۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۸:۴۷
کد خبر: 81803328
T T
۰ نفر
رئیس جهاد كشاورزی خراسان رضوی: تقویت كشاورزی از مهاجرت پیشگیری می كند

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: حمایت و تقویت بیش از پیش بخش كشاورزی می تواند بسیاری از معضلات به خصوص بیكاری و مهاجرت از روستا را پیشگیری كند.

مجتبی مزروعی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان مهاجرت در مناطق برخوردار از كشاورزی موفق و قوی، كمتر است.
وی ادامه داد: بطور معمول مهاجرت از مناطقی به شهرهای مركز انجام می شود كه از پویایی لازم در تولید و كشاورزی برخوردار نیستند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: طبق بررسیهای انجام شده در شهرستانهایی كه مردم از سطح قابل قبولی به لحاظ توانمندی مالی، فرهنگ عمومی و عقبه كشاورزی برخوردارند و درآمد خوبی برای مردم ثبت شده، به مراتب كمتر مهاجرت صورت گرفته است.
وی افزود: در شهرستانهایی كه الگوی كشت منطبق بر شرایط اقلیمی ساماندهی شده نیز این واقعیت كاملا مشهود و حاكم است.
مزروعی ادامه داد: هم اكنون بیشترین میزان مهاجرت در خراسان رضوی از شهرهای مرزی همچون درگز، خواف، تایباد، رشتخوار و سرخس ثبت و گزارش شده است.
وی گفت: در این شهرستانها و روستاهای زیرمجموعه حمایتهای لازم از تولید به خصوص در بخش كشاورزی صورت نگرفته است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی افزود: میزان مهاجرت از روستا به شهر در این استان دو برابر كشور و معادل 1،3 درصد است، روندی كه موجب خالی از سكنه شدن بیش از چهار هزار روستا در خراسان رضوی شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس كمترین میزان مهاجرت در خراسان رضوی از شهرستانهای خلیل آباد، مه ولات، بردسكن و تربت حیدریه گزارش شده است.
مزروعی گفت: كمترین میزان بیكاری نیز در همین شهرستانها قابل مشاهده است و این امر نشانگر اهمیت و نقش توجه به بخش كشاورزی می باشد.
7،4 درصد سطح زیر كشت بخش كشاورزی كشور در خراسان رضوی قرار دارد. یك میلیون و 200 هكتار زمین در این استان زیر كشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
از این سطح سالانه 7،11 درصد تولیدات بخش كشاورزی ایران برداشت می شود لذا خراسان رضوی از این حیث دارای رتبه سوم در كشور است.
خراسان رضوی همچنین 14،6میلیون واحد دامی دارد و در مجموع 25 درصد اشتغال این استان متعلق به بخش كشاورزی است.ك/3
7496/1858