۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81821075
T T
۰ نفر
33 درصد سهم كاشان از صادرات استان اصفهان در سال گذشته

كاشان- ايرنا- سرپرست فرمانداري ويژه كاشان گفت: از مجموع 1.2 ميليارد دلار كالاهاي صادراتي استان اصفهان در سال گذشته 400 ميليون دلار آن يعني 33 درصد مربوط به شهرستان كاشان است.

به گزارش ايرنا، حميدرضا مومنيان روز يكشنبه در نشست با اعضاي اتاق تعاون و مديران تعاوني هاي فعال كاشان اظهار داشت: بحث تعاون يكي از حوزه هايي است كه هم در تعاليم اسلام و هم به صورت نهادينه شده در قانون اساسي و دولت جمهوري اسلامي ايران به صورت اجرايي و با ساز و كارهاي لازم پيش بيني شده است.
وي افزود: يكي از معضلات عمومي و اساسي حوزه تعاون در كشور، تمرين نداشتن ما در انجام كارهاي گروهي است كه اين ضايعه را در بستر فرهنگي كشور در حوزه كسب و كار ايجاد كرده است.
وي ابراز اميدواري كرد: با فضاهاي ايجاد شده از طريق وزارت تعاون شاهد تعالي فرهنگي اين حوزه و فعاليت هاي گروهي باشيم.
مومنيان گفت: سهمي كه در توليد ناخالص ملي در برنامه پنجم توسعه براي تعاون پيش بيني شده 25 درصد است، در حالي كه اين سهم درحال حاضر پنج درصد بوده كه براي دستيابي به اين هدف در برنامه توسعه در تلاش هستيم.
سرپرست فرمانداري كاشان اظهار داشت: يكي از ضايعات حوزه تعاون ايجاد تعاوني ها به صورت كاغذي در سالهاي گذشته است و امروز شاهد وجود 65 درصد تعاوني غيرفعال در كشور هستيم.
وي به فعاليت هاي قابل توجه تعاوني ها در شهرستان كاشان اشاره و خاطرنشان كرد: حدود 45 درصد از تعاوني هاي كاشان فعال هستند و 35 درصد از صادرات كل استان اصفهان در بخش تعاون متعلق به كاشان است.
مومنيان با اشاره به وجود برخي مشكلات حوزه كارگري و بخش تعاون اين شهرستان گفت: قطع سهميه ورزشي بخش تعاون شهرستان در سال 87، بازسازي جدي مجموعه ورزشي رفاه كارگران و نيازمند به فضاهاي تفريحي اعم از تالار و استخر از جمله مشكلات و كمبودهاي موجود است.
بگفته وي، عدم مديريت تعاوني ها به ويژه در حوزه روستايي يكي ديگر از مشكلات اين بخش است كه مي تواند با نگاه ويژه دولت تدبير و اميد اين معضلات حل شود.
رييس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي كاشان نيز گفت: اين شهرستان داراي 65 هزار نفر جمعيت كارگري از جمعيت 350 هزار نفري شهرستان كاشان است كه بيش از 50 هزار نفر از آنان بيمه شده اصلي هستند.
حسن رمضاني افزود: 650 هزار دلار صادرات غير نفتي كاشان طي يكسال گذشته در بخش تعاون از جمله گلاب و عرقيات بوده كه اين نكته مويد توانمندي و پتانسيل بالاي شهرستان در بخش تعاون است.
وي فعاليت 266 تعاوني فعال در قالب اتحاديه هاي مسكن و شركت تعاوني ها در كاشان را يادآورشد و گفت: اين شهرستان داراي 78 تعاوني خدماتي، بيش از 52 تعاوني صنعتي، 38 تعاوني كشاورزي و 32 تعاوني مسكن است.
رمضاني با اشاره به وجود 6 شهرك صنعتي در شهرستان كاشان افزود: براي سه هزار و 500 نفر به صورت مستقيم در بخش تعاون اين شهرستان اشتغالزايي شده است.
مديرعامل تعاوني ميني بوس داران كاشان نيز در اين نشست گفت: اين تعاوني داراي 350 عضو و600 دستگاه ميني بوس است.
سيدعلي فريدوني فرسودگي ناوگان حمل نقل ميني بوس و عمر بالاي 40 سال وسايل نقليه اين ناوگان را از عمده مشكلات اين تعاوني برشمرد و تاكيد كرد: تاكنون هيچگونه اقدامي براي جايگزيني ميني بوسهاي فرسوده صورت نگرفته است.
فريدوني عدم صدور مجوز معاينه فني ميني بوس هاي سطح شهرستان را از ديگر مشكلات اين تعاوني عنوان كرد و افزود: اين درحالي است كه بسياري از شهرهاي كوچكتر از جمله اردستان و محلات از اين مجوز برخوردارند.
وي گفت: بخش خصوصي در اين شهرستان آمادگي ايجاد مركز معابنه فني خودرو را دارد.
طرح مشكلات و نيازمنديهاي تعاوني هاي گل و گلاب، مسكن، فرهنگيان و اتاق تعاون و ارائه گزارشي از وضعيت تعاوني هاي اين شهرستان از ديگر برنامه هاي اين نشست بود.
3009/6021