۳ آبان ۱۳۹۴، ۸:۴۸
کد خبر: 81811049
T T
۰ نفر

تحریم هوایی متقابل روسیه و اوكراین آغاز شد

۳ آبان ۱۳۹۴، ۸:۴۸
کد خبر: 81811049
تحریم هوایی متقابل روسیه و اوكراین آغاز شد

مسكو - ایرنا - تنش بین اوكراین و روسیه با اجرای ممنوعیت متقابل پرواز هواپیماهای مسافری از فضای دو كشور وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش ایرنا، این اقدام از نخستین دقایق بامداد امروز (یكشنبه) آغاز شد. اوكراین ماه گذشته خبر از اجرای این تصمیم داده بود كه با واكنش متقابل روسیه مواجه شد.
اوكراین 25 شركت هواپیمایی روسیه از جمله «ایر فلوت» بزرگترین خط هواپیمایی این كشور را برای استفاده از فضای هوایی خود منع كرده و مسكو نیز با اقدام متقابل سه شركت اوكراینی را در فهرست تحریم هوایی قرار داده است.
با اقدام اوكراین و روسیه فضای هوایی دو كشور برای استفاده متقابل به طور كامل بسته شده است.
تنش در روابط دو كشور از دو سال پیش و با سقوط حكومت «ویكتور یانووكویچ» رئیس جمهوری اوكراین كه بیشتر به روسیه گرایش داشت، آغاز شد.
شورش های خیابانی مورد حمایت غرب و آمریكا و حضور پیوسته مقام های غربی در جمع معترضان به حكومت یانوكوویچ، سبب سقوط دولت و فرار وی به روسیه شد.
روی كار آمدن حكومت طرفدار غرب با ریاست جمهوری «پترو پوروشنكو» و پیوستن اوكراین به اتحادیه اروپا به عنوان شریك تجاری، اعمال تحریم های گسترده ضدروسی توسط اتحادیه اروپا، آمریكا و اوكراین، روابط مسكو با غرب و همچنین كی یف را به تیرگی كشاند.
اوكراین ضمیمه شدن منطقه خود مختار كریمه با وسعت 26 هزار و 500 كیلومتر مربع و دو میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در كناره دریای سیاه به روسیه را نپذیرفته و اعلام كرده است كه از هر راه ممكن برای بازگرداندن آن اقدام می كند.
اوكراین روسیه را متهم به حمایت از جدایی طلبان شرق این كشور كرده و مسكو نیز اعلام كرده است كی یف باید براساس توافق های صورت گرفته در مذاكرات برقراری صلح و پایان درگیری های نظامی، شرایط اداره استان های محل درگیری را در دونباس با حقوق ویژه ارتقا دهد.
* بررسی تحریم های هوایی در بروكسل
خبرگزاری 'اسپوتنیك' روسیه نیز امروز گزارش داد شركت های هواپیمایی روسیه و اوكراین پروازهای مستقیم میان دو كشور را به حالت تعلیق در می آورند. این در حالی است كه مذاكرات روز جمعه در بروكسل، این امید را به وجود آورده كه مسكو و كی یف در نهایت در این مورد به توافقی دست یابند.
مقامات اوكراین 16 اكتبر (24 مهر) دستور تحریم 25 شركت هواپیمایی روس را صادر كردند. بر پایه سندی كه در پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری اوكراین منتشر شد، این تحریم ها شركت های هواپیمایی را شامل می شود كه پس از پیوستن شبه جزیره 'كریمه' به روسیه به این منطقه پرواز چارتر و منظم داشته اند.
مسكو نیز در واكنش به این تحریم ها به اقدام مشابهی دست زد؛ آژانس حمل و نقل هوایی فدراسیون روسیه در بیانیه ای هم زمان با تاریخ اجرای تحریم های اوكراین، پرواز شركت های هواپیمایی اوكراینی را به روسیه ممنوع اعلام كرد.
'آندری پیووارسكی' (Andreï Pivovarski) وزیر زیرساخت های اوكراین 2 اكتبر (10 مهر) اعلام كرده بود در سه ماهه نخست سال 2015 میلادی، 657 هزار مسافر میان دو كشور روسیه و اوكراین جا به جا شده اند كه 431 هزار نفر آنان با هواپیماهای روسی سفر كرده اند.
بر پایه این گزارش، تصمیم مقامات اوكراینی مسافران را به استفاده از حمل و نقل ریلی مجبور می كند.
به گفته سخنگوی شركت راه آهن روسیه، میزان فروش بلیط قطار مسكو- كی یف برای ماه نوامبر (آبان/ آذر) در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، یك ونیم برابر افزایش یافته است.
آژانس حمل و نقل هوایی روسیه روز جمعه اعلام كرد كه تعلیق حمل و نقل هوایی میان اوكراین و روسیه در مذاكرات بروكسل مطرح شده است.
بخش های شرقی اوكراین با اكثریت روس زبان، پس از بركناری 'ویكتور یانوكوویچ' رئیس جمهوری پیشین اوكراین در فوریه 2014 (بهمن 1392)، به دلیل امضا نكردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی كارآمدن دولتی جدید در كی یف، به عرصه فعالیت جدایی طلبان و درگیری های مداوم با نیروهای ارتش تبدیل شد.
این ناآرامی ها تیرگی روابط روسیه و اوكراین را در پی داشت.
روسیه نیز در ماه مارس 2014 میلادی پس از آنكه مردم شبه جزیره كریمه در یك همه پرسی رای به استقلال از اوكراین دادند، این منطقه را به خاك خود ضمیمه كرد. غرب این اقدام را به رسمیت نمی شناسد و به خاطر آنچه نقش مخرب در ناآرامی های اوكراین عنوان می كند، تحریم هایی را علیه روسیه نیز به اجرا گذاشته است.
اروپام**391**9053**1516 **1561**1517