۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81797306
T T
۰ نفر
شعر حافظ آيينه تمام نماي فرهنگ ايران زمين است

شيراز - ايرنا- استاندار فارس گفت: شعرحافظ آيينه تمام نماي فرهنگ ايران زمين بوده وانديشه او آميزه اي از آموزه هاي قرآن، مباني عرفان و فرهنگ انساني است.

به گزارش ايرنا به نقل از نمابر سه شنبه اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس سيد محمد علي افشاني در آئين بزرگداشت حافظ كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد اظهار داشت: حافظ فرزانه اي است با انديشه هاي عميق عرفاني و عواطف ژرف انساني ، و مظهر روح اعتدال و اعتدال روح ايراني بوده و هفت قرن مي باشد كه به ملت ايران شادي، محبت و مهر هديه كرده است.
استاندار فارس افزود: تمام كساني كه در دل و جان خويش سوداي عشق پرورانده اند، حافظ را به عنوان شاعر ملي ايرانيان به خوبي مي شناسند، شاعر بلند آوازه اي كه مرز شرق و غرب را در نورديده ودر دل و جان همگان منزل نموده است.
وي ابراز داشت: : حافظ شاعر بي همتايي است كه جايگاهش قله رفيع انديشه و هنر انساني است و عظمتش چنان جهان گسترگرديده كه بسياري به ترجمه اشعارش دست يازيده اند و بر آنند تا معاني كلام و بيانش را دريابند.
مهندس افشاني افزود: بسياري از بزرگان ادب و انديشه جهان با اشعار حافظ انس يافته اند و او را ستايش كرده اند و به همين دليل حافظ شاعر همه اعصار، زمان ها و مكان ها شده است.
استاندار فارس ادامه داد: شايد دليل اصلي ماندگاري حافظ در فرهنگ ايراني و اسلامي ما، هنري است كه او در آميزش دو فرهنگ پرمايه ايراني و اسلامي به كار بسته است.
وي گفت: امروز حافظ به شاعر ملي ايرانيان بدل شده چرا كه ايرانيان درآئينه شعر او فرهنگ ، تاريخ،دين،سجايا،خوبي ها،بدي ها،زشتي ها و زيبايي هايي كه با آن مانوس و آشنا هستند مي بينند.
استاندار فارس افزود: حافظ در اشعار و غزليات خود، روح معتدل ايراني، دوستي، مهر، مروت و مدارا را تشويق و قشري گري، ريا و زهد دروغين را نفي مي كند.
مهندس افشاني ادامه داد: انديشه حافظ آميزه اي از آموزه هاي قرآن،مباني عرفان، فرهنگ ايراني و نگاه انساني است و به همين دليل او نماد فرهنگ اين سرزمين است.
وي گفت: مردمي كه به ديوان حافظ روي مي آورند، ديگر از آن روي بر نمي تابند و در همان خواندن هاي نخستين، شعر حافظ را پسند خاطر خود و گوياي رازهاي ناگفته و آرزوهاي نهفته خود مي يابند.
استاندار فارس با اشاره به بيت ' مباش در پي آزار و هرچه خواهي كن كه در شريعت ما غير از اين گناهي نيست' از غزليات حافظ، اظهار داشت: حافظ در آرمانشهرش آزار خلق را گناه بزرگي مي داند و جز آن گناهي نمي بيند.
استاندار فارس اضافه كرد: حافظ پيوند ناگسستني با قرآن دارد و همه داشته هاي خود را از اين كتاب آسماني مي داند و در بيتي چنين مي سرايد
' صبح خيزي و سلامت طلبي، چون حافظ هر چه كردم همه از دولت قرآن كردم'
مهندس افشاني ادامه داد:عشق به خداوند با شعر و زندگي حافظ عجين گشته و او توكل را با تمام وجود باور دارد.
'تكيه بر تقوي و دانش در طريقت كافريست راهرو گر صد هنر دارد توكل بايدش'

استاندار فارس گفت: علاوه بر وجه معنوي شعر حافظ، وجه اجتماعي آن در اشعار گوناگونش بازتاب يافته است و مي توان اين بيت حافظ ' آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا' را مي توان مبناي زيست مسالمت آميز و آسايش بشري دانست.
مهندس افشاني ابراز داشت: : به جرات مي توان گفت كه تا امروز هيچ شاعري به اندازه حافظ در اعماق ذهن مردم ايران نفوذ نكرده، از عرفاي مجذوب جلوه الهي، تا شاعران خوش ذوق و مردم عادي، هر كدام در شعر حافظ سخن خويش را يافته اند و در حقيقت مي توان حافظ را شاعر همه قشرها و قرن ها دانست.
استاندار فارس همچنين ابراز اميدواري كرد كه با تدبير بزرگان و دولتمردان، با احياي طرح ملي توسعه آرامگاه حافظ، اين مكان به بزرگترين مجموعه فرهنگي، ادبي و گردشگري در كشور تبديل شود تا افتخاري براي دولت و زينتي براي شهر شيراز و ايران اسلامي باشد.
'بيا تا گل برافشانيم و مي در ساغر اندازيم فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو دراندازيم'
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين آيين حافظ را حافظه تاريخي ما و آبرو و اعتبار تاريخ ادبيات ايران دانست و گفت: همچنان كه ديگر مشاهير ادب و عرفان مايه افتخار اين سرزمين هستند.
علي جنتي شخصيت پر رمز و راز حافظ را حاوي هزاران نكته عنوان كرد و گشودن اين راز و رمز را در توان اديبان دانست و گفت: سخن گفتن از شگفتي هاي او سخت و دشوار است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي غزل حافظ را ماندگار و جاودانه عنوان كرد و گفت: اشعار حافظ همه از فصاحت، بلاغت و آرايه هاي ادبي پرباري برخوردار است و ديوان او تنها گنجينه اي ادبي نيست، بلكه دريايي مشحون از اخلاق و سير و سلوك عارفانه در قالب لفافه اي كنايي به شكلي زيبا و ساده است.
وي با اشاره به اين سروده حافظ كه مي گويد شعر حافظ همه بيت الغزل معرفت است/ آفرين بر نفس دلكش و لطف بخش، بيان كرد: زبان حافظ همچنان كه در اين شعر گنجانده شده ساده و آشناست كه پيامي آسماني را پنداري از كهكشانها به ما مي رساند.
جنتي، ادامه داد: ماندگاري شعر و شخصيت حافظ قابل تامل است، زيرا بازگويي آن در اين روزها براي همه ادب دوستان شنيدني است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه خواستار برگزاري جشنواره سالانه يا دوسالانه بين المللي شعر و ادب در شيراز شد.ك/1
5054