۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۲۱:۱۵
کد خبر: 81804526
T T
۰ نفر

اخطار چین به هند /دهلی نو وارد پیمان ضد پكن نشود

۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۲۱:۱۵
کد خبر: 81804526
اخطار چین به هند /دهلی نو وارد پیمان ضد پكن نشود

دهلی نو- ایرنا- رزمایش مشترك نیروی دریایی هند، آمریكا و ژاپن با عنوان 'مالابار'در خلیج بنگال از روز چهارشنبه و به مدت شش روز آغاز شده با واكنش مقامات و رسانه های چین مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، رسانه های هند در گزارش هایی به نقل از مقامات چینی و رسانه های این كشور اعلام كردند كه پكن از دهلی نو خواسته است كه وارد پیمان ضد چین نشود.
كارشناسان نظامی وامنیتی می گویند كه هرچند هدف از برگزاری این رزمایش تقویت امنیت اقیانوس هند، امداد رسانی ومقابله با دزدان دریایی عنوان شده ولی مهمترین هدف این كشورها مقابله با نفوذ روزافزون چین است.
چندین فروند ازكشتی های جنگی، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی این سه كشور، درمدت شش روز برگزاری این تمرین نظامی درزمینه های گوناگون دراین رزمایش شركت می كنند.
نیرو های دریایی سه كشور هند، آمریكا و ژاپن در یك بیانیه مشترك اعلام كردند:در این رزمایش دریایی شش روزه تمرین های هماهنگی بین نیروها و جنگ ضد زیردریایی انجام خواهد شد.
نخستین مرحله این رزمایش در بخش جنوبی شهر چنای هند روز جمعه برگزار شد كه در آن امریكا از ناو هواپیما بر تئودور روزولت ،چند فروند كشتی جنگی و یك زیردریایی هسته ای استفاده كرد.
كریگ كلاپرتن، كاپیتان ناو هواپیما بر آمریكا در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد:هند و ژاپن حامیان بسیار مهم امریكا هستند. ما دارای منافع مشترك زیادی هستیم و بدون شك روابط اقتصادی، نظامی و سیاسی بسیار قوی با این دو كشور برقرار می كنیم.
نشریه گلوبال تایمز نیز نوشت: هند باید نسبت به هر نقشه ای كه بخواهد این كشور را به یك پیمان ضد چین سوق دهد، آگاه باشد.
این درحالی است كه همزمان با رزمایش دریایی مشترك امریكا، هند و ژاپن ارتش های چین و هند درحال برگزاری مانور ضد تروریسم در كانمینگ واقع در جنوب غرب چین هستند.
چین بسیار در مورد برگزاری رزمایش دریایی هند با آمریكا محتاط است به خصوص پس از بالاگرفتن اختلاف دریایی این كشور با كشور هایی مانند ژاپن، كره جنوبی و تعدادی از كشور های همسایه جنوب شرق خود در دریای چین جنوبی، پكن از افزایش حضور امریكا در منطقه خشنود نیست.
مانور مالابار در سال جاری درحالی برگزار می شود كه تعدادی از كارشناسان سیاسی بر این باورند كه امریكا ممكن است مستقیما ادعا های چین در دریای چین جنوبی را از طریق قراردادن یك كشتی جنگی در محدوده جزیره مصنوعی ساخته شده توسط چین، به چالش بكشد.
این نخستین بار در هشت سال گذشته است كه رزمایش دریایی 'مالار' با حضور هند، آمریكا و ژاپن در خلیج بنگال برگزار می شود.
'مالابار' یك رزمایش مشترك سالیانه بین هند وآمریكا می باشد ولی نیروی دریایی استرالیا وژاپن درسال 2007به این رزمایش پیوستند واین امر با عكس العمل شدید چین مواجه شد .
دولت ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب كنگره ،رزمایش های هند را با این كشورها از آن موقع تاكنون به صورت دوجانبه برگزار می كرد.
برخی ازكارشناسان معتقدند كه چین انجام این رزمایش چهارجانبه را به عنوان بخشی از تلاش آمریكا برای تدارك یك گروه بندی امنیتی مثل ناتو دراروپا تلقی و با انجام آن مخالفت كرده است.
نارندرا مودی نخست وزیر هند با درپیش گرفتن سیاست امنیتی از سویی روابط راهبردی خود با امریكا و ژاپن را تقویت كرده و ازسوی دیگر برای رفع تشنج مرزی با چین تلاش می كند.
آمریكا ناو هواپیمابر یو.اس.اس. تئودوره روزولت (USS Theodore Roosevelt) ویك فروند زیردریایی هسته ای را دراین رزمایش شركت داده است .
نیروی دریایی هند یك فروند زیردریایی را به همراه چند فروند كشتی و یك فروند هواپیمای تجسسی در این رزمایش شركت داده است ولی هیچ یك از دو ناو هواپیمابر هند در آن شركت نكرده است.
ژاپن نیز تنها یك فروند ناوشكن را به این رزمایش اعزام كرده است.
روزنامه انگلیسی زبان فاینشنال تایمز هفته گذشته به نقل ازیك مقام ارشد آمریكایی گزارش داده بود كه كشتی های آمریكایی درطول دو هفته آینده از فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی چین دردریای چین جنوبی عبور خواهند كرد.
هند خود را ازمناقشه بر سر دریای چین جنوبی دورنگاه داشته است ولی از موضع آمریكا مبنی بر آزادی دریانوردی دراین منطقه حمایت كرده است.
*آساق*267*1600 **1917