۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۶
کد خبر: 81820985
T T
۰ نفر

تولید نوع جدید شن و ماسه مصنوعی

۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۶
کد خبر: 81820985
تولید نوع جدید شن و ماسه مصنوعی

تبریز- ایرنا - علی امیرزاده محقق تبریزی نوع منحصر بفردی از سبُكدانه بازیافتی سَداب (SADAB) یا شن و ماسه مصنوعی را اختراع كرده است و می خواهد آن را در تبریز تجاری سازی كند.

مخترع جوان این فناوری نو با 31 سال سن و فارغ التحیصل رشته معماری در مقطع كارشناسی ارشد، مراحل ثبت بین المللی این محصول را پیگیری می كند.
اختراع علی امیرزاده بیست و ششم مهر ماه امسال به شماره 86931 در سازمان ثبت اختراعات كشور به ثبت رسیده است.
اختراع این شن و ماسه مصنوعی بر اساس آیین نامه های داخلی و بین المللی و برای اولین بار در جهان با فناوری بدون حرارت و مواد سوختی در 2 گروه سازه ای و غیر سازه ای و گردگوشه و تیزگوشه به ثبت رسیده است.
80 درصد از محتوای این محصول جدید را زباله های خانگی، صنعتی و بیمارستانی تشكیل می دهد و با توجه به فناوری ساده تولید در تمام نقاط دنیا قابلیت تولید دارد.
اختراع این محصول كه فاقد نمونه داخلی و خارجی است، نقطه عطفی در تولید محصولات دانش بنیان در دولت تدبیر و امید به شمار می رود.
این جوان آذری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با كاربرد این شن و ماسه مصنوعی می گوید: كاربرد تجاری این سبكدانه در صنایع راه و ساختمان، بیوتكنولوژی، كشاورزی، عایق كاری، هنر و معماری، نفت و پتروشیمی و كشتیرانی قابل توجه است.
امیرزاده اضافه كرد: این سبكدانه در صنعت راه و ساختمان این محصول برای تولید بتن های سازه ای و غیر سازه ای، تولید اندود و ملات های آماده، تولید انواع قطعات بتنی و پیش ساخته، تولید شن و ماسه های راه سازی، پر كننده ها و آسفالت به كار می رود.
وی اظهار داشت: این اختراع در صنعت بیوتكنولوژی برای تولید فیلتر تصفیه های بیولوژیكی آب و فاضلاب و تولید جاذب های مواد نفتی و شیمیایی به كار می رود.
وی ادامه داد: این سبكدانه در صنعت كشاورزی نیز به عنوان بستر بیولوژیكی كشت كشاورزی نوین، جایگزینی مناسب برای سبكدانه های معدنی و صنعتی در خاك كشت و تزئین گل خانه هاست.
«اختراع این سبكدانه مصنوعی در بخش هنر و معماری نیز برای تزئین شهری، تولید قطعات رنگی و دكوراسیون رنگی شهری، تولید ملات ها و اندودهای رنگی و خاص، ساخت كتیبه و تابلو و ساخت عناصر شهری به كار می رود.»
وی یادآور شد: در صنعت نفت و پتروشیمی نیز این محصول برای تولید جاذب آلاینده های نفتی و مواد شیمیایی دریا و چاه های نفتی و عایق كاری لوله های انتقال گاز و نفت و پتروشیمی به كار می رود.
این محقق جوان گفت: كاربرد سبكدانه سداب در صنعت كشتیرانی نیز برای تولید عایق جداره های كشتی سازی و تولید بتن های فوق سبك و ضد آب معلق در دریا و صنایع دریایی قابل توجه است.
سوال - آیا برای تجاری سازی این محصول نیازمند مساعدت هستید؟
جواب: در مراحل تحقیق و پژوهش از طرف هیچ ارگانی حمایت مالی نداشتم اما برای شروع تجاری سازی در تبریز، نیازمند حمایت های ویژه هستم.
سوال - كارهای پژوهشی خود را در این زمینه از چه زمانی آغاز كرده و در چه تاریخی به اتمام رساندید؟
جواب: در سال 1390 هجری شمسی كارهای تحقیقاتی و پژوهشی این طرح را بر اساس نیازها و برخی مشكلات سبك دانه های موجود مانند دغدغه های زیست محیطی در آزمایشگاه شخصی آغاز كردم.
با وجود مشكلات بسیار زیاد و مخالفت های زیاد صاحبان معدن و شركت های تولید كننده سبك دانه صنعتی در ایران كه مسئولیت كلیدی در انجمن های بتن و مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی دارند، در شهریور سال جاری محصول جدید را با تشویق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارك فناوری پردیس به ثبت رساندم.
سوال- چشم انداز صادراتی این محصول را چگونه ارزیابی می كنید؟
جواب : این فناوری به دلیل نوآوری و ویژگی های جدیدی كه بعد از گذشت حدود 98 سال از اختراع سبكدانه های صنعتی در جهان معرفی كرده است، در نوع خود انقلابی در این صنعت محسوب می شود.
این محصول هم از لحاظ اقتصادی و هم از فنی و هم از لحاظ سیاسی مزیت های بسیار زیاد و جذابیت های خاص سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد.
این شن و ماسه مصنوعی می تواند با صادرات دانش فنی و محصول به تمام نقاط دنیا ارز آوری بسیار مناسب و بالایی داشته باشد و براساس مكاتباتی كه با شركت ها و دوستان خارجی از كشورهای آمریكا، كانادا، تركیه، آذربایجان و آلمان تا به امروز داشتم، تمایل برای سرمایه گذاری هم در داخل كشور و هم در خارج از كشور وجود دارد.
سوال - دولت چه نقشی در حمایت از تجاری سازی این محصول می تواند داشته باشد؟
جواب : بر اساس نامه نگاری های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قول حمایت های مادی و معنوی كه از این محصول اعلام كرده اند، مقرر شده كه ما شركت دانش بنیان و محل استقرار گروه طراحی و تولید این محصول را اعلام كنیم تا حمایت های دولتی براساس آیین نامه های شركت های دانش بنیان انجام گیرد.
من مطابق شناختی كه از معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و همكاران پرتلاش این معاونت دارم به این امر خوشبین هستم و حمایت های منطقه ای هم می تواند تجاری سازی این محصول را در تبریز تسریع كند.
سوال - تفاوت این سبكدانه بازیافتی (سداب) با سبك دانه های صنعتی مشابه چیست و چرا در سطح جهان منحصر به فرد است؟
جواب: تمام سبكدانه های صنعتی متداول دنیا از مواد اولیه حدود 90% معدنی و با فناوری حرارتی و كوره ای و منبسط كردن این مواد اولیه معدنی در كوره های بزرگ و دوار حرارتی در درجه حرارت حدود یك هزار و 200 درجه تولید می شوند و دارای ساختار و رنگ و مشخصات فنی و شیمیایی یكسانی هستند.
بعلاوه سبكدانه های صنعتی قدیمی دارای مشكلات زیست محیطی، مصرف زیاد انرژی، تكنولوژی تولیدی وارداتی، هزینه تمام شده بسیار بالا و عدم تنوع شكلی و رنگی و آیین نامه ای هستند.
این محصول جدید از مواد اولیه حدود 80% بازیافتی و با تكنولوژی كاملا زیست محیطی تولید می شود؛ تولید این محصول بدون حرارت كوره و مواد سوختی و تنها با انرژی برق بسیار كم در 2 مقیاس كارخانه ای (ثابت) و كارگاهی (متحرك) طراحی شده است.
قیمت تمام شده این محصول نصف محصولات مشابه صنعتی مثل رس منبسط شده است و از لحاظ فنی، شیمیایی و تنوع رنگی و كاربردی قابل مقایسه با نمونه های قبلی نیست.
3072/518 / 1539
۰ نفر