۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81746291
T T
۰ نفر
بهره برداری از هوشمندسازی كنتورهای آب كشاورزی مه ولات با حضور وزیر نیرو

تربت حیدریه - ایرنا - طرح هوشمندسازی كنتور چاه برقی كشاورزی روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور وزیر نیرو در فیض آباد مركز شهرستان مه ولات مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این مراسم گفت: این چاه به نمایندگی از هشت هزار و 500 چاه هوشمندسازی شده مورد بهره برداری قرار گرفت.
محمدحسین جعفری هزینه هوشمندسازی هر چاه آب كشاورزی را 45 میلیون ریال ذكر و بیان كرد: با نصب كنتورهای هوشمند و مدیریت مصرف به میزان 850 میلیون مترمكعب در برداشت آب از سفره های زیرزمینی خراسان رضوی صرفه جویی می شود.
وی افزود: خراسان رضوی با كاهش سالانه یك میلیارد و 170 میلیون مترمكعب حجم سفره های آب زیرزمینی مواجه است لذا بكارگیری كنتورهای هوشمند با توجه به افت منابع زیرزمینی نقش مهمی در كنترل اضافه برداشت آب و استفاده بهینه از منابع آبی دارد.
60 درصد كسری و اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی در این خراسان رضوی مربوط به بخش كشاورزی است.
خراسان رضوی گرچه 2،7 درصد چاههای آب كشاورزی كشور را دارد اما بطور میانگین 7،2 درصد محصولات كشاورزی ایران را تولید می كند.
نصب كنتورهای هوشمند با همكاری و تعامل سازمان جهاد كشاورزی، كشاورزان و شركت آب منطقه ای خراسان رضوی تاكنون برای 90 درصد چاههای كشاورزی در سطح این استان اجرا شده است.
این استان 25 هزار حلقه چاه آب دارد كه از این تعداد 16 هزار و 62 مورد چاههای مجاز بوده و بقیه غیرمجاز است. از كل چاههای موجود نیز 10 هزار و 25 حلقه آن به صورت برقی و یا دیزلی كار می كنند.
وزیر نیرو در ادامه سفر خود به خراسان رضوی قرار است ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات ساخت سامانه فاضلاب شهری در شهرستان كاشمر نیز حضور یابد.
6121/1858
۰ نفر