۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۱۶
کد خبر: 81812730
T T
۰ نفر

تلاش آمریكا برای مهار چین بیشتر شده است

۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۱۶
کد خبر: 81812730
تلاش آمریكا برای مهار چین بیشتر شده است

پكن - ایرنا - برآوردها و تحلیل ها حاكی است كه باراك اوباما رییس جمهور آمریكا تلاش گسترده ای را برای مهار چین آغاز كرده است،مهار كشوری كه اقتصاد آن در حال تبدیل شدن به بزرگترین قدرت بی چون و چرای دنیا است و به لحاظ توانایی نظامی نیز می تواند در آینده نه چندان دور، آمریكا را در چهار گوشه جهان به چالش بكشد.

به گزارش ایرنا، شاید یكی از دلایل نگرانی آمریكا و انجام این تلاشها، علاقه و رویكرد قابل توجه چین به كشورهای اروپایی باشد كه طی ماههای اخیر افزایش چشمگیری یافته و این مساله به گفته كارشناسان اینك به یكی از دغدغه های اصلی كاخ سفید تبدیل شده است.
یكی از رویارویی های جدی دو كشور كه اخیرا آغاز شده و در حال شدت یافتن است، مربوط به منطقه دریای جنوبی چین است؛ جایی كه چین خود را مالك بلامنازعه آن می داند و آمریكا می گوید، قصد دارد بزودی با اعزام ناوها و جنگنده هایش به نزدیكی جزایر مورد منازعه در این منطقه، این كشور را محدودتر كند.
«فو جینگ» تحلیلگر چینی می گوید كه مساله مهار و محدود كردن چین فقط منوط به زمینه های نظامی نیست بلكه در بخش اقتصادی نیز واشنگتن همین راه را می رود.
وی خاطرنشان كرد كه پس از تصویب برنامه ایجاد بانك سرمایه گذاری توسعه آسیایی (AIIB) چین، یكی از كشورهایی كه فورا در برابر آن موضع گرفت و تاكنون هم به آن ملحق نشده و برای پیوستن دیگران به آن هم كارشكنی كرده، آمریكا بوده است.
در این میان روزنامه «چاینا دیلی» می نویسد كه آمریكا و ظاهرا ژاپن متحد وی، دو كشوری هستند كه در راستای همین سیاست تاكنون حاضر به الحاق به این بانك نشده اند.
این نشریه می نویسد كه آمریكا سعی دارد كشوری را محدود كند كه تمام مسوولیت های جهانی خود را می شناسد و به آنها عمل می كند.
«فو جینگ» می گوید كه كارشكنی های آمریكا در برابر بانك سرمایه گذاری توسعه آسیایی چین كه البته سیاستی شكست خورده است همان تلاش برای محدود كردن چین تلقی می گردد.
«فوكی اوبیما» تحلیلگری از هلند نیز در مطلبی كه تارنمای انگلیش نیوز چین منتشر كرده است، تاكید می كند: یكی از سیاست های مهار آمریكا امضای قرارداد فرامرزی اقتصادی ترانس پاسیفیك بین این كشور و 10 كشور دیگر بود.
باراك اوباما رییس جمهور آمریكا در جریان امضای همین توافق به كشورهای مذكور گفت كه نباید به چین و برخی دیگر اجازه داد كه اقتصاد جهان را تدوین كنند.
با این حساب سیاست مهار چین بویژه در بخش اقتصادی در جهان از زمره برنامه هایی است كه آمریكا به شكل منظم و مدون آن را دنبال می كند.
تحلیلگر هلندی می گوید كه وقتی اظهارات رییس جمهور آمریكا را در این باره شنیده شوكه شده و آن را شبیه اندیشه های یك دشمن دانسته است كه می تواند خطر آفرین باشد.
آمریكا پیشتر نیز در سال 2008 میلادی چنین سیاست هایی را برای مهار چین بخصوص در دوران برگزاری بازیهای المپیك 2008 پكن با تحریك اقدامات سیاسی علیه این كشور و ناآرام كردن مناطق مختلف در چین آزموده است.
«اوبیما» در مصاحبه اخیر خود با چاینا دیلی هم گفته است كه این روند موفقیتی در پی نخواهد داشت. چین كشوری بزرگ با میلیاردها دلار تجارت با جهان و بخصوص با كشورهای اروپایی است و این سیاست مهار ممكن است ضرباتش بیشتر به پیكره اقتصادی آمریكا وارد شود.
تحلیلگر هلندی بر این باور است كه برای فرار از چنین شرایط آسیب پذیری شاید بهتر باشد چین به سمت یك اقتصاد با گرایش مصرفی حركت كند، اقتصادی كه مصرف موتور محركه و هدایت كننده آن باشد.
آساق*1597