۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81803935
T T
۰ نفر

پنج حفار غيرمجاز در شيروان دستگير شدند

۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81803935
پنج حفار غيرمجاز در شيروان دستگير شدند

بجنورد- ايرنا- فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: پنج نفر حفار غيرمجاز در حين حفاري در روستاي قلعه بيگ شيروان دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.

به گزارش ايرنا و به نقل از روابط عمومي اين اداره كل در روز يكشنبه، سرهنگ محمد باقرزاده گفت: يك گروه پنج نفر به منظور كشف اشياي تاريخي در روستاي قلعه بيگ توسط يگان حفاظت وناحيه مقاومت بسيج روستا دستگير وتحويل مقامات قضايي شدند.
وي گفت: اين گروه به همراه موتورسيكلت و ادوات حفاري اقدام به حفاري از بناي تاريخي كرده بودند كه در يك عمليات غافلگيرانه دستگير شدند.
سرهنگ باقرزاده افزود: در بخشي از لايحه قانوني راجع به جلوگيري از انجام اعمال حفاريهاي غيرمجاز و كاوش به قصد به دست آوردن اشياي عتيقه و آثار تاريخي كه بر اساس ضوابط بين المللي مدت 100سال يا بيشتر از تاريخ ايجاد يا ساخت آن گذشته باشد آمده، انجام هر گونه عمل حفاري و كاوش به قصد به دست آوردن اشياي عتيقه و آثار تاريخي مطلقاً ممنوع است. مرتكبان به حبس تاديبي از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشياي مكشوفه و آلات و ادوات حفاري به نفع بيت‌المال محكوم مي‌شوند.
چنانچه حفاري در اماكن تاريخي در فهرست ثبت آثار ملي انجام گيرد مرتكب به حداكثر مجازات مقرر محكوم مي‌شود.
در استان خراسان شمالي واقع در شمالشرق داراي هزار و 200 اثر تاريخي شناسايي شده وجود دارد كه 545 اثر آن در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
6042