۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۸
کد خبر: 81805897
T T
۰ نفر
كهن ترين زيگورات ايران و جهان در سيلك، متعلق به عصر آهن است

كاشان- ايرنا- عضو پژوهشكده باستان شناسي گفت: براساس يافته هاي تاريخي، زيگورات سيلك به عنوان كهن ترين زيگورات ايران متعلق به عصر آهن است.

به گزارش ايرنا، مهرداد ملك زاده روز دوشنبه در نشست تخصصي اولين همايش كاوشهاي باستان شناسي منطقه كاشان اظهار داشت: سه تپه تاريخي «گيان نهاوند»، «حصار دامغان» و «سيلك كاشان» به عنوان محوطه هاي مهم و كليدي باستان شناسي ايران باستان تا پيش آغاز دوره شكوفايي باستان شناسي ايران در اوايل دهه 1960 ميلادي تنها شاخص فرهنگ هاي باستاني ايران بودند.
وي افزود: پس از دوره شكوفايي باستان شناسي نيز اين سه محوطه همچنان به عنوان معيار و مرجع مطرح هستند اما در پرتو آگاهي هاي حاصل آمده از كاوش هاي تازه و بررسي هاي ميداني و پيدايش شيوه هاي نوين تحليل داده هاي باستان شناختي نياز به بازنگري در حفريات كهنه شده اين محوطه ها احساس شد.
وي تاكيد كرد: به دنبال اين احساس نياز، گروه زبده اي از باستان شناسان بين المللي در تپه حصار واقع در شرق فلات مركزي ايران حضور يافته و به پژوهش پرداختند.
ملك زاده تصريح كرد: در سالهاي نخست دهه 1380 نيز طرح بازنگري سيلك براي پاسخ دادن به پرسش هاي باستان شناسي اين منطقه سازماندهي شد و تا به امروز پنج فصل برنامه ميداني در قالب طرح بازنگري سيلك به مرحله اجرا درآمده است.
وي افزود: همزمان با آغاز كاوش مجدد در سيلك، مجريان و متوليان طرح بازنگري سيلك يافتن كهن ترين زيگورات ايران و جهان را در آن اعلام كردند.
به گفته ملك زاده داده هاي باستان شناسي در كنار گواهي هاي تاريخي، دانسته هاي جغرافيايي و يافته هاي تاريخ هنري گوياي اين مطلب است كه بناي يادماني تپه جنوبي سيلك كاشان كه پيش از اين به تعبير كاوشگران فرانسوي سازه بزرگ ناميده مي شد، زيگورات و بنايي از دوره ماد است و به عصر آهن 3 حوالي 850 تا 550 سال قبل از ميلاد تاريخ گذاري مي شود.
محوطه باستاني سيلك با قدمت بيش از هفت هزار و 500 سال به عنوان يكي از مهمترين خاستگاه هاي تمدن بشري همواره در محافل علمي و باستان شناسي ايران و جهان مورد توجه بوده است.
تپه هاي سيلك يكي از كهن ترين و مهمترين مراكز استقرار بشر در فلات مركزي ايران است، آثار تاريخي بدست آمده از اين محوطه باستاني يادآور خاطره بيش از پنج هزار سال سير زندگي و تمدن در منطقه است.
تحقيقات كاوش هاي سال 1388 در بخش شمالي اين محوطه قدمت لايه هاي اوليه تمدن سيلك را به بيش از هشت هزار سال قبل مرتبط كرده است.
نخستين بار يك هيات فرانسوي به سرپرستي «رومن گريشمن» در حدود سال هاي 1312هجري شمسي در سيلك به كاوش و حفاري پرداختند و با بدست آمدن آثار و اشياي سفالي و فلزي از دل تپه ها به نتايج شگفت انگيزي دست يافتند و اهميت اين منطقه در سير تمدن بشري را براي جهانيان آشكار ساختند.
تپه هاي باستاني سيلك در جاده فين كاشان و در نزديكي باغ تاريخي فين قرار دارد.
3009/6021