۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۵۱
کد خبر: 81796482
T T
۰ نفر
با حضور وزير نيروشبكه آبياري و زهكشي سد گلورد در نكا افتتاح شد

ساري- ايرنا- با حضور وزير نيرو روز دوشنبه پروژه عمراني شماره 2 شبكه آبياري و زهكشي سد گلورد در نكا افتتاح شد.

به گزارش ايرنا، حميد چيت چيان در آيين افتتاح اين پروژه گفت: سد گلورد از جمله سدهاي كشور است كه به طور همزمان ساخت سد و 5 واحد عمراني از شبكه در دست اقدام است.
وي اظهار داشت: از 5 واحد عمراني در دست ساخت اين سد تاكنون واحد عمراني 1 و 3 افتتاح شده و امروز نيز شاهد افتتاح واحد عمراني شماره 2 بوديم.
وزير نيرو ادامه داد: به موازات ساخت اين سد، سد البرز و هراز نيز در دست ساخت است كه با نهايي شدن و افتتاح اين سدها بخش اعظمي از مشكلات منابع آبي استان مازندران برطرف مي شود.
نماينده مردم شرق مازندران در مجلس شوراي اسلامي نيز درسخناني گفت: با تزريق اعتبار مناسب اين سد تا پايان سال آبگيري و بخش وسيعي از مشكلات آب شرب و كشاورزي در اين منطقه رفع مي شود.
احمدعلي مقيمي افزود: با افتتاح شبكه زهكشي سد گلورد، انتقال آب از بايع كلا به حسين آباد انجام مي شود و بدين ترتيب بخش وسيعي از كارهاي شبكه به اتمام رسيده و شاهد پيشرفت 90 درصدي در اين حوزه هستيم.
فرماندار نكا نيز با اعلام اينكه شبكه آبياري و زهكشي گلورد با سرمايه گذاري 825 ميليارد ريال افتتاح مي شود، ادامه داد: با بهره برداري از اين طرح، تامين آب 8 هزار و 300 هكتار از اراضي منطقه فراهم مي شود.
جعفر احمدي افزود: با افتتاح و بهره برداري از اين طرح بزرگ براي يك هزار و 600 نفر شغل مستقيم و غير مستقيم ايجاد مي شود.
وي درخصوص مشخصات اين طرح گفت : 60 كيلومتر كانال هاي درجه 1 و 2، احداث زهكشي به طول 30 كيلومتر و 500 دستگاه ابنيه فني و هيدروليكي درمسير اين طرح قرار دارد .
ساخت سد گلورد نكا در سال 1388 آغاز شد . مساحت حوزه آبريز اين سد به وسعت يكهزار و 480 كيلومتر است كه حدود 30 هزار هكتار اراضي كشاورزي دشت نكا و بهشهر از آب آن مشروب مي شود.
تامين 36 ميليون متر مكعب نياز آب شرب شهرهاي پايين دست نكا، بهشهر و گلوگاه هم از اهداف مورد نظر اين سد است كه با آبگيري اين سد بخشي از اهداف فراهم كردن آب كشاورزي و آب شرب منطقه شرق مازندران فراهم مي شود.ك3/
7332/1899