۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۹:۱۷
کد خبر: 81791451
T T
۰ نفر
نزدیكی بیشتر آمریكا و مالزی/ استقرار مركز مبادله اطلاعات آمریكا در كوالالامپور

كوالالامپور – ایرنا – مقامات آمریكا و مالزی تایید كردند مركز منطقه ای در كوالالامپور پایتخت مالزی برای مقابله با تبلیغات اینترنتی و آنلاین گروه تروریستی داعش و مبادله اطلاعات تاسیس می شود.

به گزارش ایرنا، 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر كشور مالزی پس از دیدار با 'جان كری' وزیر خارجه آمریكا در واشنگتن، گفت كه دو كشور در مورد تاسیس این مركز مبادله اطلاعات و گفت وگو به توافق رسیدند و بر همكاری نزدیك تر برای مقابله با تروریسم تاكید كردند.
زاهد حمیدی و كری سندی را در وزارت امور خارجه آمریكا با هدف لغو روادید اتباع مالزی برای سفر به آمریكا نیز امضا كردند.
بنابرگزارش روز جمعه رسانه های مالزی، یكی از الزامات قانونی برای برنامه حذف روادید بین دو كشور اجرای سند شماره 6 امنیت داخلی ریاست جمهوری و همكاری نزدیك تر در مبارزه با تهدیدهای ناشی از 'تروریست های خارجی از جمله داعش' عنوان شده است.
معاون نخست وزیر مالزی، گفت كه جان كری در این دیدار تایید كرد كه این كشور میزبان مركز مقابله با پیام های تروریستی شود.
آمریكا قرار است در سه جنبه آموزش، تجهیزات و روش های عملیاتی به تاسیس این مركز در كوالالامپور كمك كند.
زاهد حمیدی، گفت كه در كمیته كاری مشترك، تاسیس این مركز به بحث گذاشته می شود، در حالی كه پیش از این با سازمان سیا در مورد تهدیدات و مسائل منطقه ای بحث شده است.
وی معتقد است این مركز منطقه ای می تواند شبیه مركزی باشد كه در حال حاضر توسط ایالات متحده در امارات متحده عربی تاسیس شده است.
آمریكا تیر ماه امسال یك مركز آنلاین مبادله اطلاعات را تحت عنوان 'صواب' در حمایت از ائتلاف جهانی علیه داعش در امارت ابوظبی در امارات متحده عربی راه اندازی كرد.
صواب یك طرح تعاملی الكترونیكی (مركز آنلاین مبادله اطلاعات) است كه هدف آن حمایت از تلاش های ائتلاف بین المللی در جنگ علیه گروه داعش عنوان شده است.
این مركز قرار است با دولت های منطقه و جهان از جمله ائتلاف غرب علیه داعش همكاری كرده و با عموم مردم ، نهادها، شركت ها و جوانان برای اعلام نادرست بودن تفكرات داعش ارتباط برقرار كند.
مالزی دو هفته پیش به ائتلاف غرب علیه داعش به رهبری آمریكا پیوست، اما این خبر تاكنون در رسانه های مالزی منعكس نشده است و تنها 'باراك اوباما' رئیس جمهور آمریكا این موضوع را اعلام كرده است.
معاون نخست وزیر مالزی، گفت كه رسانه های اجتماعی، رسانه های كلیدی برای جذب افراط گرایان به گروه تروریستی داعش و انتقال آن ها به سوریه و عراق هستند.
به نوشته تارنمای 'نیو استریت تایمز'، وی با استناد به برخی مطالعات اعلام كرد شبكه های اجتماعی 87 درصد از كسانی كه جذب گروه های تروریستی شده اند را تحت تاثیر قرار داده است.
وی همچنین اعلام كرد كه آمریكا اطلاعات برخی از 86 هزار تروریست مظنون را كه در یك پایگاه در واشنگتن قرار دارد، براساس سند شماره 6 امنیت داخلی با مالزی به اشتراك می گذارد.
زاهد حمیدی گفت كه مالزی نیز اطلاعاتی در مورد تروریست های مظنون را در اختیار آمریكا قرار می دهد.
به گفته وی، تاكنون پلیس بین الملل (اینترپل) كانال تبادل اطلاعات مالزی با آمریكا بوده، اما اكنون به طور مستقیم این تبادل اطلاعات انجام خواهد شد.
وزیر كشور مالزی همچنین اعلام كرد آمریكا برای شركت در كنفرانس بین المللی كه قرار است ماه ژانویه سال آینده با تمركز بر مقابله با تروریسم منطقه ای برگزار شود، دعوت شده است.
آمریكا، چین، كره جنوبی، ژاپن، هند، استرالیا، نیوزیلند و روسیه به عنوان هشت شریك گفت وگوی 'آ.سه.آن' در این كنفرانس كه 25 و 26 ژانویه برگزار می شود، شركت می كنند.
آمار رسمی دولت مالزی نشان می دهد تاكنون بیش از 100 مظنون به داشتن ارتباط با داعش در این كشور دستگیر شده اند، هر چند آمار غیررسمی تعداد بیشتری را نشان می دهد.
تاكنون دستكم 14 مالزیایی كه در گروه تروریستی داعش جنگ می كردند در سوریه و عراق كشته شده اند.
آساق**1611