۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81767599
T T
۰ نفر

نوشت افزار ايراني ،ابزاري براي هويت بخشي

۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81767599
نوشت افزار ايراني ،ابزاري براي هويت بخشي

مشهد- ايرنا -حمايت از نوشت افزارهاي ايراني-اسلامي به عنوان ابزاري براي هويت بخشي به نسل نو و نمادي از فرهنگ و تمدن كشور در دوران جنگ نرم ، امروز بيش از هر زماني مهم و داراي حساسيت است.

در شرايطي كه اجراي اقتصاد مقاومتي در سطوح مختلف كشور مورد تاكيد مقام معظم رهبري قرار دارد و تقويت توليد داخل و ايجاد اشتغال در كنار همه مسائل مهم فرهنگ سازي بايد ملاك كار و فعاليت باشد، با آغاز سال تحصيلي بازار نوشت افزار مي تواند يكي از مصاديق حمايت از توليد ملي و راهكاري موثر براي فرهنگ سازي و هويت بخشي به نسل نو باشد.
چند سالي است كه نهضت توليد و عرضه نوشت افزارهاي ايراني در كشور آغاز و موفقيت هايي نيز كسب شده اما هنوز با نقطه آرماني فاصله بسيار است.
در اين مسير توليد نوشت افزارهايي با نمادهاي ايراني و اسطوره هاي تمدني و اسلامي مي تواند گامي موثر در جهت فرهنگ سازي استفاده از اين اقلام توليدي باشد و چه خوب با برنامه ريزي موثر مي توانيم در جايگزيني با اقلام خارجي موفق باشيم همانطور كه تاكنون موفقيت هاي خوبي در اين عرصه كسب شده است.
در اين ميان به واسطه تاثيرگذاري هاي پنهان فرهنگي نوشت افزار، ضرورت كار علمي و كارشناسي بيشتر از قبل بر روي اين مهم اهميت و ضرورت فزاينده اي به خود مي گيرد.

**نوشت افزار خارجي ،ابزاري براي آموزش پنهان
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: از جمله مهمترين مواردي كه در فرد تاثير فرهنگي ملموس و موثري دارد، ابزارهايي است كه دائما در اختيار افراد در سنين پايين قرار مي گيرد كه از مهمترين آنها اقلام آموزشي ،نوشت افزار و اسباب بازي است .
حجت الاسلام نصرالله پژمان فر اظهار كرد: اين اقلام به صورت آموزش پنهان، يك سري از آثار عميق و بسيار ريشه اي فرهنگي ، تربيتي و هويتي را در اين سنين ايجاد مي كند.
وي افزود: بر اين اساس بسياري از باورها با استفاده از اين ابزارآلات ، تصاوير، نقش ها و اشكال از طريق نوشت افزار به كودكان القاء مي شود.
وي بيان كرد: امروز بسياري از آموزشها به سمت آموزشهاي پنهان رفته و آموزش مستقيم با توجه به مقاومت هايي كه در برابر آن وجود دارد بسيار كم شده است.
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه مهمترين دوران نقش پذيري كه دوران طفوليت ،پيش دبستاني تا مقطع متوسطه است را رها كرده ايم و بدون اينكه براي آنها برنامه داشته باشيم ،بازار داخلي را بدون مقاومت در اختيار ديگران قرار داده ايم.
وي اظهار كرد: نتيجه اين وضعيت به گونه اي مي شود كه در نظر سنجي ها، بچه ها و دانش آموزان با شخصيت هاي اسطوره اي ايراني و اسلامي كمتر آشنا و برخي از آنان اصلا آشنا نيستند.
وي تصريح كرد: اين درحالي است كه همين دانش آموزان و جوانان با نمادها و شخصيت هاي موجود در كارتون ها و انيميشن هاي غربي و خارجي بيشتر آشنا هستند و البته دلبستگي و تعلق خاطر بيشتري به آنان دارند.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به اينكه امسال سومين سال است كه نهضت ارائه لوازم التحرير ايراني-اسلامي آغاز شده است، افزود: بر اساس گزارشات دريافتي كميسيون فرهنگي مجلس نوشت افزار ايراني-اسلامي موفق شده است كه تنها در 10 درصد بازار
جا باز كند.
وي اظهار كرد: اما همچنان درصد زيادي از بازار را نوشت افزار غير ايراني با نمادهاي خارجي پر كرده اند در حالي كه بين كيفيت نوشت افزار ايراني و خارجي هيچ تفاوتي وجود ندارد حال آنكه كاركردهاي مخرب فرهنگي در توليدات وارداتي خارجي بسيار زياد است.
وي تاكيد كرد: همچنان در اين زمينه نيازمند كار و برنامه ريزي هستيم زيرا به دست گرفتن بازار از دست رفته بسيار سخت است و بايد كار پيگيرانه، مداوم و بدون توقف انجام شود.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد:امروز دستگاه هاي مسوول بايد دو كار مهم در حوزه نوشت افزار و مديريت بازار انجام دهند كه نخستين آن تقويت توليد اقلامي با نمادهاي ايراني و اسطوره هاي شناخته شده و اقدامات لازم در جهت معرفي هرچه بهتر اين اسطوره هااست.
وي افزود : بايد به قدري معرفي اسطوره ها و برنامه سازي براي آنها انجام شود كه با ورود كودكان و دانش آموزان به فروشگاه ناخودآگاه تصاوير اين اسطوره ها و نمادها وي را جذب و ترغيب به خريد نمايند.
وي اظهار كرد: انيميشن شكرستان در اين زمينه خيلي خوب عمل كرد و رشد قابل توجهي را در جذب مخاطبان و استقبال دانش آموزان از نوشت افزار تزئين شده به تصاوير مربوط به اين انيميشن رقم زد.
حجت الاسلام پژمان فر گفت: اگر بتوانيم در مقابل اين اتفاق بسيار بسيار نگران كنننده كه استقبال فراوان از نوشت افرار خارجي است،برنامه ريزي مناسبي داشته باشيم ضمن اينكه كاركرد اقتصادي و منافع قابل توجه مالي را براي توليد كننده داخلي دارد، مي توانيم در مقابل حجم بسيار تهاجم فرهنگي بايستيم.
وي تاكيد كرد: مرحله بعد از معرفي اسطوره ها و نمادها،افزايش كيفيت است كه اين مقوله نيز مي تواند در رضايت مشتريان تاثير گذار باشد.

** استقبال از نرم افزار ايراني رو به افزايش
رييس اتحاديه كتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد معتقد است كه نوشت افزار وارداتي 50 درصد از بازار عرضه و فروش اين محصولات را در برگرفته است.
محمد رستگار مقدم به خبرنگار ايرنا افزود : اين وضعيت در سالهاي گذشته بسيار بدتر و بيش از 80 درصد بازار نوشت افزار داخلي مربوط به اقلام وارداتي بود كه خوشبختانه طي دو تا سه سال گذشته با افزايش توليدات داخلي شاهد كاهش استقبال و ميزان نوشت افزار خارجي هستيم.
وي با اشاره به فعاليت بيش از يك هزار واحد فروش نوشت افزار در كلانشهر مشهد اظهار كرد: بيشترين اقلام نوشت افزار وارداتي از كشور چين است و كشورهايي نظير آلمان ،تركيه و اندونزي ديگر اقلام وارداتي را به خود اختصاص داده اند.
اين مسوول بيان كرد: اگر چه همچنان استقبال از اقلام وارداتي كه لوكس و فانتزي هستند فراوان است اما محصولات ايراني نيز بخش مهمي از نياز خريداران را تامين مي كنند و مورد استقبال قرار گرفته اند.
وي افزود: به طور طبيعي در فروشگاههايي كه در مناطق مرفه نشين سطح شهر فعاليت مي كنند ،تقاضاي نوشت افزار خارجي و وارداتي لوكس و فانتزي بسيار زياد است.
رستگار مقدم گفت: نوشت افزار توليد داخل بخصوص دفاتر ايراني با استقبال فراواني مواجه شده و فروش در اين بخش به نسبت سالهاي گذشته بالا بوده است.
وي بيان كرد: افزايش كيفيت نوشت افزار داخلي از مسائل مهم و تاثير گذار در انتخاب اقلام ايراني و موفقيت اين اقلام در رقابت با توليدات مشابه خارجي است.
اين فعال در عرضه نوشت افزار اظهار كرد:در هر صورت افزايش استفاده از نوشت افزار داخلي به شدت نيازمند فرهنگ سازي است و اين فرهنگ سازي به مرور زمان و با كار كارشناسي بنيادين محقق مي شود.

**نوشت افزار ايراني-اسلامي جذابيت دارد
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور يكي از نخستين مجموعه هايي بود كه در كشور نسبت به تهيه ، توليد و توزيع نوشت افزار ايراني-اسلامي با تصاوير مربوط به اساطير ايراني و شهدا و غيره اقدام كرد.
معاون اداري و مالي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان خراسان رضوي با ارزيابي از وضعيت موجود اظهار كرد: استقبال كودكان و نوجوانان از اقلام متنوع نوشت افزار ايراني-اسلامي توليد كانون پرورش فكري كودكان رو به افزايش است.
علي آقابيگي با بيان اينكه از ابتداي شهريور يك محموله از نوشت افزارهاي توليدي كانون به خراسان رضوي رسيده كه مجموعا تامين نوشت افراد مورد نياز 20 هزار دانش آموزان را شامل مي شود كه با استقبال صورت گرفته به طور كامل فروش رفته است، اظهار كرد: درخواست ارسال محموله دوم به ميزان دو برابر محموله اول صورت گرفته و به زودي محموله وارد استان مي شود.
وي بيان كرد: توليدات نوشت افزار ايراني-اسلامي از جذابيت هاي زيادي برخوردار است و استقبال دانش آموزان از اين اقلام گوياي اين حقيقت است.
آقابيگي افزود: هم اكنون پنج فروشگاه ويژه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان عرضه محصولات توليدي نوشت افزار ايراني اسلامي را بر عهده دارند.
آقابيگي گفت: استفاده از اين نوشت افزارهاي توليد داخل نيازمند فرهنگ سازي و آشنايي والدين و دانش آموزان دارد كه در اين راستا قرار است با آغاز سال تحصيلي و با همكاري آموزش و پرورش نمايشگاهي از محصولات نوشت افزار داخلي برگزار شود.
وي تاكيد كرد: فرهنگ سازي مهمترين مسئله در گرايش خانواده ها و دانش آموزان به سمت و سوي استفاده از نوشت افزار توليد داخل است. ك/4
گزارش: آرزو عرفاني جاوداني
7496/1211
۰ نفر