۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۱
کد خبر: 81796395
T T
۰ نفر
طرح نشانگرهای رنگی تغذیه ای در زنجان اجرا می شود

زنجان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی زنجان گفت: طرح نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر محصولات قندی، چربی، نمك و اسیدهای چرب در این استان از مهر جاری با نشانگر سبز آغاز شده تا پایان امسال نشانگرهای رنگی دیگر به تدریج اجرا می شود.

دكتر جواد تاج كی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی غذا در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینكه تغذیه سالم سلامت افراد را تضمین می كند، افزود: این مهم موجب می شود تا هزینه های درمان ناشی از تغذیه مواد غذایی ناسالم و آلوده نیز به مراتب كاهش یابد.
وی یادآوری كرد: یكی از اهداف اصلی نظام های سلامت در هر جامعه ای سلامت مواد غذایی است كه در برنامه غذایی مردم مورد توجه قرار گیرد.
تاج كی با تاكید بر اینكه نشانگرهای رنگی تغذیه ای برچسب جدیدی است كه از این پس برروی محصولات غذایی و آشامیدنی نصب و مشاهده خواهد شد، ابراز كرد: این اقدام در واقع یك راهنمای سریع با هدف افزایش آگاهی مصرف كنندگان و اصلاح الگوی مصرف در جهت ارتقای سلامت جامعه انجام می شود .
وی بیان كرد: با توجه به خطرات مصرف بی رویه نمك، چربی و قند در سلامت انسان نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی كل، اسیدهای های چرب ترانس،میزان قند و نمك(كلریدسدیم) در هر سهم ماده عذایی یا 100 گرم یا میلی لیتر ماده غذایی طراحی شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی ادامه داد: برروی این برچسب اطلاعاتی از قبیل میزان انرژی یا كالری موجود در 100 گرم از محصول نشان داده می شود.
وی یادآوری كرد: بر این اساس در این برچسب از سه رنگ قرمز(زیاد)،نارنجی(متوسط) و سبز(اندك)استفاده شده است.
تاج كی ادامه داد: رنگ قرمز نشان دهنده بالا بودن ماده مورد نظر در محصول غذایی است كه احتیاط در مصرف آن برای افراد با چربی و قند خون بالا لازم است.
وی یادآوری كرد: رنگ نارنجی نیز نشان دهنده میزان متوسطی از ماده مورد نظر در محصول غذایی است و مشكلات تغذیه ای خاصی را ایجاد نمی كند ولی به مصرف كننده هشدار می دهد از مصرف مكرر این محصول غذایی اجتناب كنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی زنجان ادامه داد: رنگ سبز نیز نشان می دهد این محصول در بهترین محدوده تغذیه ای برای تمام مصارف بوده و از نظر تغذیه ای برای كسی مشكل ساز نیست و تمامی موارد ذكر شده را به میزان مناسبی دارد و به عنوان محصول سالم توصیه می شود.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی برچسب نشانگر رنگی این امكان را به مصرف كننده می دهد تا ماده غذایی مناسب و كم خطرتری را انتخاب كند.
این طرح به صورت همزمان در سطح كشور در حال اجراست.
6085/7320