۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۴:۲۰
کد خبر: 81806147
T T
۰ نفر
لغو تحریم های اروپا و آمریكا علیه ایران، سرخط اخبار رسانه های آمریكا

نیویورك- ایرنا- لغو تحریم ها علیه ایران پس از تصویب اجرایی شدن برجام و بیانه های رئیس جمهوری آمریكا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی كشورها برای لغو تحریم ها علیه ایران در مطبوعات و رسانه های روز دوشنبه آمریكا بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش ایرنا، نشریه تایم در مقاله ای، آمادگی آمریكا برای لغو تحریم ها علیه ایران را نتیجه توافقنامه هسته ای تاریخی دانست و با انتشار بخشی از بیانیه ابلاغ شده رئیس جمهوری آمریكا به نهادهای ذیربط، چنین اقدامی را از جمله تعهدات واشنگتن نسبت به ایران پس از مرحله اجرایی شدن برجام برشمرد.
این رسانه به بیانیه مشترك روز یكشنبه ظریف-موگرینی اشاره كرد و لغو همه تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا مربوط به برنامه هسته ای ایران را نوید داده است.
پایگاه خبری بیزینس اینسایدر نیز به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: توافقنامه هسته ای ایران با لغو تحریم ها به مرحله مهم خود وارد شد.
این رسانه به نقل از یك مقام ارشد كاخ سفید ادامه داد: منافع ایران در اجرایی شدن هرچه سریعتر توافقنامه است.
خبرگزاری بلومبرگ نیز در خبری با بیان اینكه شمارش معكوس لغو تحریم های نفتی علیه ایران آغاز شد، با نزدیك خواندن لغو همه تحریم های مالی و نفتی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران، از همكاری مشترك تهران، واشنگتن و پكن برای بازسازی و نوین سازی آب سنگین اراك خبر داد.
این خبرگزاری در مقاله در این خصوص نوشت: لغو تحریم های ایران، موجب سرمایه گذاری ایرانیان برای نجات صنعت راكد ساختمان در امارات نخواهد شد؛ زیرا دسترسی ایرانیان به بازار و اقتصاد اروپا و آمریكا و پایین بودن ریسك و بازده بالاتر این بازار نسبت به امارات از جمله دلایل عدم علاقه مندی سرمایه گذاران ایرانی برای حضور در كشورهای عربی است.
روزنامه بوستون گلوب نیز در مقاله ای، از رسمیت یافتن توافقنامه هسته ای ایران خبر داد و اضافه كرد: لغو كامل تحریم های ایران پس از گزارش تائیدی آژانس بین المللی انرژی اتمی امكانپذیر خواهد بود.
خبرگزارس نیوز مكس نیز از شروع رویه لغو تحریم ها علیه ایران باوجود نگرانی ها در آمریكا در پی آزمایش موشكی اخیر ایران خبر داد و به نقل از مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی، زمان لغو تحریم های ایران را در اوایل سال آینده میلادی تخمین زده است.
خبرگزاری رویترز نیز به تصویب توافق نامه و اجرایی شدن برجام اشاره كرد و نوشت: توافقنامه ایران با اعلام آمادگی آمریكا برای لغو تحریم ها، به واقعیت نزدیكتر شد.
این خبرگزاری ضمن انتشار بیانیه اوباما برای لغو تحریم ها علیه ایران، نوشت: لغو تحریم های ایران را پس اعلام آمادگی تهران به آژانس نسبت به اجرایی شدن برجام و تائید آن توسط آژانس، گام بعدی توافقنامه است.
این رسانه همچنین به نقل از یك مقام آمریكایی نوشت: كیفیت پاسخگویی ایران به آژانس و ارزیابی های این سازمان در این خصوص، پیش نیاز برداشتن تحریم ها علیه ایران نخواهد بود.
خبرگزاری صدای آمریكا نیز با انتشار بخشی از فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر آمادگی دستگاه های این كشور برای لغو تحریم ها علیه ایران، از روند آماده سازی در ایران برای رسیدن به تعهدات صورت گرفته طبق توافقنامه خبر داده است.
صدای آمریكا همچنین با اعلام تصویب قوانین در اتحادیه اروپا و آمادگی كشورهای اروپایی برای لغو تحریم ها علیه ایران به نقل از «ریوا بیالا» یك تحلیلگر اقتصادی نوشت: با كسب شرایط لغو تحریم ها، اقتصاد ایران بازسازی خواهد شد.
به گفته بیالا، صادرات 40 تا 50 میلیون ذخیره نفتی آماده تحویل ایران به بازار جهانی، از گزینه های كنونی ایران پس از لغو تحریم ها است.
اروپام.542 ** 2023