۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81777651
T T
۰ نفر

مراقب باش از همه طرف می آیند

۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81777651
مراقب باش از همه طرف می آیند

تهران- ایرنا- از هر طرف می آید تا عبور از هر معبری را سد كند از لابه لای خودروها راهی برای خود باز می كند، تاكسی برای پیاده شدن مسافر كنار جدول توقف می كند فاصله به اندازه ای است كه درب آن تا نیمه باز شودكه موتورسوار پیش ازآنكه مسافر پیاده شود راه را حق خود می داند و با سرعت جلو می آیدو به مسافر برخورد می كند،در حالی كه مسافر تاكسی بر زمین افتاده با چهره ای طلبكارانه خطاب به آن می گوید؛ 'آقا حواست كجاست'، شاكی ماجرا نیز می شود.

در حال عبور از عرض خیابان هستی از اینكه چراغ سبز است مطمئنی و با آرامش خاطر خیابان را رد می كنی كه ناگهان از جلوی صورتت با شتاب رد می شوند و هراسان می شوی، چند ثانیه ای طول می كشد تا به خودت بیایی كه آنچه كه با سرعت برق و باد پریشانت كرده موتور سواری است كه دور زدن قانون را یاد گرفته است.
صدای غرش اگزوز موتورسیكلت هایی مملو از دود با ظاهری نامناسب در حالیكه سه الی چهار نفر بر ترك آن سوارند و یا موتورسیكلت سواری كه به اندازه یك وانت بار با خود حمل می كند و اینكه در خطوط ویژه اتوبوس های شهری برای گریز از ترافیك موتورسیكلت در حالیكه زن و بچه خود را سوار كرده و از لابه لای اتوبوس ها در حركت است این ها همه از جلوه های ویژه ماجرای تردد موتورسیكلت ها در پایتخت است.
پیاده رو را هم دیگر نمی توان حق خودت بدانی زمانی كه همین موتورسواران با خیالی آسوده، آسایش ات را سلب می كنند هیچ بلكه با صدای بوق های نابهنجاری كه برای خودساخته اند ضمن آلودگی هوا، می خواهند سهمی از آلودگی صوتی را نیز به خود اختصاص دهند كه به خوبی از عهده این كار نیز برآمده اند.
انبوه موتورسیكلت هایی كه در پیاده روها پارك می كنند و راه را بر عابرین پیاده سلب و یا موجب مزاحمت درپیاده روها می شوند در حالیست كه در بسیاری موارد ماموران راهنمایی و رانندگی آنها را می بینند و بی تفاوت از كنار آنها می گذرند پیاده روهای میدان فاطمی تهران نمونه بسیار بارزی از وقوع این نوع تخلفات است.
برخی از همین موتور سیكلت سوارها، اقدام به مسافركشی می كنند یكی از آنان در بیان خاطراتی از این شغل خود گفت: یكبار مسافری را كه خیلی عجله داشت به مقصد برسد سوار كردم مسافت طولانی بود و او هم عجله داشت با نهایت سرعت مسیر زیادی را رفته بودم ولی من اصلا متوجه نشده بودم كی روی زمین افتاده بود بنده خدا احتمالا اولین بار بود سوار موتور شده بود.
سر هر چهار راه و مسیرهای پر تردد در تهران از این موتورسیكلت سواران مسافركش بسیارند كه با گفتن« موتور» «موتورفوری» مسافران را برای سوارشدن فرا می خوانند بدون كلاه ایمنی و یا تامین و امنیت جانی البته برخی ها ریسك سوارشدن را به دیر نرسیدن به مقصد خود با توجه به حجم بالای ترافیك در برخی ساعات می پذیرند.

* تردد افزون بر دو میلیون و نیم موتورسیكلت در پایتخت
بیش از دو میلیون و 500 هزار موتوسیكلت در پایتخت تردد می كنند كه نزدیك به 50 درصد موتورسیكلت های كل كشور را شامل می شوند در حالیكه موتورسیكلت سوار‌ها بیشترین تخلفات جدی راهنمایی و رانندگی را مرتكب می‌شوند.
بنا بر آمار مركز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در پنج ماه نخست سال جاری، نزدیك 21 درصد از كل كشته های ترافیكی در شهر تهران مربوط به راكبین و سرنشینان موتور سیكلت ها بوده است.
بر اساس این گزارش بیش از 30 درصد كل تصادفات شهر تهران مربوط به موتورسیكلت ها بوده كه در 70 درصد از این تصادفات راكبین موتور سوار بعنوان مقصر در حادثه شناخته شده اند.
سرهنگ مراد مرادی رییس مركز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه بیش از یك سوم تصادفات موتورسیكلت در تهران منجر به مرگ می شود شما به عنوان یك فرد مسئول و كارشناس این حوزه دلایل این امر را چه می دانید؟ گفت: تصادفات موتورسیكلت از جمله تصادفات مهمی است كه در بیشتر موارد منجر به زخمی یا فوت راكب و یا سرنشین می شود، از دلایل عمده بروز چنین تصادفاتی بی توجهی راكبین موتورسیكلت ها به قوانین و مقررات،‌ عجله و شتاب بی مورد و نیز نقص در تجهیزات فنی موتورسیكلت است.
سرهنگ مرادی گفت: بسیاری از موتورسواران از كلاه ایمنی استفاده نمی كنند و همین امر باعث شده هنگام وقوع تصادفاتی بسیار ناچیز،‌موتورسواران به شدت از ناحیه سر ضربه دیده و احتمال وقوع فاجعه ای بزرگ را به دنبال داشته باشند.

* 25 درصد آلودگی هوا ناشی از موتور سیكلت ها است
موتورسیكلت سواران علاوه بر تخلفات و در بسیاری موارد تضییع حقوق شهروندان و نادیده گرفتن قوانین نقش بزرگی در آلودگی هوای منطقه دارند.
سرهنگ مرادی در مورد تاثیر موتور سیكلت ها در آلودگی هوا گفت: برابر بررسی های به عمل آمده، موتور سیكلت ها به طور متوسط شش برابر خودروها، تولید آلایندگی می كنند و 25 درصد آلودگی هوا و نیمی از آلودگی صوتی شهرهای بزرگ ناشی از تردد موتورسیكلت ها است.
به گفته ی سرهنگ مرادی افزایش تولیدات موتورسیكلت های برقی و تشویق شهروندان به استفاده از موتورسیكلت های برقی تاثیر مثبتی در كاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیك پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر تبصره دو، ماده دو آئین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1384 موتورسیكلت ها از نظر ایمنی و كیفیت باید استانداردهای مصوب مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دارا باشند ضمن اینكه از نظر آلودگی های زیست محیطی،‌ استانداردهای مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست را كسب كنند.

* برخورد قاطع و اجرای قوانین بازدارنده راهكاری برای كاهش تخلفات
وی در پاسخ به اینكه راهكار پلیس راهور برای كاهش تخلفات موتورسیكلت سوارها چیست گفت: برخورد قاطع با تخلفات موتور سواران و اجرای طرح های تشدید برخورد و قوانین بازدارنده، توجه جدی آموزشگاه های رانندگی به برگزاری دوره های آموزشی عملی رانندگی تدافعی برای متقاضیان دریافت گواهینامه، نظارت بر استاندارد تولید موتور سیكلت ها به لحاظ فنی ، زیست محیطی و میزان آلایندگی ، ساماندهی تردد و فعالیت موتور سواران صنوف و ایجاد بسترهای نرم افزاری برای كنترل و ثبت تخلفات موتور سواران متخلف از جمله تدابیر پلیس راهور به منظور كاهش تخلفات موتور سیكلت سوارها است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیك پلیس راهور تهران گفت: با بهره گیری از كلیه توان عملیاتی پرسنل و استفاده از تجهیزات و امكانات تحت اختیار به طور جدی با تخلفات مربوط به موتورسیكلت ها برابر ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برخورد می شود و ضمن اعمال قانون فرد متخلف نسبت به توقیف موتورسیكلت ها اقدام می شود.
مرادی افزود‌: كلیه سازمانها و نهادهای دولتی در راستای ارتقاء فرهنگ عبور و مرور در این قشر از كاربران ترافیكی باید تلاش كنند تا رعایت قوانین و مقررات در این افراد نهادینه شود و شاهد كاهش تخلفات و به تبع آن تصادفات موتورسیكلت‌ها باشیم.

* آلایندگی موتور سیكلت ها شش برابر خودروها است
سرهنگ مرادی در پاسخ به اینكه شما به عنوان یك كارشناس چه میزان موتورسیكلت های موجود در بازار را استاندارد،‌ امن و بهینه می دانید گفت: برابر بررسی های بعمل آمده موتورسیكلت های موجود در بازار از استاندارد مطلوبی برخوردار نبوده و شش برابر خودروهای نوساخت آلایندگی تولید می كند كه منجر به آلودگی بیش از حد محیط زیست و به خطر انداختن جان شهروندان می شود، بنابراین باید تدابیری به كارگرفته شود تا سازمان استادارد توجه بیشتری به ایمنی فنی و تجهیزاتی موتورسیكلت های تولیدی و وارداتی داشته باشد و ایمنی شهروندان نیز تأمین شود.
به گفته ی وی برابر قانون چنانچه پلیس راهور در هر مقطع زمانی تشخیص دهد كه این قبیل وسایل نقلیه فاقد استادنداردهای لازم زیست محیطی هستند و از مراجع ذیربط (سازمان استاندارد و محیط زیست) نمره قبولی را كسب نكرده باشند به طور قطع از شماره گذاری آنها خودداری خواهد كرد.
وی افزود: بایستی ترتیبی به كارگرفته شود كه شركت های سازنده و یا وارد كننده الزاماً‌ مجبور به رعایت استانداردهای بالاتر باشند.
آنچه كه در این مورد باید به عنوان یك ضرورت در نظر گرفته شود این است كه تا حد امكان عزم جدی در امر استاندارد موتورسیكلت لحاظ شود و راكبین و سرنشینان نیز ‌به مقررات توجه كافی داشته و بدانند كه حفظ جان خود و سایر كاربران ترافیكی در گرو رعایت قوانین و مقررات وضع شده می باشد.
این روزها در خیابان‌های تهران، رفتارهای غیرقانونی و پر خطر موتورسوراران از قبیل حركت در پیاده‌رو یا حركت در جهت مخالف مسیر، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حركات نمایشی مارپیچ، تك چرخ زدن، حمل یدك، استفاده نكردن از كلاه ایمنی تا تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی را مشاهده می‌كنیم.
به استناد ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در این مورد به شدت با موتور سیكلت سواران متخلف باید برخورد قانونی صورت گیرد و علاوه بر اعمال قانون نسبت به توقیف یك هفته ای موتور سیكلت ها نیز باید اقدام شود.
در شرایطی كه موتور سیكلت سواران بی واهمه بر مدار قانون گریزی و نادیده گرفتن قوانین و مقررات جولان می دهند حتما هر كدام از ما از آنها خاطره ای مبنی بر تجربه ای ناخوشایند داریم اما آنچه كه جای تامل دارد، نظارتی دقیق است تا از این مقدار آزادی شان در ارتكاب تخلف كاست،
چیزی كه تاكنون قطعا به خوبی اجرا نشده و باعث شده هر كدام از ما شاهد تخلفاتی بارز از موتور سیكلت ها در اطرافمان باشیم.
گزارش از: مهری میردریكوند خبرنگار ایرنا استان تهران
تهرام/ 1920/1831
۰ نفر