۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81820226
T T
۰ نفر
اختلافات، دلیل افزایش حضور نظامی آمریكا در دریای جنوبی چین است

تهران - ایرنا - وزیر دفاع آمریكا گفت: اختلافات سرزمینی در دریای جنوبی چین و افزایش تقاضا از سوی كشورهای حاشیه این دریا، دلیل اصلی حضور نظامی آمریكا در منطقه است.

به گزارش روز یكشنبه خبرگزاری «رویترز»، «اشتون كارتر» در مسیر عزیمت به كره جنوبی برای شركت در مذاكرات امنیتی واشنگتن - سئول در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ادعاهای مورد بحث در دریای جنوبی چین و اهمیت اختلافات بین كشورهای حاشیه این دریا، تاثیر بسیار مهمی در افزایش همكاری های امنیتی این كشورها با آمریكا داشته است و تمامی آنها خواستار افزایش این همكاری ها هستند.
وی با اشاره به نشست وزاری دفاع كشورهای عضو آسه آن در هفته جاری در مالزی گفت: موضوع مهمی كه در این نشست مطرح می شود تحولات دریای جنوبی چین خواهد بود زیرا فعالیت های نظامی و لایروبی چین در این دریا در سال گذشته میلادی بی سابقه بوده است .
كارتر در سفر هشت روزه خود به كشورهای آسیایی در چهل و هفتمین نشست سالانه رایزنی امنیتی آمریكا - كره جنوبی در «سئول» و نشست وزیران دفاع كشورهای عضو آسه آن (اتحادیه كشورهای جنوب شرقی آسیا ) در «كوالالامپور» پایتخت مالزی شركت می كند.
وزیر دفاع آمریكا امروز وارد كره جنوبی می شود و فردا با همتای كره ای خود در باره مساله هسته ای كره شمالی مذاكره می كند .
وی در ادامه سفر خود به مالزی می رود و با وزیران دفاع كشورهای عضو آسه آن كه چین هم عضوآن است دیدار و گفت و گو خواهد كرد.
دریای جنوبی چین مورد مناقشه كشورهای چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان است و چین بر كل دریا و دیگر كشورها بر بخش ‌هایی از آن ادعای مالكیت دارند.
همچنین این كشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز «اسپراتلی» و «پارسل» اختلاف دارند .
آمریكا این دریا را جزیی از آب ‌های بین ‌المللی می ‌داند و تردد تمامی كشتی ‌ها و زیردریایی‌ ها را در این منطقه حق قانونی دیگر كشورها می خواند .
آساق**3077 **1488
۰ نفر