۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۲۳:۱۲
کد خبر: 81746932
T T
۰ نفر
معاون وزير تعاون: توسعه تعاون راهكار ايجاد عدالت اجتماعي در كشور است

مشهد- ايرنا- معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: توسعه و تقويت بخش تعاون، راهكار ايجاد عدالت اجتماعي در كشور است.

سيد حميد كلانتري روز پنجشنبه در دهمين جشنواره تجليل از تعاونگران برتر استان خراسان رضوي افزود: در تعاون روح جمعي وجود دارد و فاصله هاي اقتصادي از طريق شبكه تعاوني كاهش پيدا مي كند.
وي اظهار كرد: بخش تعاون علاوه بر ويژگي ايجاد عدالت اجتماعي، در جهت محروميت زدايي گام بر مي دارد و توسعه تعاوني ها از راهكارهاي رفع فقر و محروميت در جامعه است.
كلانتري گفت: تقويت بخش تعاون موجب رشد سرمايه اجتماعي مي شود و امروزه هرچه سرمايه هاي اجتماعي در كشورها افزايش يابد، مديريت اجرايي و سياسي كشور به روش سهل تري انجام مي شود.
وي بيان كرد: هم اكنون 100 هزار تعاوني فعال در كشور داريم كه هفت هزار و 500 تعاوني از اين تعداد در استان خراسان رضوي هستند.
معاون وزير تعاون ادامه داد: تعاوني ها از نيازهاي ضروري امروز در كشور ما هستند؛ زيرا موجب افزايش بهره وري مي شوند؛ در حالي كه توجه به امر بهره وري و بخش تعاوني در كشور ما مغفول مانده است.
وي گفت: در وزارت تعاون براي پيشبرد و تحول در بخش تعاون هفت راهبرد تهيه شده كه هر راهبرد داراي هفت برنامه است.
كلانتري افزود: اين راهبردها شامل ترويج فرهنگ تعاون، توانمندسازي و تقويت مديريت در تعاوني ها، توسعه تعاملات شبكه اي، توسعه همكاري هاي بين دستگاهي، تأمين مشوق ها و منابع مالي، تامين نظارت و توسعه بازار و برند مي شوند.
وي با اشاره به ضعف فرهنگي كار جمعي در كشور، اظهار كرد: روح جمعي و كار گروهي رمز موفقيت در امور است؛ اما در كشور ما اين مهم مورد بي توجهي قرار گرفته است.
او ادامه داد: بخش تعاون بايد قوي شود و با قوت در همه عرصه ها ورود پيدا كند.
كلانتري با بيان اينكه هم اكنون 26 درصد تعاوني هاي فعال كشور تعاوني هاي توليد در بخش كشاورزي هستند، گفت: 20 درصد تعاوني هاي كشور يعني 17 هزار شركت تعاوني در بخش صنعت و معدن و دو هزار و 700 تعاوني در بخش معدن فعاليت دارند.
وي اظهار كرد: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون دو ميليون و 600 هزار واحد مسكوني در كشور توسط شركت هاي تعاوني احداث شده است.
او افزود: علاوه بر اين، در حوزه مسكن ساخت يك ميليون و 400 هزار واحد مسكن مهر بر عهده تعاوني ها گذاشته شده كه تاكنون 950 هزار واحد تحويل شده و بقيه در دست ساخت است.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: 352 تعاوني سهام عدالت در كشور فعال است كه 48 ميليون نفر عضو دارند كه اين تعداد مي تواند زمينه ساز كار جمعي بزرگي شود.
وي با تأكيد بر ضرورت حمايت دستگاههاي مختلف از تعاوني هاي فعال، اظهار كرد: تعاوني ها در كشور بايد به دنبال بازار و برند سازي باشند زيرا از 100 هزار تعاوني فعال كشور تنها 50 تا 60 برند ملي و شناخته شده داريم كه اين تعداد بسيار كم است.
وي ادامه داد: به دليل نظارت جمعي حاكم بر فعاليت تعاوني ها، تخلفات مالي، سوء استفاده ها، فساد، آلودگي و خطا در آنها كمتر ديده شده است.
كلانتري ايجاد 80 تعاوني توسعه عمران شهرستان در كشور را از برنامه هاي مهم امسال دانست و گفت: بخش تعاوني نيازمند فعاليت و تقويت است؛ زيرا هم اكنون در كشور سالانه ميلياردها دلار گردش مالي متعلق به تعاوني هاست.
به گفته وي، هم اكنون 40 درصد تعاوني هاي بزرگ دنيا را تعاوني هاي بانك و بيمه تشكيل مي دهند.
او تنها راه تحقق سهم تعاون از اقتصاد كشور را اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي دانست.
استاندار خراسان رضوي نيز در اين آيين گفت: جهاد، امروز به معناي تلاش و جهاد در عرصه هاي اقتصادي محسوب مي شود.
عليرضا رشيديان افزود: جوانان ايران در زمانهايي كه كشور با تهديد خارجي روبرو بود با همه آنچه داشتند حتي جان خود در دفاع از وطن و جهاد دريغ نكردند.
وي بيان كرد: جهاد، امروز در توسعه و ساختن و آباداني كشور تحقق مي يابد و اين توسعه در حوزه هاي اقتصادي و ايجاد اشتغال و توليد ثروت است كه بخوبي معنا پيدا مي كند.
استاندار خراسان رضوي افزود: رويكرد مثبت جمهوري اسلامي به بخش تعاون وجه تمايز اقتصاد ايران با ساير كشورهاست و اگر به دنبال اين هستيم كه مردم ما در عرصه ساختن كشور يعني جهاد مقدس نقش ايفا كنند، بايد فضايي ايجاد شود كه سرمايه هاي كوچك و انسانهاي آماده كار كه ظرفيت چنين فعاليتي را دارند، وارد آن شوند.
وي با اشاره به جايگاه استان خراسان رضوي در ايجاد و فعال شدن تعاوني ها در كشور گفت: اميدوارم در عرصه ايجاد اشتغال و ثروت براي استان نيز بخش تعاون بيش از پيش فعاليت و نقش آفريني كند.
در پايان دهمين جشنواره تجليل از تعاونگران برتر استان خراسان رضوي از 12 شركت تعاوني برتر و يك اتحاديه برتر قدرداني شد./3
7496**6053**1504
۰ نفر