۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۱
کد خبر: 81765368
T T
۰ نفر
وزیر: مدرسه محوری از سیاستهای جدی وزارت آموزش و پرورش است

یزد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه مدرسه محوری از سیاست های جدی این وزارتخانه است گفت: اعتقاد داریم تعلیم و تربیت در بستر مدرسه شكل می گیرد.

به گزارش ایرنا علی اصغر فانی روز شنبه در گردهمایی مدیران مدارس و مسوولان اموزش و پرورش استان یزد با بیان اینكه در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش در 'راس' قرار داشته و 'مدارس ' بعنوان تابع مطرح بودند افزود: اكنون این جهت معكوس شده و باید همه ادارات این وزارتخانه، تابع مدارس باشند.
وی اظهار كرد: حاكمیت اخلاق، روابط انسانی، مشاركت جویی، مشاركت پذیری و تمركز زدایی از لوزام و ابزار اساسی مدرسه محوری است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه تربیت محصول مدرسه است گفت: تربیت یعنی ایجاد رفتار نسبتا پایدار در متربی است و وقتی می توانیم ادعا كنیم كه تربیت شكل گرفته كه آن رفتار مطلوب توسط مدیران در دانش آموزان ایجاد شود.
فانی با بیان اینكه مدیریت آموزشی باید جای خود را به رهبری آموزشی بدهد تصریح كرد: مدیران مدارس نه به عنوان یك كارمند اداری بلكه به عنوان رهبران آموزشی بتوانند در دانش آموز و اولیای آن ها نفوذ كنند.
وزیر اموزش و پرورش ادامه داد: مدیران مدارس باید به عنوان رهبر آموزشی در زیر مجموعه خود اعم از دانش اموزان، اولیا و معلمان نفوذ پیدا كند.
وی لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب در دانش آموزان را جلب اعتماد آنان خواند و افزود: اگر بتوانیم اعتماد دانش آموزان را به خودمان جلب كنیم، می توانیم در آن ها نفوذ كرده و پس از آن تربیت شكل می گیرد.
وی لازمه نفوذ در دانش آموزان و جلب افزایش اعتماد آنان را پنج شرط خواند و نخستین آن را صداقت بیان كرد و گفت: مدیران باید صداقت داشته باشند و این امر توسط زیر مجموعه انان درك شود.
فانی شرط دوم را شایستگی مدیر مدرسه ذكر و اضافه كرد: مدیران باید شایستگی لازم را برای اداره یك واحد اموزشی داشته باشد و این بسیار مهم است.
وی سومین لازمه جلب اعتماد دانش آموزان را ثبات دانست و گفت: این ثبات در رای، اظهار نظر و برنامه است كه منجر به اعتماد در طرف مقابل می شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چهارمین شرط یك مدیر برای اعتمادسازی وفاداری نسبت به سازمان، برنامه ها و ارزش هاست.
فانی آخرین شرط را نیز رو راستی و شفافیت عنوان كرد و افزود: همه چیز باید شفاف باشد و این توسط مخاطبان درك شود.
وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری كرد كه در سال جدید تحصیلی سال حاكمیت رهبری آموزشی، اعتماد در آموزش و پرورش باشد و توفیقات آموزش و پرورش در ارایه خدمات بیشتر به تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد.
فانی توسعه مشاركت، افزایش اختیارات مدیران مدارس ، تمركز زدایی و ساماندهی و بهسازی منابع انسانی را از سیاستهای پنج گانه وزارت اموزش و پرورش بیان كرد و گفت: این سیاست های را بطور جد دنبال خواهیم كرد.

*** استاندارد نبودن یك سوم فضای آموزشی در سطح كشور
فانی با بیان اینكه یك سوم فضای اموزشی كشور از استاندارد لازم برخوردار نیستند گفت: در شش ماهه نخست امسال روزانه هفت كلاس درس و هفت مدرسه در سطح كشور ساخته شده و در مهرماه اختیار دانش اموزان قرار می گیرد.
وی افزود: مجموعا امسال یكهزار و 300 مدرسه با هشت هزار كلاس درس و زیربنای یك میلیون و 150هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش می شود.
فانی با بیان اینكه یكهزار میلیارد تومان برای ساخت این مدارس صرف شده است اظهار كرد: با وجود این تلاشها هنوز فضاهای اموزشی كشور از استاندارد لازم برخوردار نیست.
وزیر اموزش و پرورش گفت: تا پایان اسفندماه سالجاری 700 مدرسه دیگر در سطح كشور ساخته می شود.
وی با اشاره به اقدامات خوب خیرین مدرسه ساز در سطح كشور افزود: خیرین در سالجاری متعهد شدند 800 میلیارد تومان برای امر مدرسه سازی اختصاص دهند.
وی اظهار كرد: در بودجه ملی هم دولت یكهزار و 340 میلیارد تومان برای كارهای عمرانی مدارس پیش بینی كرده است.
فانی اضافه كرد: به هر میزان اعتبارات استانی برای بازسازی، تعمیر و ساخت مدارس اختصاص دهد معادل آن هم آموزش و پرورش از محل اعتبارات ملی بودجه تخصیص می دهد.

***خداحافظی مدارس با بخاری نفتی و گازی
فانی گفت: در سالجاری با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته 40 هزار كلاس درس با بخاری های نفتی و گازی خداحافظی می كنند و تا سال آینده تمام مدارس كشور از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم گفت: این برنامه از سال 95 آغاز و تا سال 99 ادامه خواهد داشت.
وی افزود: نقشه راه سند تحول كه مبنای تدوین سند برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش است و امسال رونمایی شد و امیدواریم بتوان با اجرای سند تحول به ساحت های شش گانه تربیتی دست پیدا كنیم.

*** ابلاغ دستور العمل رتبه بندی معلمان
وزیر اموزش و پرورش گفت: دستور العمل رتبه بندی معلمان ابلاغ شده و تا قبل از مهرماه احكام معلمان صادر می شود.
فانی افزود: این امر گامی در كاهش فاصله حقوق معلمان باسایر كاركنان دولت است.
وی با بیان اینكه این تبعیض مربوط به دوسال اخیر نیست بلكه از قبل از انقلاب اسلامی هم وجود داشته است گفت: دولت یازدهم در این دوسال علیرغم مشكلات اقتصادی سعی كرد این فاصله را كم كند.
وی اضافه كرد: امسال برای اجرای طرح رتبه بندی علاوه بر 25 هزار میلیارد تومان بودجه آموزشی یكهزار و 350 میلیارد تومان دیگر هم توسط دولت به این امر اختصاص پیدا كرد.
فانی با بیان اینكه در دوسال اخیر تلاش بر این بوده كه زیرساخت‌ها را برای توسعه اموزش پرورش فراهم كنیم افزود: سعی ندارم به برخی از اقدامات و بی برنامگی هایی كه قبلا صورت گرفته اظهار نظر كنم بلكه ما می كوشیم كه با مطالعه، برنامه ریزی و نقطه نظرات كارشناسی نسبت به رفع مشكلات اقدام كنیم.
وی همچنین گفت: مطالباتی كه همكاران فرهنگی بازنشسته از مهر ماه 93 دریافت نكرده‌اند با جدیت در دست پیگیری است و امیدواریم بتوانیم این مطالبات را در سریع‌ترین زمان ممكن پرداخت كنیم.

***اختصاص 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس
وزیر آموزش و پرورش گفت: مجلس از محل فروش گاز، 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس اختصاص داده كه هنوز این منابع در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفته است.
وی با بیان اینكه سرانه مدارس در دولت یازدهم 2.1 درصد افزایش یافته است افزود: این نشان از عنایت و توجه دولت تدبیر و امید به اموزش و پرورش است.
فانی ادامه داد: قبل از دولت نهم و دهم این رقم 15 درصد بود كه در این هشت سال فعالیت این دولت سهم بودجه اموزش و پرورش مرتب كاهش پیدا كرد.
وی در ادامه یاد آور شد:در كل كشور 10 مركز استانهایی كه به عنوان قطب درمانی در كشور مطرح هستند مراكزی برای اسكان كاهش هزینه های فرهنگیان صعب العلاج پیش بینی كردیم.
وزیر اموزش و پرورش تصریح كرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین فصل مشترك حاكمیت و ملت مهمترین نهاد فكری و فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود.
وزیر آموزش و پرورش صبح شنبه وارد استان یزد شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان این استان قرار گرفت
حضور در مسجد روضه محمدیه و ادای احترام به مقام شامخ سومین شهید محراب آیت الله شهید صدوقی، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان یزد ، افتتاح مدرسه خیری حضرت ابوالفضل (ع) از جمله برنامه های سفر یكروزه وزیر آموزش پرورش به این استان است.
حضور در شورای آموزش و پرورش و جلسات داخلی آن در استان از دیگر برنامه های سفر فانی است.
2088/6197/1042