نمایشگاه بینالمللی «ایران تلكام 2015» -بزرگترین نمایشگاه صنایع مخابراتی خاورمیانه- با محوریت صنایع مخابراتی و اطلاع رسانی برگزار شد.
عرضه و معرفي آخرین دستاوردها و توانمندی هاي متخصصان ایراني و خارجی و ایجاد فرصت براي ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات از اهداف این نمایشگاه بود.
در این نمایشگاه انواع كابل ها و آنتن هاي مخابراتي، تجهیزات ارتباطات ماهواره اي، فناوری هاي روز مخابراتي و ارتباطي، شبكه هاي ارتباطي، تجارت الكترونیكي و صنایع مرتبط به نمایش درآمد.
همچنین فناوری های اس.ام.اس، ارتباطات ماهواره ای، مخابرات و ارتباطات، سوئیچینگ، سیستم ها و فناوری پیجینگ، تجهیزات و انواع ارتباطات وایرلس، تجهیزات الكترونیكی و مكانیكی صنایع مخابراتی و ارتباطی، سیستم ها و تجهیزات چندرسانه ای در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.
از دیگر موارد عرضه شده در نمایشگاه سیستم های ارتباطات كابلی، سیستم های دریافت و ارسال ماهواره ای، سیستم های گویای ارتباطی، پست صوتی و تصویری، سیستم های ارتباطات تلفنی، امنیت شبكه، مراكز تلفن، نرم افزارها و سخت افزارهای مخابراتی و ارتباطی، وسائل و تجهیزات انتقال و ادغام داده ها و گردآوری اخبار، تجارت الكترونیك و صنایع، كالاها و خدمات مرتبط به كارخانجات صنایع مخابرات عرضه بود.
بر اساس گزارش های منتشره به نقل از سخنگوی وزارت ارتباطات، در تلكام امسال 212 شركت داخلی و 80 شركت خارجی از 18 كشور حضور یافتند كه بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد كشورهای خارجی شركت كننده در این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است كه این موضوع میتواند نشانگر اهمیت ایران، پس از لغو محدودیتها و تحریم های بین المللی و آغاز دوران پساتحریم باشد.
این نمایشگاه میزبان نمایندگانی از كشورهای آلمان، چك، سوئیس، امارات، هند، لیتوانی، چین، روسیه، تركیه، سنگاپور، لهستان، صربستان، تایوان، كرواسی، فرانسه، مالزی، اسلواكی و ایتالیا بود.
دهها هزار بازدیدكننده در نمایشگاه امسال، از سیستمهای مخابراتی جدید شامل تجهیزات بیسیم، شبكه، الكترونیك، ماهواره و تجهیزات مخابراتی دیدن كردند.
در این نمایشگاه سه شركت «مخابرات ایران»، «ایرانسل» و «رایتل» بیشترین فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص دادند و هر یك از این سه شركت یك سالن نمایشگاه را در اختیار داشتند.
سالن 7 به صورت اختصاصی در اختیار شركت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و شركت های زیر مجموعه آن، سالن 27 به صورت اختصاصی در اختیار شركت خدمات ارتباطی ایرانسل و سالن 25آ نیز در اختیار شركت خدمات ارتباطی رایتل بود. همچنین سالن 9-8 به صورت اختصاصی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شركت های زیر مجموعه آن قرار داشت.
اپراتورهای موبایل میزبانان اصلی این نمایشگاه به واسطه میزان پوشش و ضریب نفوذشان در جامعه هستند لذا هركدام برنامههای خاص و ویژهای را برای جلب توجه بازدیدكنندگان در نظر گرفته بودند.
جدای از اجرای برنامههای مفرح و سرگرم كننده، دعوت از چهرههای مشهور هنری از جمله برنامه های اصلی سه اپراتور اصلی (همراه اول، ایرانسل و رایتل) بود.
در این نمایشگاه همراه اول با شعار «یه همراه پرسرعت» در سالن اختصاصی هفت ایران تلكام 2015 حضورداشت و با فضایی بیش از دو هزار و 500 مترمربع، بزرگترین حضور نمایشگاهی را تجربه كرد. شركت ارتباطات سیار با خدمات و سرویسهای جدیدی نظیر 'بسته خوش آمد اینترنت'، 'طرح رویاهای دست یافتنی (ویژه استانها)'، 'بسته مكالمه خانواده'، 'معرفی سیمكارت كودك (درسا)'، 'اختصاص فضایی برای تجربه خدمات، سرویسها و بخصوص نرمافزارهای كاربردی نسل 3 و 4 تلفن همراه'، 'معرفی بستههای جدید نوترینو و پاسخگویی به سئوالات مشتركان'، 'ارائه نقشه پوشش شبكه نوترینو در سراسر كشور'، 'آموزش و فعالسازی اینترنت همراه'، 'معرفی بسته جدید نیترو'، 'باشگاه فیروزهای'، «سرویس حساب كاربری و اپلیكیشن همراه من'، 'سامانه شارژ # 1*' به نمایشگاه امسال آمده بود.
این شركت در بخش خدمات ارزش افزوده، خدمات و پلتفرمهای هوشمند بیش از یكصد محصول باند پهن را كه با همكاری بیش از 40 شركت متخصص این حوزه آماده ارائه است، رونمایی و معرفی كرد.
'سیمكارت سازمانی'، 'بستههای سازمانی'، 'راهكارهای ماشین به ماشین' و... نیز بخشی از خدمات خاص شركتی و سازمانی اپراتور اول بود. برپایی فروشگاه جهت دسترسی آسان و سریع مشتركان همراه اول به انواع محصولات و خدمات نظیر 'ارائه و معرفی طرح تقسیط سیمكارت دائمی'، 'طرح تقسیط گوشیهای تلفن همراه و مودمهای MBB به مشتركان دائمی'، 'معرفی فروشگاه الكترونیكی همراه اول'، 'معرفی سایت حراج' و 'فروش تلفنی' از دیگر برنامههای این اپراتور در تلكام 2015 بود.
معرفی دستاوردهای ارتباطات دیجیتال و صفحات این اپراتور در شبكه های اجتماعی، سرویسهای نوآورانه، مسئولیت اجتماعی (CSR)، رعایت الزامات ایمنی در برابر تشعشع، جذب و استخدام، تعالی سازمان، بازی، سرگرمی و مسابقه از دیگر برنامههای این اپراتور بود. همچنین مرحله نهایی استارتآپ تلنت همراه اول در روزهای نمایشگاه تلكام برگزار و به سه تیم اول جوایزی اهدا شد.
شركت «ایرانسل» نیز به عنوان اپراتور دوم ارتباطی، با حضور در سالن اختصاصی 27 و با محوریت شعار 'تجربه زندگی دیجیتال' و 'زندگی روی موج نوآوری' آخرین محصولات و خدمات خود را به نمایش گذارد.
ایرانسل در این نمایشگاه نرمافزارهای كاربردی مبتنی بر فناوری نسل سوم و چهارم اینترنت همراه از جمله نرمافزار كاربردی خرید بلیت با نام تجاری
«گیشه»، نرمافزار كاربردی خرید همراه با نام تجاری «پیشنهاد» و نرمافزار كاربردی یادگیری همراه با نام تجاری «دانا» را به صورت رسمی رونمایی و خدمات جدید خود از جمله اینترنت بیسیم ثابت (TDD-LTE)، تلویزیون تعاملی (IPTV) و نقاط دسترسی عمومی Wi-Fi را به بازدیدكنندگان از نمایشگاه معرفی كرد.
سایر محصولات و خدمات این اپراتور همچون كتابخانه مجازی ایرانسل با عنوان «كتابخوان»، نرمافزار كاربردی تجارت همراه با عنوان «نشان»، نرمافزار كاربردی واقعیت افزوده با عنوان «پدیدار»، نرمافزار كاربردی محتوای شنیداری همراه با نام «ریتم»، نرمافزار كاربردی رسانه همراه با نام «زوم» و نرمافزار كاربردی بازی همراه با نام «بازیك» نیز به بازدیدكنندگان معرفی شد.
امضای الكترونیكی، نرمافزارهای كاربردی ویترین و آهنگ پیشواز، «8020» به عنوان سرویس ارسال پیام ارزش افزوده، پیام پیشواز، بستههای تركیبی، گستردهترین شبكه رومینگ بینالملل كشور، شماره طلایی، روشهای متنوع شارژ، جزیره هوشمند، طرح جدید كد شگفتیها و سرویس حساب چند كاربره نیز از جمله سایر محصولات و خدمات بود كه در نمایشگاه ایران تلكام 2015 در اختیار بازدیدكنندگان و علاقهمندان قرار گرفت.
این اپراتور با توجه به نیاز شركتها و سازمانها اقدام به راهاندازی واحد ویژهای تحت عنوان 'كسبوكار سازمانی' نمود. معرفی سامانه پیشرفته خدمات ماشین به ماشین (M2M) از مهمترین بخشهای این غرفه بود. ایرانسل با معرفی این سامانه برای اولین بار در كشور و به عنوان بستر خدمات دولت همراه، كاربردهای مختلفی در حوزههایی نظیر شهر هوشمند، صنایع هوشمند، سلامت همراه، حملونقل و خودروهای هوشمند و خانههای هوشمند را درمعرض دید بازدیدكنندگان قرار داد.
اپراتور «رایتل» نیز برای مشتركان خود و سایر بازدیدكنندگان از نمایشگاه تلكام 94 هدایایی را در نظر گرفته بود. اولین بسته تخفیفی ویژه تلكام، اهدای سیمكارت دیتای رایتل با تخفیف استثنایی از جمله این خدمات بود كه به بازدیدگنندگان عرضه شد و هدایای بسته آغازین سیمكارت اعتباری شامل 500 مگابایت اینترنت، 10 هزار دقیقه تماس صوتی و 10 هزار پیامك درون شبكهای با اعتبار 30 روز از دیگر خدمات ارایه شده بود.
همچنین به بازدیدكنندگان نمایشگاه كه به همراه كودكان خود در فعالیتهای جانبی غرفه كودك رایتل مشاركت داشتند، بن ویژه سیمكارت والد و كودك با تخفیف 75 درصد اهدا شد.
علاوه بر سه شركت بزرگ مخابراتی كشور، مجموعههای پیكو، #720*، بارانتلكام و اپسان از گروه فناپ نیز در نمایشگاه تلكام امسال مشاركت فعال داشت. شركت بارانتلكام در این نمایشگاه طرح«كی.آی.دی.اس» ( KIDS) را ارائه داد. این طرح خدمات سرزمین هوشمند كودك و نوجوان را در قالب برنامكهای تلفن همراه، پورتال اینترنتی، سیمكارت و ابزارهای همراه عرضه كرد. 'چیكچیك'، 'پنجره' و 'بادبادك' برخی از برنامكهای این طرح هستند.
چیكچیك، نخستین شبكه اجتماعی تصویری كودكان است. برنامك پنجره نیز به والدین، این امكان را میدهد تا بتوانند رفتارهای فرزندان خود را در فضای مجازی رصد كنند. بادبادك اما یك برنامك واقعیتافزودهی آموزشی و سرگرمی است كه به كودكان اجازه میدهد محتواهای چندرسانهای تكمیلی بسیاری از نشریات و خدمات ویژه گروه كودك و نوجوان را در اختیار داشته باشند.
علاوه بر اپراتورهای فعال و شركت های مخابراتی، در عرصه پژوهشی نیز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در نمایشگاه ایران تلكام 2015 مهمترین فعالیت ها و طرح های پژوهشی خود را ارائه كرد. همچنین در نمایشگاه امسال روسای پژوهشكدهها به همراه مدیران گروه و مسوولان طرح ها، برای پاسخگویی به بازدیدكنندگان در غرفه پژوهشگاه حضور داشتند.
علاوه بر این، همزمان با برگزاری نمایشگاه تلكام ۲۰۱۵ ، كارگاههای آموزشی سازمان فناوری اطلاعات در غرفه این سازمان و دهها كارگاه آموزشی دیگر از سوی دیگر شركت كنندگان در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد.
این گزارش همچنین حاكیست: همزمان با برپایی شانزدهمین نمایشگاه ایران تلكام ۹۴، بیش از ۲۰ كنفرانس و نشست علمی كاربردی با حضور استادان دانشگاهها، محققان و پژوهشگران در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.
در این دوره از نمایشگاه، شركت های خارجی نیز با رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته حضور فعالتر و امیدواركننده تری داشتند و با توافق صورت گرفته و زمزمههای برداشتن تحریمها، استقبال شركتهای خارجی در این نمایشگاه خوب بوده است. اما با این حال سالن اختصاص یافته به شركتهای خارجی به نوعی خلوت بود و بیشتر افراد متخصص و كارشناسان از این غرفهها بازدید میكردند.
شركت «یونكتا» ایتالیا در یكی از سالن های نمایشگاه تجهیزات رادیویی پرظرفیت و پوشش شبكههای وای فای را به نمایش گذاشته بود. به گفته مسوول غرفه، این شبكه دارای فناوری نوین است و در شبكههای مخابراتی و اینترنتی كه امكان نصب و راهاندازی فیبرنوری وجود ندارد كاربرد دارد و بسیار ارزانتر از فیبر نوری است.
از دیگر نكات غرفه بینالمللی این نمایشگاه حضور چشمگیر چشم بادامیهابود؛ شركت تجهیزات مخابراتی و رادیویی «هایترا» چین كه در دوران تحریم نیز در ایران فعالیت چشمگیری داشت، از جمله شركت های فعال در تلكام 2015 بود.
«استنلی سونگ» قائم مقام معاونت فروش منطقه خاورمیانه و شمال افریقا تجهیزات مخابراتی و رادیویی «هایترا» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه از سال 2007 میلادی در ایران فعالیت خود را آغاز، برگزاری این نمایشگاه را موفقیت آمیز ارزیابی كرد و گفت: ما مشتری های مختلفی در سراسر ایران داریم و بیشترین فعالیت ما در زمینه فروش محصولات مخابراتی، نرم افزارها، لوازم جانبی و تعمیر و نگهداری بخش های مخابراتی است.
وی مهمترین اهداف از شركت در نمایشگاه تلكام 2015 را معرفی محصولات، شناسایی مشتری های محلی و توسعه همكاری ها با سایر شركت های خارجی و ایرانی دانست.
استنلی با بیان اینكه «نمایشگاه تلكام مهمترین نمایشگاه تجهیزات مخابراتی در ایران است» گفت: شركت هایترا سال های قبل نیز به همراه شركای ایرانی خود و با نام آنها در این نمایشگاه فعالیت داشت اما رقم خوردن شرایط نوین در ایران حضور موثرتر و مستقیم ما را در بازار مخابراتی و ارتباطی ایران فراهم كرده است.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد مقایسه نمایشگاه تلكام 2015 با نمایشگاههای سال های پیشین، این نمایشگاه را حرفه ای تر ارزیابی كرد و ادامه داد: امسال شركت های خارجی و ایرانی بیشتری در نمایشگاه شركت كرده اند و كیفیت محصولات ارائه شده خیلی بالاتر از سال های قبل است.
وی معتقد است: توافق هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یك، حضور پررنگ تر شركت های خارجی در ایران و همكاری های اقتصادی را ایجاد خواهد كرد.
این شركت كننده در نمایشگاه تلكام با تاكید بر اینكه شركت های چینی باوجود فشار بین المللی در سال های تحریم ایران را ترك نكردند، افق همكاری ها با ایران در آینده را نیز باوجود حضور شركت های رقیب روشن دانست.
شركت دیگری به نام «اتصال صنعت میانه» كه نمایندگی یك شركت چینی دیگر به نام «دیتا آفلودینگ» را در ایران دارد، اینترنت موبایل را عرضه می كرد.
شركت دیگری جدیدترین ویدئو كنفرانس تولید یك شركت امریكایی را به نمایش گذاشته بود و مزیت آن ارتباط همزمان با 9 نفر در 9 نقطه جهان بود.
با این حال نمایشگاه تلكام 2015 تهران را می توان صحنه حضور پررنگ و پرشور اپراتورها معرفی كرد. اپراتورهای تلفن همراه همچون همراه اول، ایرانسل، رایتل و... نه تنها فضای بزرگی را در این نمایشگاه برای خود اختصاص دادند، بلكه رقابت تبلیغاتی وسیعی را نیز بین خود دامن زدند.
از سالن اپراتورها كه بگذریم شركت مخابرات فضای زیادی را به خود و شركتهای همكارش اختصاص داد. این شركت در اولین حركت تبلیغی مركز تماس خاورمیانه را رونمایی و راهاندازی كرد تا به صورت شبانه روزی خدمات مورد نیاز فروش و پس از فروش مخابرات ایران و شركتهای تابعه را دریافت كند.
جدا از غرفههای اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات بازار تولید كنندگان اپلیكیشنهای تلفن همراه نیز در این دوره از نمایشگاه داغ بود.
اول**1368**
تهران- ایرنا- شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی با نام تجاری 'ایران تلكام' سه شنبه شب پس از چهار روز فعالیت درمحل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران به كار خود پایان داد؛ این درحالیست كه به نظر می رسد شرایط ایجاد شده توافق هسته ای و فضای پساتحریم افق نوینی برای توسعه همكاری ها و حضور ایران در عرصه بین المللی فراهم آورده است.