۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81815504
T T
۰ نفر
استفاده چند منظوره از جنگل، برداشت چوب را كاهش می دهد

نوشهر ـ ایرنا ـ مدیركل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: استفاده چند منظوره از جنگل سبب پایان یافتن اقتصاد تك‌ محصولی متكی بر قطع درختان در این عرصه طبیعی و كاهش برداشت چوب می شود .

سید وجیه الله موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود: سازمان جنگل‌ها از سال 1392 برای خروج از وضعیت برداشت تك‌ محصولی چوب و استفاده از سایر كاركردهای جنگل با همكاری برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و با حمایت صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) پروژه بین‌المللی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیركانی را آغاز كرد.
وی ادامه داد: این پروژه در چهار منطقه آزمونه ‌ای شامل جنگل‌های فَری ‌رود در شهرستان رودبار و زیلَكی ‌رود در شهرستان سیاهكل و همچنین دو هزار و سه‌ هزار در شهرستان تنكابن و بَلیران در شهرستان آمل و چهل ‌چای در شهرستان مینودشت با هدف جلب مشاركت مردم در مدیریت جنگل و متنوع كردن درآمد جنگل‌نشینان و كاهش برداشت چوب اجرا می‌شود.
موسوی تاكید كرد: در بخش بهره‌ برداری از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی شمال كشور نیز دو پروژه مهم تهیه و اجرا شده است.
مدیر كل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها یكی از این پروژه‌ها را كاشت پسته به مساحت هفت هزار هكتار در منطقه عمومی روستای قازان ‌قَایه در شهرستان مرزی مراوه ‌تپه در حوزه اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان معرفی كرد .
وی گفت : دومین پروژه نیز كشت باریجه به مساحت دو هزار هكتار در حوزه آبخیز لار در شهرستان آمل است كه زیر پوشش اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری قرار دارد .
موسوی یادآور شد: علاوه بر این پروژه‌ها ، تشكل‌های مردمی نیز بر اساس حقوق قانونی و ارتفاقی ، از جنگل‌ها و مراتع، گیاهان دارویی و زینتی برداشت می‌كنند كه در مجموع باعث اشتغال‌زایی و كاهش فشار بر جنگل می‌شود.
بر اساس بررسی‌ انجام شده، 56 تیره گیاهی با 127 گونه درختی و درختچه‌ای و بوته‌ای و علفی در شمال كشور جزء محصولات فرعی محسوب می‌شوند كه بیشتر این گونه‌ها دارای خواص دارویی هستند.
مطابق آمار رسمی، برداشت چوب از جنگل‌های هیركانی در شمال ایران، از یك میلیون و 760 هزار متر مكعب در سال 1373 به 650 هزار متر مكعب در سال 1393 كاهش یافته است.
/7517 /1602/1654/1042
۰ نفر