۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81755543
T T
۰ نفر

سد چراغ ویس سقز تا پایان امسال آبگیری می شود

۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81755543
سد چراغ ویس سقز تا پایان امسال آبگیری می شود

سنندج- ایرنا- معاون طرح توسعه آب منطقه ای از آغاز آبگیری سد چراغ ویس تا پایان امسال خبر داد و گفت: تامین آب شرب شهرستان سقز در دراز مدت از طریق سد چراغ ویس انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جبار خالق پناه شامگاه پنجشنبه در جریان بازدید خبرنگاران استان از سد چراغ ویس سقز با اشاره به اینكه سدهای زیادی در دست مطالعه و اجرا است گفت: سد چراغ ویس سقز تنها سد اجرایی حوزه دریاچه ارومیه است كه عملیات اجرایی آن متوقف نشده است.
وی با اشاره به اینكه اعتبارات نقش مهمی در طرح ها آبی ایفا می كند و تحصیص اعتبارات به پیشرفت عملیات اجرایی پروژه كمك می كند، اظهار كرد:‌ تاكنون برای سد چراغ ویس اعتباری اختصاص نیافته است امید است در هفته های آتی اعتبار قابل توجهی به سد چراغ ویس اختصاص یابد.
خالق پناه ادامه داد: در مجموع حدود 75 میلیارد تومان برای اتمام عملیات اجرایی سد چراغ ویس سقز مورد نیاز است، اگر امسال 60 میلیارد تومان به این سد اختصاص یابد مشكل مالی سد چراغ ویس حل خواهد شد.
وی با بیان اینكه پیش بینی می شود 80 میلیارد تومان برای سد چراغ ویس هزینه شود تا عملیات اجرایی به اتمام برسد، افزود:‌ اگر در هفته های آتی اعتباراتی به دریاچه ارومیه اختصاص یابد عملیات اجرایی سد با شتاب بیشتر به پیش می رود.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون پروژه سد چراغ ویس به طور متوسط 83 درصد پیشرفت برخوردار است، اظهار كرد: پتانسیل دریاچه ارومیه هفت میلیارد متر مكعب است كه سهم شهرستان سقز از آن 1.5 متر مكعب است.
وی میانگین تولید آب سالانه آب در این حوزه را حدود 1.5 میلیارد متر مكعب عنوان كرد و گفت: سهم شهرستان سقز از این دریاچه 550 متر مكعب برآورد شده است.
او گفت: میانگین تولید آب دریاچه ارومیه در سال های گذشته هفت میلیارد متر مكعب بوده است.
خالق پناه یادآورشد: بر اساس مصوبات دولت قبلی سهم برداشت شهرستان سقز از آب دریاچه ارومیه 580 میلیون متر مكعب است و از این میزان حدود 360 میلیون مترمكعب سهم طرح های توسعه ای بوده است.
وی با اشاره به اینكه در نقطه خروجی دریاچه ارومیه حدود 100 میلیون متر مكعب آب ذخیره می شود، گفت: سهم شهرستان سقز از آب دریاچه ارومیه حدود 90 تا 100 میلیون متر مكعب است.
وی با بیان اینكه قرار است از دریاچه بوكان به سد سقز آب انتقال دهیم، ادامه داد: هم اكنون حدود 200 متر آب در شرایط فعلی از سد بوكان پمپاژ می شود.
وی افزود: سد چراغ ویس تنها سدی است كه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن متوقف نشده و در حوزه استان كردستان قرار دارد اما عملیات اجرایی سدها در سایر استان ها متوقف شده است.
وی با اشاره به اینكه ابرسانی به سقز از مصوبات سفر رهبری در سال 88 است گفت: سال گذشته 13 میلیارد تومان برای طرح ابرسانی اختصاص یافت.
وی با بیان اینكه پروژه تصفیه خانه بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار است، افزود: هم اكنون سد چراغ ویس به تصفیه خانه سقز وصل شده است وكیفیت مطمئن آب شرب مهم ترین مزیت آن است.
وی ادامه داد:پروژه تصفیه خانه و پروژه آبرسانی از 60 درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار است.
خالق پناه با اشاره به اینكه در زمان اجرای طرح های توسعه ای از هر پنج هزار هكتار، دو هزار و 500 شغل ایجاد می شود گفت: در شرایط عادی به طور متوسط 400 كارگر و پیمانكار مشاور مشغول به كار می شوند.
وی تامین آب شرب شهرستان سقز را اولویت اصلی اجرای سد چراغ ویس بیان كرد و گفت: انتظار می رود از این سد در بخش های صنعت و كشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.
تامین آب شرب مورد نیاز شهرستان سقز كه سالانه 33 میلیون متر مكعب است، تامین آب مورد نیاز كشاورزی منطقه به میزان پنج هزار و 575 هكتار و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی از اهداف این طرح است.
سد چراغ ویس بر روی رودخانه چم سقز در 17 كیلومتری جنوب غربی سقز اجرا می شود. عملیات اجرایی این طرح از سال 83 آغاز شده است و در سال 87 اولین بار اعتباری حدود 12 میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.
این سد تنها سد در دست اجرا حوضه دریاچه ارومیه است كه عملیات اجرایی آن متوقف نشده است.ك/2
7352/6108