۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۷
کد خبر: 81819243
T T
۰ نفر
رشد 6.7 درصدی كشت گندم/ نرخ خرید تضمینی گندم هرچه سریعتر اعلام شود

تهران - ایرنا - مجری طرح گندم وزارت جهادكشاورزی از رشد 6.7 درصدی كشت گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: انتظار می رود برای حمایت از گندمكاران هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم تعیین و اعلام شود.

اسماعیل اسفندیارپور عصر شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر تعویق در اعلام نرخ خرید تضمینی بر كشت زراعی سالجاری، افزود: با وجود اینكه نرخ خرید تضمینی گندم تاكنون تعیین و اعلام نشده و تغییری در سطح زیركشت دیم سرد در مناطق مختلف كشور نداشته ایم اما احتمال دارد این امر در سطح زیركشت گندم آبی تاثیرگذار باشد.
وی مجموع سطح زیركشت سال زراعی جاری را حدود 6 میلیون هكتار برشمرد و افزود: از این میزان 2 میلیون و 200 هزار هكتار اراضی كشت گندم آبی و 3 میلیون و 800 هزار هكتار مربوط به كشت دیم است.
مشاور وزیر جهادكشاورزی اظهار داشت: از ابتدای فصل زراعی 95 - 94 تا هفته منتهی به ششم آبان ماه جاری كشت گندم در سطح 2 میلیون و 625 هكتار از اراضی دیم و آبی كشور انجام شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6.7 درصد رشد را نشان می دهد.
به گفته وی، از این میزان حدود 460 هزار هكتار مربوط به كشت آبی و 2 میلیون و 165 هزار هكتار مربوط به كشت دیم است.
اسفندیارپور، پیش بینی تولید گندم سال زراعی جاری را در صورت رعایت توصیه های فنی كشت بیش از 12 میلیون تن دانست و تصریح كرد: علت كشت مناسب گندم دیم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رعایت توصیه های فنی كشت برای كشت خشكه كاری و شروع به موقع كشت بوده است.
وی بر توصیه های فنی كشت گندم به طور مجدد تاكید كرد و گفت: كشاورزان با مشورت كارشناسان كشاورزی و مجریان طرح از كودهای شیمیایی پایه با كیفیت، بذور اصلاح شده گندم و برای كشت مكانیزه از كشت خطی كه در سراسر كشور موجود است، بهره مند شوند تا پیش بینی تولید محقق شود.
اسفندیارپور از مسئولان اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تصمینی گندم را برای تعیین تكلیف و برنامه ریزی كشت گندمكاران خواستار شد.
اقتصام(4)9186**1558
۰ نفر