۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81824766
T T
۰ نفر
رئيس سازمان زندانها: امكان جايگزيني مجازات براي هشت هزار زنداني وجود دارد

نوشهر - ايرنا - رئيس سازمان زندان هاي كشور با تاكيد بر جايگزيني مجازات زندان براي جرايم غيرعمد گفت: پس از بررسي هاي انجام شده امكان جايگزيني مجازات زندان براي هشت هزار نفر از مددجويان جرايم غير عمد در كشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اصغر جهانگير روز چهارشنبه در حاشيه اداي احترام به شهدا در گلزار شهداي نوشهر در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در تلاش هستيم تا با استفاده از مجازات جايگزيني ازادي اين تعداد زندانيان هر چه زودتر فراهم شود.
وي افزود: از تعداد هشت هزار زنداني شناسايي شده يك هزار و 700 نفر به خاطر مهريه در زندان بسر مي برند كه مي توان با استفاده از مددكاري و ساير مجموعه هاي حمايتي شرايطي براي آنان فراهم كرد تا در زندان نباشند.
رئيس سازمان زندانها با بيان اينكه تعداد زندانيان چكها نيز رقم قابل توجهي نيست ، تصريح كرد: تعداد يك هزار نفر از زندانيان مربوط به محكوميت ديه است.
جهانگير در خصوص اشتغال زندانيان و حمايت خانواده هاي زنداني نيز گفت: يكي از وظايف سازمان زندانها حمايت از زنداني و خانواده آنان است به همين خاطر تلاش مي كند تا با فراهم كردن شرايط اشتغال از بازگشت مجدد به زندان جلوگيري شود.
وي با اشاره به اينكه شخصي كه وارد زندان مي شود آسيب هاي بيشتري به خانواده زنداني مي رسد خاطر نشان كرد: يكي از كارهايي كه در دستور كار سازمان زندانها است اشتغال زندانيان است به همين خاطر حرفه اموزي براي مددجويان مد نظر اين سازمان است.
رئيس سازمان زندانها تصريح كرد: در حال حاضر امكان اموزش بيش از 100 رشته مختلف در زندان براي مددجويان فراهم شده تا انان بتوانند با تخصص هاي مختلف كسب درامد كنند.
جهانگير اظهار كرد: با توجه به امكاناتي كه وجود داشته بين 10 تا 15 درصد جمعيت زندان ما شاغل هستند و درآمد دارند و تلاش ما اين است كه بتوانيم ظرف سالهاي آتي اين رقم را به مرحله اي برسانيم كه روزي اگر كسي در زندان بود در بيرون زندان هم شغلي داشته باشد براي خود و خانواده خود درآمد ايجاد كند.
وي با بيان اينكه اصلاح و تربيت يكي از وظايف اصلي سازمان زندان‌ها است و در قانون نيز تسريع شده است، بيان كرد: برنامه‌هاي فرهنگي متعددي در زندان‌ها در دستور كار قرار دارد و كلاس‌هاي متنوعي در زندان‌ها اجرا مي‌شود .
وي با بيان اينكه تعداد زندانيان بي‌سواد و در سطح تحصيلات ابتدائي 65 درصد است، افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه در ماه‌هاي گذشته با وزير آموزش و پرورش امضا شد ، تمام زندان‌هاي كشور كد مدرسه گرفتند تا معلمان و مربيان مربوطه بتوانند در زندانها تدريس كنند.
جهانگير ارتقاي سطح تحصيلي مددجويان و زندانيان و آشنايي با فضاي جامعه را از ويژگي‌هاي اين تفاهم‌نامه بيان كرد و گفت: تلاش شده است تا با برگزاري كلاس‌هاي قرآن، احكام و مهارت‌هاي زندگي، نگاه زنداني را به زندگي خود و جامعه عوض كنيم.
رييس سازمان زندانها در خصوص تعداد زندانيان خارجي گفت: حدود هفت هزار نفر زنداني خارجي در زندان هاي كشور هستند كه بيشتر از كشورهاي همسايه و خصوصا افغانستان هستند.ك3
1295/ 1602/1899/