۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۱
کد خبر: 81796260
T T
۰ نفر
ایران خواستار جذب دانشجوی بیشتر از مالزی است

كوالالامپور – ایرنا – رایزن علمی جمهوری اسلامی در شرق آسیا با تبیین 'مبانی دیپلماسی علمی ایران' اعلام كرد كه ایران آماده افزایش همكاری علمی و تحقیقاتی با مالزی از جمله در زمینه جذب دانشجویان بیشتر از این كشور جنوب شرق آسیا است.

به گزارش ایرنا، 'عباس قنبری باغستان' رایزنی علمی ایران در شرق آسیا روز دوشنبه عنوان كرد كه همكاری های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به عنوان بستری برای توسعه روابط با دیگر كشورها با عنوان 'دیپلماسی علمی ایران' در اولویت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری كشورمان قرار دارد.
وی به خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) گفت: ما آمادگی داریم زمینه گسترش بیشتر همكاری دانشگاه های مالزی را با دانشگاه های ایران فراهم كنیم.
در حال حاضر 15 دانشجوی مالزیایی در ایران مشغول به تحصیل هستند كه این رقم در مقایسه با پنج هزار دانشجوی ایرانی كه به قصد ادامه تحصیل در مالزی اقامت دارند، رقم ناچیزی است.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا در خصوص مشكل زبان دانشجویان خارجی در ایران، گفت: علم فی نفسه قابل ارزش و پیگیری است و با برگزاری دوره های زبان فارسی، مشكلی از نظر زبان برای دانشجویان وجود ندارد.
وی گفت، دانشجویان مالزیایی كه در یمن و مصر مشغول به تحصیل هستند نیز پس از یادگیری زبان عربی به ادامه تحصیل مشغول می شوند.
قنبری در ادامه به روابط دوجانبه علمی، تحقیقات و دانشگاهی و گسترش 'دیپلماسی علمی' اشاره كرد و گفت كه با استفاده از علم، تحقیقات و فناوری می توان به عنوان پایه ای برای تقویت روابط دو كشور استفاده كرد.
رایزنی علمی ایران در شرق آسیا با اشاره به چشم انداز مالزی برای جذب 200 هزار دانشجوی خارجی تا سال 2020 ، گفت: در صورتی كه دانشجویان مالزیایی بیشتری در ایران مشغول به تحصیل شوند، ایران آمادگی دارد مالزی را در تحقق خواسته خود یاری كند.
وی همچنین یادآور شد: براساس برنامه دهساله توسعه آموزش عالی مالزی (2025-2010)، این كشور به دنبال تبدیل شدن به یك مركز آموزش عالی در سطح جهانی است و در این راستا، دانشجویان ایران و دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشورمان می توانند مالزی را در این زمینه یاری دهند.
قنبری خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود 20 هزار دانشجوی مالزیایی در كشورهای خاورمیانه از جمله 9 هزار دانشجو در مصر، 600 دانشجو در یمن و بقیه نیز در سایر كشورها از قبیل عربستان سعودی و تركیه مشغول تحصیل هستند. بنابراین، ایران نیز خواستار دانشجویان بیشتری از مالزی است تا روابط بین دو كشور بیش از گذشته ارتقاء یابد.
براساس گزارش های مختلف، حدود 80 هزار دانشجوی مالزیایی در خارج از این كشور از جمله 11 هزار دانشجو در انگلستان و هشت هزار دانشجو در آمریكا مشغول تحصیل هستند.
به گفته قنبری، دانشجویان مالزیایی كه خواستار ادامه تحصیل در ایران هستند می توانند در رشته های مختلف از قبیل فناوری اطلاعات، داروسازی، فناوری نانو، ماهواره، هوا - فضا و محیط زیست تحصیل خود را ادامه دهند.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا در پایان گفت: یاداشت تفاهم های متعددی بین دانشگاه های ایران و مالزی امضا شده كه تاریخ اعتبار این یادداشت تفاهم ها به پایان رسیده است.
محور 'دیپلماسی علمی ایران' كه روز دوشنبه خبرگزاری برناما به نقل از رایزن علمی كشورمان در شرق آسیا مطرح كرد، با استقبال رسانه های مالزی مواجه شد و بسیاری از رسانه های انگلیسی، مالایی و چینی زبان این كشور آنرا به نقل از برناما بازنشر دادند.
قنبری از سه ماه پیش در دیدار با روسای دانشگاه های مالزی ضمن بررسی مسائل و موضوعات مربوط با دانشجویان ایرانی در مالزی، موضوع 'دیپلماسی علمی ایران' و زمینه های اجرایی آنرا مطرح و دنبال كرده است.
وی چندی پیش نیز در دیدار با دبیركل دپارتمان آموزش عالی مالزی با تبیین جزئیات پیشرفت های علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها و مراكز تحیقاتی ایران در 10 سال گذشته خواستار تغییر فضای روابط علمی دو كشور از حالت یكسویه و ساكن به دوسویه و فعال شد.
آساق**241**1611