۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۱
کد خبر: 81808500
T T
۰ نفر

نذري‌هاي جالب و عجيب و غريب در ماه محرم

۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۱
کد خبر: 81808500
نذري‌هاي جالب و عجيب و غريب در ماه محرم

تهران - ايرنا - خبرگزاري خبرآنلاين در مطلبي با اشاره به نذري هاي ماه محرم، نوشت: يك ماه محرم است و يك نذري قيمه. از قديم هم 'قيمه امام حسيني' در مراسم عزاداري معروف بوده، اما اگر در هيات هاي مختلف بگرديد، حتما به موارد ديگري هم بر مي خوريد.

در اين نوشتار به قلم مرتضي رضايي آمده است: 90 درصد نذري هاي مردم در هيات هاي مختلف قيمه است. ساليان سال دقيقا از زمان پدر و پدر بزرگ و .... اين غذاي خوشمزه ايراني جزو جدانشدني دسته هاي عزاداري بوده است البته يارغار قيمه كه همان قرمه سبزي باشد هم در خيلي از هيات ها به عزاداران داده مي شد اما اين روزها و با افزايش هيات هاي مختلف در مناطق مختلف تهران و حتي شهرستان ها تنوع غذايي هم بيشتر شده و مردم نذرهايي را براي برآورده شدن حاجت هايشان ادا مي كنند كه كمي عجيب و غريب است.
از شيرموز و نسكافه و لواشك گرفته تا پيتزا و كباب برگ و چنجه و البته ميگوي سوخاري! حتي آقايي هست كه به قاليبافان نخ مي دهد، يا هستند كساني كه تصميم مي گيرند يك حسينيه يا امامزاده را به تنهايي جارو بزنند يا پاي پياده و يا سينه خيز مسير بين حرم امام حسين(ع) تا حرم حضرت ابوالفضل را طي كنند.....در اين گزارش با انواع و اقسام نذري هاي جالب و عجيب كه در تهران و بعضي از شهرستان هاي ايران ادا مي شود، آشنا شويد.

** شير موز در ايستگاه صلواتي
در يكي از ايستگاه هاي صلواتي منطقه 18 تهران (محله توليدارو) يك بار اتفاق جالبي افتاد. معمولا در اين ايستگاه صلواتي چاي ساده و گاهي چاي با دارچين بين عزاداران حسيني تقسيم مي شود اما بارها مشاهده شده كه مردم نذورات خودشان از جمله، شير، شربت، عدسي، آش رشته و ... را تحويل ايستگاه داده اند تا بين سينه زنان و زنجير زنان توزيع شود.
اما جالب اينجاست كه دو سال پيش يك نفر چند كارتن موز را براي خيرات آورد. موزهايي كه با پيشنهاد يكي از افراد داخل ايستگاه با شير و شكرهايي كه از ساعاتي قبل به ايستگاه آورده شده بود شيرموز را تحويل عزاداران داد. يكي از نفراتي كه سالهاست در اين ايستگاه صلواتي فعاليت مي كند در اين مورد مي گويد: «سه - چهار ساعت طول كشيد. چند تا مخلوط كن قرض گرفتيم و به مردم شير موز داديم. اما جالب بود و با استقبال مردم هم روبرو شده بود.»

** پيتزا در روز عاشورا
شايد اين اتفاق براي يك بار افتاده باشد آن هم به دليل اينكه اين پيتزا فروشي كه در منطقه پيروزي تهران قرار دارد تازه تاسيس بود و به عزاداران حسيني پيتزا مي داد. نذري اي كه شايد در آن منطقه براي نخستين بار مشاهده شده و ديگر كسي نديده كه آن پيتزا فروشي در ماه محرم با اين غذاي فرنگي از عزاداران پذيرايي كند.
يكي از نفراتي كه آن زمان پيتزاي نذري خورده در اين مورد مي گويد:«خيلي زود تموم شد. به هر حال پيتزا بود و كمتر كسي است كه دوست نداشته باشد.اما در كل جالب بود و مردم خيلي زود پيتزاها را خوردند. بعضي ها هم با كارتن آنها را مي بردند.اما يادم است كه خيلي زود تمام شد. البته تعدادش هم مثل قيمه و قرمه سبزي زياد نبود اما در هر صورت نذري بود.»
البته نذري پيتزا فقط مربوط به محله پيروزي تهران نيست. در محله 15 خرداد هم عزاداران با پيتزا پذيرايي مي شوند. از جاي خبر رسيده كه در اصفهان هم در يكي از هيات ها مثل تهران پيتزا را به عنوان نذري بين سينه زنان تقسيم مي كنند.غذايي كه پخت و پز آن سخت و زمان بر است اما چون نذر بوده مردم آن را در روزي كه نذر كرده اند، ادا مي كنند.

** چلوكباب برگ، كوبيده، ميگوي سوخاري و كباب تركي در ظهر عاشورا
هياتي در خيابان پاسداران. غذاهاي اين هيات در طول 10 شب محرم متفاوت است و معمولا از يكي از رستوران هاي معروف تهران تهيه مي شود. يك روز كباب كوبيده، يك روز كباب برگ و البته مشاهده شده كه يك روز هم ميگو داده اند. با اين حال آنها در ظهر عاشورا با كباب تركي هم از عزاداران پذيرايي كرده اند و به نظر اين تبديل به يك عادت شده است كه در روز دهم محرم كباب تركي مي دهند.

** چنجه هاي معروف در ظهر عاشورا منطقه نياوران
يكي از هيات هاي معروف در منطقه نياوران ظهر روز عاشورا با يك غذاي ويژه از عزاداران حسيني پذيرايي مي كند. غذاهاي اين هيات به اندازه اي هست كه به همه عزاداران يك پرس چنجه برسد. نظم در اين هيات حرف اول را مي زند و جالب اينجاست كه به خانه اي نزديك هيات هم از اين عذاي نذري داده مي شود.

** تجريش،هيات كاشف الكرب و آبگوشت،حسينيه ثارالله و فسنجان
يكي از قديمي ترين هيات هاي تهران در منطقه تجريش است. آنها سالهاست كه در كنار كباب كوبيده و قيمه به مردم آبگوشت مي دهند. اين در حالي است كه نزديك اين هيات حسينيه ثارالله قرار دارد كه آنها هم با خورشت فسنجان از مردم پذيرايي مي كنند.

** لاهيجاني هاي مقيم تهران و غذاي شمالي
هموطنان شمالي هم كه در هيات جواد الائمه براي سرور و سالار شهيدان عزاداري مي كنند با انواع غذاهاي شمالي از عزاداران پذيرايي مي كنند. البته در اين هيات بيشتر خود لاهيجاني ها حضور دارند و غذاهايي نذري مي دهند كه باب طبع خودشان است.

** حسينيه سادات عراقي؛ چهار راه گلوبندك
نذري هاي اين حسينيه عجيب نيست و قيمه، قرمه سبزي و ...است اما آنچه باعث شده تا اين حسينيه در اين فهرست قرار بگيرد اين است كه در اين هيات فقط به بانوان نذري مي دهند.

** خورشت بادمجان در بهارستان
هياتي با قدمت 50 ساله در منطقه بهارستان وجود دارد كه بيشتر ورزشكاران و كشتي گيران در اين هيات حضور دارند. در اين هيات بادمجان هايي سرو مي كنند كه باعث شده شهرت آن به سراسر ايران برسد. ورزشكاراني مثل عباس جديدي هر سال سري به اين هيات مي زنند.

** رشت، نذري لواشك با آب انار و مسقطي
در رشت آقايي هست كه هر سال نذري عجيبي را به كودكان مي دهد. ماجرا از اينجا شروع مي شود كه پسر اين بنده خدا براي برآورده شدن حاجتش اين نذر را مي كند و پس از اينكه به مراد دلش مي رسد تركيبي از لواشك دستچيني (نوعي لواشك)، آب انار و مسقطي را بين 30 نفر از همكلاسي هايش تقسيم مي كند.از آن سال به بعد تا امروز كه تقريبا 9 سال از آن ماجرا مي گذرد پدر خانواده هر سال اين نذر را ادا مي كند و لواشك ها را بيشتر بين كودكان و خردسالان تقسيم مي كند.

** نخ هاي نذري براي بافت قالي
اين نذري عجيب در بجنورد است كه يكي از تاجران و طراحان فرش آن را ادا مي كند. او هر سال نفري يك كيلو نخ و از هر رنگ 200 گرم به فقرايي مي دهد كه بافنده فرش هستند اما براي خودشان كار نمي كنند يا اگر براي خودشان كار مي كنند توانايي زيادي براي خريد نخ هاي قالي را ندارند. آقاي علي حصوري هر سال اين كار را انجام مي دهد تا شايد گره هاي اين نخ ها وسيله اي شود براي اينكه گره اي از كار كسي باز شود.

** ساندويچ كالباس با برندي معروف در بلوار فردوس
دو سال پيش و در ظهر عاشورا وقتي دسته هاي عزاداي از يكي از خيايان هاي بلوار فردوس عبور مي كردند با صحنه جالبي روبرو شدند. يكي از بانوان عزادار در حال پخش كردن نذري بود. او از يكي از برندهاي معروف در تهران ساندويچ هاي كالباس ويژه اي را تهيه كرده بود و بين عزاداران توزيع مي كرد. اتفاقي كه براي خيلي ها عجيب به نظر مي رسيد اما هر چه هست نذر اين بنده خدا بود.

** عروسك،جارو كردن تنهايي يك امامزاده و اهداي كتاب به مساجد و امام زاده ها
جدا از نذري هاي خوراكي كه از ابتدا تا انتهاي محرم و صفر به عزاداران داده مي شود خيلي از مردم هستند كه براي شفاي بيماران خود نذرهاي جالبي مي كنند. مثلا يكي از بانوان ايران زمين كه بچه دار نمي شد نذر مي كند اگر خدا به او بچه بدهد تا 7 سال تن او لباس هاي دست دوم بپوشاند.اتفاقي كه افتاد و او به هيچ عنوان تا 7 سالگي تن بچه اش لباس نو نكرد.
از نذرهاي ديگر جاروكردن امامزاده ها، دادن كتاب به مساجد،درست كردن يا خريدن عروسك به نيت حضرت رقيه(ع) و ...است كه مي توان در اين گزارش به آنها اشاره كرد. اين در حالي است كه امسال هم با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي غرفه نذر كتاب نيز در حسينيه پيامبر اعظم(ص) راه‌اندازي شده است. كساني كه تمايل به شركت در نذر كتاب دارند، مي‌توانند در همان غرفه وجه نقد يا كتب مذهبي خود را تحويل دهند.
منبع: خبرگزاري خبرآنلاين
اول ** 1574
۰ نفر