به گزارش ایرنا، هنوز مدت زیادی از سال 2013 میلادی كه چین بزرگترین بازار خودرو جهان را از آن خود كرد، نمی گذرد كه آمارهای فروش اتومبیل در این كشور روند نزولی را نشان می دهد.
تازه ترین آمار حاكی است كه تنها در ماه جولای (تیر - مرداد) امسال میزان فروش خودرو در مقایسه با یك ماه قبل از آن حدود 16 و نیم درصد كاهش یافته و به یك میلیون و 500 هزار دستگاه رسیده است.
اما این محدود به یك ماه نیست بلكه جولای، چهارمین ماه متوالی است كه بر اساس آن فروش خودرو در چین روندی نزولی داشت.
انجمن خودروسازان چین نیز در بیانیه ای وضعیت بازار خودرو كشور را نگران كننده دانسته است.
حتی فروش خودروهای مجلل كه در بهترین شرایط بوده و خواهان زیادی در چین داشت، در ماه های گذشته بین 2 تا 12 درصد بر اساس مدل های تولیدی كاهش یافته است.
نكته قابل توجه در این بین این است كه حتی، كاهش قیمت خودروهای خارجی در چین بخصوص خودروهای تولیدی شركت های معروفی چون «تویوتا» نیز نتوانسته از روند نزولی فروش جلوگیری كند.
«جانگ جون یی» تحلیلگر بازار خودرو از شركت «رولان برگر» در چین می گوید: كاهش قیمت نمی تواند چیزی را عوض كند. بازار خودرو بیمار شده و دلیل آن هم شرایط بد اقتصادی است. مشكل كنونی فراتر از كاهش قیمت ها است.
وی گفت كه محیط كلان اقتصادی، مطلوبیت خود را از دست داده است و بسیاری از شركت های خودروسازی حاضر نیستند در این شرایط سفارش جدید داشته باشند و خودرو تولید كنند.
روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در گزارشی اعلام كرد: این وضعیت می تواند بیكاری گسترده چینی ها در شركت های خودروسازی را به دنبال داشته باشد.
همین نشریه خاطرنشان می كند كه در ماه جولای (تیر - مرداد) برخی از خودروسازان چینی به كارگران خود بیش از 20 روز تعطیلی دادند در صورتی كه در این فصل هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است و این نشانه خوبی برای كارگران و شاغلان این شركت ها نیست.
این در شرایطی است كه برخی از شركت های خودروسازی در چین و خودروسازان خارجی در این بازار میزان تولید خود را برای سال جاری میلادی تا 50 درصد كاهش داده اند.
به هر صورت آنچه مسلم است، اینكه خودروسازان در بازار بزرگ چین یكی از بدترین دوره های كاری خود را سپری می كنند.
فروش خودرو در بزرگترین بازار خودرو جهان در سال های 2013 و 2014 میلادی سالانه به بیش از 20 میلیون دستگاه رسید و از سال 2009 میلادی به این طرف رشد سالانه این بخش بین 10 تا 15 درصد بوده است اما كارشناسان بر این باورند كه تا زمان بهبود شرایط و بازگشت بازار به دوران طلایی باید صبوری كرد.
چین كه پس از آمریكا دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود، هم اینك به دلیل افت اقتصادی و سقوط بورس و سهام شرایط خوبی را تجربه نمی كند.
این موضوع حتی باعث شد، اقتصاد چین كه طی بیش از یك دهه گذشته از رشد سریع برخوردار بود و حتی پس از بروز ركود جهانی، كمابیش روند رشد اقتصادی را حفظ كرده بود، با كاهش قابل توجه مواجه شود.
آساق*231*1597
پكن - ایرنا - در حالی كه خودروسازان چین و دیگر كشورها سودهای كلانی را در سال های گذشته از بازار بزرگ خودروی این كشور بدست آورده اند، آمارها حاكی است كه دوران افول در این بخش از اقتصاد چین هم فرا رسیده است.