۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۰۶
کد خبر: 81762064
T T
۰ نفر
ميراث فرهنگي مسووليت مرمت خانه تاريخي قلمبر دزفول را بر عهده دارد

دزفول - ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت:مرمت و بازسازي خانه تاريخي قلمبر دزفول با تخصيص اعتبار از سوي سازمان ميراث فرهنگي و با نظارت كارشناسان اين سازمان انجام مي شود.

خانه تاريخي قلمبر واقع در محله ميان دره دزفول مربوط به اواخر دوره قاجاريه مي باشد كه در سال 1381 به شماره 7922 ثبت ملي شده است.
يعقوب زلقي چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا هر گونه دخل و تصرف نسبت به خانه تاريخي قلمبر از سوي شهرداري دزفول را تخلف دانست و گفت:مرمت اين بناي تاريخي با تامين اعتبار لازم از سوي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري انجام مي شود و شهرداري دزفول مجاز به اقدام در اين رابطه نيست.
وي با بيان اينكه شهرداري به دنبال تملك اين بناي تاريخي است اظهار داشت: براي مرمت و احياي خانه تاريخي قلمبر دزفول افزون بر 10 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
زلقي گفت:شهرداري دزفول در پيگيري ، مرمت و نظارت بر خانه تاريخي قلمبر هيچ نقشي نداشته است.
شهردار دزفول 15 شهريورماه در خبري اعلام كرد:خانه تاريخي قلمبر به مساحت 660 متر مربع داراي چندين مالك است لذا شهرداري دزفول بخاطر حفظ اين اثر فرهنگي در حال مصالحه با تعدادي از مالكان آن مي باشد.
محمدرضا كرمي نژاد با بيان اينكه خانه قلمبر با همكاري اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول احيا مي شود افزود:خانه تاريخي قلمبر در حال واگذاري به شهرداري دزفول جهت مرمت و بازسازي است.
وي خاطر نشان كرد: پس از تملك اين خانه قديمي درصدد هستيم با همكاري اداره ميراث فرهنگي و گردشگري دزفول كار بازسازي و مرمت اين بنا را انجام داده و بتوانيم در آينده از اين محل جهت ايجاد موزه و موارد مشابه استفاده كنيم و در كنار آن، اين منزل زيباي آجري مي تواند بستر مناسبي جهت جذب گردشگران داخلي و حتي خارجي باشد.
كرمي نژاد افزود:250 هكتار بافت تاريخي دزفول داراي بناهاي ارزشمندي است كه به خوبي معرفي نشده و اعتبار اندكي براي مرمت آن تخصيص يافته از اين رو شهرداري دزفول در نظر دارد به منظور حفظ اين بافت ارزشمند تاريخي كه بخشي از هويت اين شهر كهن است اقدامات ويژه اي با همكاري اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري جهت جذب گردشگر انجام دهد كه اين امر نيازمند همكاري مسوولان شهري است.
6068/7278