۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۰
کد خبر: 81779917
T T
۰ نفر

روز جهاني ناشنوايان /سكوتي سرشار از ناگفته ها

۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۰
کد خبر: 81779917
روز جهاني ناشنوايان /سكوتي سرشار از ناگفته ها

گچساران - ايرنا - ناشنوايان اين قشر از جامعه اگرچه توفيق شنيدن حرفهاي ديگران را ندارند اما سفره دل آنها سرشار از ناگفته هاي شنيدني است.

به گزارش خبرنگار ايرنا،هشتم مهر كه به نام روز ناشنوايان نامگذاري شده است،فرصتي براي شنيدن درد دل هاي كساني است كه حرف هايشان نيازمند شنيدن است.
براساس آمار در حال حاضر بيش از 500هزار ناشنوا در ايران زندگي مي كنند و سالانه يكهزار و 600 نفر ناشنوا در كشور متولد مي شوند.
علي با ظاهري آرام اما با دنيايي از ناگفته هايي كه در دفتر خاطراتش نوشته بر مبلي رنگ و رو رفته تكيه داده است يه جوري به اطراف نگاه مي كند انگار كه مي شنود اما به روي خود نمي آورد.
علي آقا براي خودش عقل كلي است از همه چيز مي گويد، اول از همه از مادر مهربانش كه در بيشتر اوقات گوشهايش را مال خود كرده است با زبان خود حرف مي زند اما با گوش هاي مادر مي شنود و به عبارتي متوجه مي شود.
با ناله اي از درون آرزو مي كند كاش روزي مي توانست محبت هاي مادرش را جبران كند.
علي پس از كلي گپ و گفت درباره مسايل عمومي غرق در سكوت مي شود او كه تا دقايقي پيش مثل بلبل حرف مي زد اينك سكوت را با گريه در هم مي آميزد گريه اي كه خود هيچ گاه هق هقش را نمي شنود .
نگاه او سرشار از سخنان ناگفته است از چهره او مي شود فهميد كه حرفهاي زيادي در درونش تلمبار شده و به انبار باروتي مي ماند كه منتظر جرقه اي براي انفجار و بيرون ريختن است.
اينك علي با بيان كمي از مشكلات معلولان بويژه ناشنوايان، از هزينه بالاي كاشت حلزون تا قيمت سرسام اور سمعك و هزينه هاي رفت و آمد ، لوازم تحصيل و خريد ملزومات مورد نياز گلايه دارد.
او دوست دارد خيلي جاها را بگردد اما تامين هرينه تردد را از مهمترين مشكل كم شنوايان از جمله خود ذكر مي كند.
وي گفت: وقتي گوش قادر به شنيدن صدايي نيست ناچار به استفاده از سرويس هاي فردي حتي در مسيرهاي كوتاه هستيم كه اين امر مستلزم صرف هزينه بالايي است.
كارشناس دانش آموزان استثنايي اداره آموزش و پرورش گچساران گفت: 42 دانش آموز ناشنوا و كم شنوا در اين شهرستان وجود دارد.
اسماعيل صفرپور افزود: 30 نفر از اين دانش آموزان در مدرسه استثنايي و 12 نفر در مدارس عادي به صورت تلفيقي با كمك معلمان رابط در حال تحصيل هستند.
وي اظهار كرد: افرادي ناشنوا يا كم شنوايي كه نيازمند عمل جراحي هستند ميتوانند از 15 مهر به بعد براي دريافت معرفي نامه به مسوولان آموزش استثنايي مراجعه كنند.
صفرپور تصريح كرد: اين افراد پس از دريافت معرفي نامه به بيمارستان مراجعه و هزينه هاي عمل جراحي آنها به وسيله آموزش استثنايي پرداخت مي شود.
وي بيان كرد: اين طرح براي نخستين بار اجرا مي شود و جزو برنامه هاي طرح تحول سلامت است.
صفرپور تامين هزيته سمعك، كمك هزينه رفت و آمد و نرم افزارهاي كمك آموزشي از ديگر خدمات حمايتي دولت به دانش آموزان ناشنوا و كم شنواست.
وي تامين هزينه هاي گفتار درماني و بخشي از هرينه هاي كاشت حلزون از ديگر برنامه هاي حمايتي دولت براي ناشنوايان است.
صفرپور با اشاره به وجود دانش آموزان نخبه سال هاي گذشته اين مدرسه مانند احسان شيخ ممو كه هم اكنون عضو تيم ملي فوتسال كشور است و يا دانش آموختگان دانشگاه هاي معتبر كشور كه از شاگردان مدرسه استثنايي بوده اند، تصريح كرد: ناشنوايان در صورت حمايت توانمندي هاي فراواني دارند.
شهرستان 120 هزار نفري گچساران در جنوب غربي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
فرزانه شريفي
8143/6162/ 6075
۰ نفر