برنامه ريزي پيش مي رود، گفت: در استان گيلان برنامه هاي خوبي تدوين شده كه اميدواركننده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، معصومه ابتكار روز پنجشنبه در بازديد از مركز دفن زباله سراوان رشت با بيان اين مطلب اظهار كرد: در زمينه مديريت و ساماندهي زباله ها، سرمايه گذاران بخش خصوصي بايد به صورت جدي ورود كنند.
وي ادامه داد: ماه گذشته، مصوبه اي در هيأت دولت به تصويب رسيد كه بر اساس آن؛ تسهيلات لازم براي مديريت پسماندها پيش بيني و راهكارهاي خوبي نيز ابلاغ شده و به مرحله اجرا رسيده است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با يادآوري اينكه برنامه مدوني در قانون برنامه چهارم توسعه براي ساماندهي زباله استان هاي شمالي تدوين شده بود، گفت: در اين ارتباط، پيش بيني هايي نيز انجام شده بود اما در شرايط كنوني، بايد بررسي كنيم چرا اجراي اين برنامه ها، به تاخير افتاد يا متوقف شد.
وي با بيان اينكه سه تا چهار مركز مديريت پسماند در گيلان راه اندازي شده، افزود: اين اتفاق مهمي است و هم اكنون مذاكراتي در زمينه توليد انرژي از زباله در حال انجام است و مكان يابي هاي لازم در منطقه سراوان رشت انجام شده و به مرحله عمل رسيده است.
ابتكار ابراز اميدواري كرد كه سرمايه گذاران علاقمند به منطقه، براي سرمايه گذاري ورود كنند و با كمك مردم و شهرداري ها، گام هاي اساسي در اين زمينه در گيلان برداشته شود.
وي با اشاره به الگوي مصرف شهروندان گفت: بايد تلاش كنيم در كنار رعايت الگوي صحيح مصرف، توليد زباله را كاهش دهيم و در عين حال، تفكيك زباله از مبدأ نيز انجام شود.
معاون رييس جمهوري تصريح كرد: اگر تفكيك زباله از مبدأ انجام شود؛ كاغذ، پلاستيك و ... جداسازي شده و بقيه زباله ها را مي توان به صورت كمپوست بويژه در روستاها بازيابي كرد.
وي اضافه كرد: در زمينه تفكيك زباله از مبدأ و ساماندهي پسماندها ، دولت يازدهم برنامه هاي جدي دارد.
حجت شعبانپور معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گيلان نيز در اين بازديد گفت: طبق بررسي هاي انجام شده؛ بدون در نظر گرفتن حضور گردشگران، در هر ثانيه 650 گرم زباله در استان توليد مي شود كه اين ميزان، در روز به يك هزار و 800 تن مي رسد.
وي ادامه داد: توليد زباله در گيلان با احتساب حضور گردشگران، به سه هزار تن هم مي رسد.
وي با بيان اينكه زباله به صورت بدترين شكل در سراوان رشت دفن مي شود، ادامه داد: روزانه 800 تن زباله شهري به بدترين شيوه در گيلان دفن مي شود و از 600 تن زباله توليد روستايي نيز 30 درصد جمع و به مراكز دفن حمل مي شوند و بقيه در رودخانه ها ، جنگل و طبعيت گيلان رها مي شوند.
معاون استاندار گيلان يادآور شد: در ابتداي فعاليت دولت جديد ، تفكيك زباله از مبدأ در گيلان 10 درصد بود كه هم اكنون با تاكيدات استاندار، اين رقم به 50 درصد رسيده و با به ميدان آوردن شهرداري ها توسط استاندار، اين رقم در پايان سال افزايش مي يابد.
وي اضافه كرد: امسال 50 جلسه با طرف هاي خارجي در خصوص ساماندهي زباله ها و ساخت كارخانه هاي زباله سوز تشكيل شده است.
به گفته شعبانپور؛ نسبت به توليد انرژي از زباله، عزمي جدي داريم و چهار نقطه يا مكان نيز براي استقرار اين واحدها در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه هزينه راه اندازي اين واحدها بسيار بالا و از توان اعتبارات عمراني استانداري گيلان خارج است، گفت: براي راه اندازي هر واحد نيروگاه توليد انرژي از زباله، 400 ميليارد تومان نياز است.
معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست روز پنجشنبه با همراهي خداكرم جلالي و بهزاد انگورج رييس و معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور ، به منظور بازديد از طرح هاي جنگل داري و تالاب هاي استان، وارد گيلان شد.
بازديد از طرح جنگلداري شركت لاكارام در منطقه دوست‌لات و چالشم، مناطق فاقد طرح جنگل‌داري حوالي لونك شهرستان سياهكل در شرق گيلان و بازديد از پارك ملي بوجاق بندركياشهر از جمله برنامه هاي سفر معاون رييس جمهوري به اين استان است.
همچنين با حضور رييس سازمان حفاظت محيط زيست، عمليات اجرايي طرح احياي تالاب (برداشت رسوب، ديواره سازي بمنظور احياي پناهگاه حيات وحش سلكه ) آغاز مي شود.
استان هاي شمالي از جمله گيلان به دليل توليد زياد زباله ناشي از جمعيت شناور گردشگران، اقليم خاص و محدوديت زمين، با مشكلات زيادي در دفن و بازيافت زباله مواجه هستند.
هم اكنون از مجموع شهرستان هاي گيلان، 11 شهر پسماند خود را به مركز استان منتقل مي كنند.
به دليل نزديكي آب هاي سطحي با آب هاي زيرزميني در استان گيلان، شيرابه هاي ناشي از اين زباله ها و آلاينده هاي ناشي از خودروها با هر بارندگي در كوتاه ترين زمان، وارد خاك و آب شده و به شدت رودخانه و زيستگاه ها و مراكز زيست و تكثير آبزيان استان را تحت تاثير قرار داده است.
يكي از مراكز مهم و پر سر و صداي دفن زباله گيلان كه روزانه 550 تا 600 تن زباله از حوزه مركزي گيلان شامل شهرهاي رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشكبيجار و كوچصفهان و بيش از 20دهياري و بخشي از واحدهاي صنعتي در آن دفن مي شوند؛ در منطقه جنگلي سراوان (20كيلومتري رشت) قرار دارد.ك/2
6029/2007