۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۶
کد خبر: 81825637
T T
۰ نفر

سرنیزه ناتو در دستان اسپانیا

۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۶
کد خبر: 81825637
سرنیزه ناتو در دستان اسپانیا

مادرید- ایرنا- اسپانیا از نخستین روز سال جدید میلادی ، “نیروهای مشترك آمادگی بالا” ناتو موسوم به «سرنیزه» شامل یك تیپ 5 هزار نفره سربازان چند ملیتی مستقر در لهستان را رهبری خواهد كرد .

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه ال پاییس ، از تیپ مذكور ، یك هزار نفر ، سربازان اسپانیایی خواهند بود كه از بهار سال آینده در لهستان مستقر می شوند تا كه نخستین نیروی جدید ناتو را قبل از نشستی كه این سازمان در روز های 8 و 9 ژوییه (اواخر تیر ماه 95 ) در ورشو پایتخت لهستان برگزار خواهد كرد ، تشكیل دهند .
این روزنامه نوشت به رغم اینكه كشورهای شرق اروپا ، خواهان استقرار دائم نیروهای نظامی در كشورهایشان شدند ، ناتو این مورد را قبول نكرده است اما به تصویب ایجاد 8 پایگاه یا واحد از نیروهای متفقین (NFIU )، در 8 كشور عضو سابق پیمان ورشو پرداخت .افزون بر آن ، انبارهایی با تجهیزات نظامی كه از سوی ناتو به آنها داده خواهد شد ، در این پادگان ها دایر می‌ شوند .
به گفته ناتو ، نیروهای بازدارنده مذكور با یك تیپ پیاده نظام 5 هزار نفری كه از حمایت های هوایی ، دریایی و عملیات های ویژه برخوردار خواهد بود و به عنوان نیروهای واكنش ناتو ، عمل خواهند كرد و می‌ توانند به 40 هزار نفر نیز برسند ، تكمیل خواهد شد .
ناتو همچنین گفت كه “نیروهای مشترك آمادگی بالا”، در سال 2017 ، از سوی انگلیس رهبری می شود .در این رابطه ، یك گردان از انگلیس ، پرتغال و احتمالا رومانی افزون بر یگان های آلبانی یا بلژیك ، این نیروها را تكمیل می كنند . از آمریكا ، نیرویی نخواهدبود اما این كشور متعهد به تسهیل حمل و نقل استراتژیكی شد .
طبق این گزارش “نیروهای مشترك آمادگی بالا”، باید قادر به بسیج عناصر اصلی‌ خود در عرض 48 ساعت و تشكیل یك تیپ كامل در عرض یك هفته باشد .تعهد شده كه این نیروها ، قبل از نشست ورشو عملیاتی شوند و برای تائید توانایی استقرار آن در مهلت های تعیین شده ، قرار است كه یك سری رزمایش ها‌ در لهستان انجام گیرند .در این زمینه ، همه تیپ شركت نخواهد كرد اما بخش اعظمی از آنها از جمله یك هزار نظامی اسپانیایی در آن حضور خواهند داشت .
طبق این گزارش هرچند كه به طور تئوری ، این نیروها می‌ توانند در هر سناریویی كه یك تهدید برای امنیت كشورهای عضو ناتو پیش بیاید ، اقدام كنند ، اما این موضوع پنهان نیست كه این نیروها ، برای حضور در مرز روسیه به وجود آمدند .
ناتو همچنین پذیرفته است كه رزمایش های خود در جنوب اروپا موسوم به «نیزه سه شاخه» را حفظ كند ، رزمایش هایی‌ كه از روز 3 اكتبر (11 مهر) آغاز شدند و تا روز 6 نوامبر (15 آبان ) در اسپانیا ، ایتالیا و پرتغال با شركت 36 هزار نظامی از 30 كشور ، ادامه خواهند داشت.
اروپام *5*491**1599