۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۷
کد خبر: 81799446
T T
۰ نفر
مديركل منابع طبيعي خراسان رضوي گفت: وضعيت منابع طبيعي و ريزگردها حاد است

مشهد- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي گفت: وضعيت منابع طبيعي و ريز گردها در اين استان در حالت حاد قرار دارد اما اميدواريم با سياستگذاري دولت در بخش خصوصي و دولتي به وضعيت مطلوب برسيم.

هادي باقري روز چهارشنبه در مراسم توديع و معارفه رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري قوچان افزود: روند تغييرات طبيعي به شكلي است كه وضعيت ريزگردها، بيابانزايي و شنهاي روان را به وضعيت حاد رسانده است
وي گفت: با اين وجود اميدواريم با سياستهاي دولت در حوزه منابع طبيعي بتوان از همه ظرفيتها استفاده و زمينه را براي تنفس بهتر محيط زندگي فراهم كرد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي افزود: مشكلات در حوزه منابع طبيعي تنها به تغيير اقليم و عوامل زيست محيطي ختم نمي شود بلكه عوامل انساني نيز نقش مهمي در ايجاد آن دارد.
وي ادامه داد: در چارچوب جامعه نگري و استفاده بهينه از ظرفيتهاي موجود، توانمندسازي و مشاركت مردم از اهميت بالايي برخوردار است.
باقري در ادامه گفت: قوچان داراي ظرفيتهاي خوبي در زمينه مراتع و آبخيزداري است لذا اقدامات اوليه در زمينه اجراي پروژه مناريد در راستاي مديريت يكپارچه منابع طبيعي در اين شهرستان انجام شد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي افزود: با همكاري همه دستگاههاي اجرايي شهرستان اين پروژه در قوچان آغاز مي شود.
طي اين مراسم با تقدير از خدمات محمدحسين قربانيان، مهدي چكنه به عنوان رئيس جديد اداره منابع طبيعي و آبخيزداري قوچان معرفي شد.
خراسان رضوي منطقه اي خشك و نيمه خشك است زيرا 75 درصد وسعت آن در اقليم بياباني يعني خشك، نيمه خشك و فراخشك قرار دارد.
يك ميليون و 651 هزار و 511 هكتار از زمينهاي خراسان رضوي در مناطق بياباني متاثر از كانونهاي فرسايش بادي قرار دارد كه شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است.
خراسان رضوي داراي 15 كانون بحراني فرسايش بادي در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنين وسعت مراتع خراسان رضوي شش ميليون و 566 هزار و 29 هكتار معادل 56 درصد از كل مساحت اين استان است.
مساحت جنگلهاي خراسان رضوي نيز با محاسبه بيشه زارها، درختچه ها و جنگلهاي دست كاشت حدود يك ميليون هكتار يعني 8،5 درصد از وسعت استان را شامل مي شود.
7501/1858