۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81821732
T T
۰ نفر
بررسي امكان ساخت فيلتر مبتني بر نانولوله‌ كربني براي نمك‌زدايي از آب

تهران- ايرنا- محققان با مطالعه برهم‌كنش يون‌هاي نمك در آب با دهانه نانولوله كربني نشان دادند كه اين يون‌ها نمي‌توانند از ميان نانولوله عبور كنند در نتيجه امكان ساخت فيلتر مبتني بر نانولوله كربني براي نمك‌زدايي از آب وجود دارد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، هايگينگ فانگ از موسسه فيزيك كاربردي شانگهاي چين در اين زمينه گفت: اميدهاي تازه‌اي براي توليد فيلترهاي تصفيه آب با استفاده از نانولوله‌هاي كربني ايجاد شده ‌است؛ فيلترهايي كه مي‌تواند در جداسازي نمك از آب مورد استفاده قرار گيرد، شبيه‌سازي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه ساخت چنين فيلترهايي قابل انجام است.
وي بيان كرد: بررسي‌هاي اخير نشان مي هد كه نانولوله‌هاي كربني گزينه مناسبي براي ساخت فيلترهاي تصفيه و شيرين‌سازي آب است و محققان نشان دادند كه آب مي‌تواند به راحتي از ميان نانولوله‌ها عبور كند در حالي كه نمك پشت اين سد به دام افتاده و اجازه عبور نخواهد داشت.
فانگ اظهار كرد: يون‌هاي نمك به دليل محاط شدن با مولكول‌هاي آب، ابعاد بسيار بزرگي پيدا مي‌كنند، در نتيجه قادر به عبور از ميان نانولوله كربني نيستند، هر چند اين غشاي نازك به‌ گونه‌اي ساخته شده است كه نانولوله‌هاي كربني توخالي آن را پركرده باشند اما اين غشا امكان عبور انتخابي يون‌هاي نمك را ندارد.
وي افزود: مشكل استفاده از نانولوله‌هاي كربني اين است كه اگر نانولوله‌ها به قدري نازك باشند كه بخواهيم به ‌صورت انتخابي يون‌ها را جداسازي كنيم، برخي يون‌ها موجب مسدود شدن نانولوله مي شود و آب امكان عبور از ميان نانولوله را نخواهد داشت.
اين گروه اميدوارند به زودي نتايج اين طرح پژوهشي براي ساخت غشاهاي نانولوله كربني مورد استفاده قرار گيرد.
علمي (1) ** 9340**1834
۰ نفر