۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۴۸
کد خبر: 81821226
T T
۰ نفر
خانه معتمدي آرادان به اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان واگذار شد

سمنان- ايرنا- مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: خانه معتمدي واقع در شهرستان آرادان به اين اداره كل واگذار شد.

حسين خواجه‌بيدختي روز يكشنبه به ايرنا اظهار داشت: اين خانه با ارزش تاريخي، توسط شهرداري و شوراي اسلامي شهرستان آرادان، به اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان اهدا شد.
وي گفت: اين خانه 243 متر زيربنا دارد و متعلق به محمدرضا معتمدي، مالك روستاي علي آباد در حدود 100 سال گذشته است كه پس از مرمت و احياء، به عنوان اداره و بازارچه صنايع دستي و يا موزه مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد.
وي با قدرداني از اقدام شايسته شوراي اسلامي و شهرداري آرادان، اظهار داشت: مرمت و بهره برداري اين خانه تاريخي مي‌تواند نقش موثري در رشد و توسعه گردشگري اين منطقه داشته باشد.
خانه معتمدي به سبك خانه هاي ايراني و در دوره پهلوي ساخته شده و در روستاي علي آباد آرادان واقع شده است.
براساس متون باقيمانده از سفرنامه ناصرالدين شاه، اردوان اسم قديم آرادان بوده است كه از نام اردوان اشكاني مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است.
اين شهرستان در 15 كيلومتري شهرستان گرمسار واقع شده و از شمال به فيروزكوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان(اصفهان) منتهي مي شود.
از جاذبه هاي آرادان مي توان به امامزاده علي اكبر(ع) با قدمت ايلخاني، امامزاده شاه سلطان نظر(ع)، بازار تاريخي، تپه تاريخي شاه نظر، مسجد جامع و حسينيه، كاروانسراي دهنمك، روستاي هدف گردشگري پاده و مناطق نمونه گردشگري رامه و قاليباف اشاره كرد.ك/3
7342/6103