۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81760536
T T
۰ نفر

كاشي كاري گنبد حرم سبزقبا(ع) آغاز شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81760536
كاشي كاري گنبد حرم سبزقبا(ع) آغاز شد

دزفول - ايرنا - كاشي كاري گنبد حرم مطهر حضرت محمدبن موسي الكاظم(ع) معروف به سبزقبا روز سه شنبه با حضور متوليان و مردم دزفول آغاز شد.

به گزارش ايرنا صفرعلي خداداد زاده معاون فرهنگي اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان دزفول در اين آيين گفت: عمليات كاشي كاري گنبد حرم سبزقباي دزفول پس از سالها انتظار مردم در سالروز ازدواج امام علي (ع) و حضرت فاطمه (س) آغاز شد.
مسوول بازسازي اماكن متبركه در دزفول نيز با بيان اينكه در طول 15 سال گذشته كارهاي عمراني حرم سبزقبا پيگيري و اجرا شده گفت:كاشي كاري گنبد سبزقبا با اعتباري افزون بر هشت ميليارد ريال انجام مي شود.
غلامعلي مخمل زاده با اشاره به اينكه عمليات سنگ فرش حرم سبزقبا نيز با اعتباري افزون بر دو ميليارد ريال بزودي انجام مي شود افزود:براي سامانه سرمايشي اين مكان زيارتي نيز بيش از دو ميليارد ريال هزينه شده اما به دليل كمبود اعتبار نيمه كاره مانده است.
وي آستان متبرك سبزقبا را نماد شهرستان دزفول و استان خوزستان دانست و از مردم و خيرين خواست براي اجراي طرح هاي رفاهي و بهسازي اين مكان زيارتي پيش قدم شوند.
معمار اين گنبد نيز گفت:كاشي هاي در نظر گرفته شده براي گنبد سبزقبا از بهترين نوع كاشي ها بوده و از اصفهان تامين شده است.
احمد الف باغي زمان اتمام كاشي كاري گنبد حرم سبزقبا را حدود 10 ماه برآورد كرد و گفت:در حال حاضر نصف كاشي هاي مورد نياز خريداري شده و مابقي در دست تهيه است
وي اظهار كرد:گنبد حرم سبزقبا يك متر ارتفاع دارد كه اسامي 14 معصوم بر روي آن نوشته
مي شود.
در طرح توسعه اين مكان مذهبي كه در تمام ايام سال پذيراي زايران و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت از سراسر كشور مي باشد كاشي كاري گلدسته ها ،گنبد و ايوان هاي حرم ، احداث سايت هاي فرهنگي و تفريحي علاوه بر توسعه سرويس هاي بهداشتي در نظر گرفته شده است.
بناي بقعه سبزقبا در دزفول متعلق به دوره تيموري و سلجوقي بوده كه در دوره هاي اخير به شكل جديدي تغيير و توسعه يافته و گنبدي براي آن ساخته شده است.
آرامگاه حضرت محمدبن موسي كاظم(ع) برادر امام رضا(ع) و معروف به سبزقبا به عنوان چهارمين حرم معنوي اهل بيت در ايران در مركز شهر دزفول واقع شده است.
7278/6068