۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۱۲
کد خبر: 81828759
T T
۰ نفر
كامرون تحت فشار امارات و مصر برای تغییر رفتارش درقبال اخوان المسلمین

لندن - ایرنا- منابع انگلیسی روز شنبه فاش كردند كه امارات متحده عربی، دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس را تهدید كرده بود كه درصورت عدم تغییر رفتارش در قبال گروه اسلام گرای اخوان المسلمین، توافق‌های نظامی‌اش را با این كشور به حالت تعلیق درخواهد آورد.

به گزارش ایرنا، روزنامه‌های تایمز و گاردین با استناد به اسناد داخلی دولت امارات كه به بیرون درز پیدا كرده است، گزارش دادند، این كشور عربی تهدید كرده بود درصورتی‌كه دیوید كامرون علیه گروه اخوان المسلمین اقدام نكند، به توافق‌های چند میلیارد پوندی اش با انگلیس پایان بخشیده وهمكاری‌های اطلاعاتی و سرمایه‌گذاری‌اش را با انگلیس قطع می‌كند.
روزنامه گاردین در این خصوص نوشت: براساس اسناد منتشر شده ولیعهد امارات در ژوئن سال 2012 میلادی از گروه اخوان المسلمین پس از به قدرت رسیدن محمد مرسی به ‌عنوان رییس‌جمهور مصر، به دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس شكایت كرده بود.
به گزارش گاردین، در اسناد یاد شده عنوان ‌شده است كه شیخ 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی از دیوید كامرون درخواست كرده بود كه جلوی پوشش خبری گسترده فعالیت های اخوان المسلمین توسط شبكه 'بی‌بی‌سی' را بگیرد.
گاردین نوشت: امارات در مقابل این تهدیدات، به كامرون پیشنهاد توافق‌های پرسود سلاح و نفتی به شركت‌های انگلیسی از جمله اجازه حفاری نفتی به شركت 'بی پی ' در خلیج‌فارس داده بود.
این روزنامه افزود: همچنین بر اساس مجموعه دوم اسناد دولت امارات كه مربوط به سال 2014 هستند، 'خالدون المبارك' كه به‌عنوان دست راست ولیعهد ابوظبی و به‌عنوان مالك باشگاه فوتبال 'منچسترسیتی' شناخته می‌شود به 'دومینیك جرمی'، سفیر انگلیس در امارات هشدار داده بود كه امارات همچنان از بی‌تفاوتی دولت كامرون در قبال اخوان المسلمین ناراضی است .
به نوشته گاردین، در هشدار داده ‌شده به ' دومینیك جرمی'، گفته‌ شده است كه اعتماد میان دو كشور به دلیل موضع انگلیس در قبال اخوان المسلمین دچار چالش شده است زیرا انگلیس به‌عنوان یك هم‌پیمان، اخوان المسلمین را یك تهدید موجودیتی علیه امارات و منطقه تلقی نمی‌كند.
گاردین افزود: سه كشور مصر، عربستان و امارات به‌عنوان هم‌پیمانان نزدیك انگلیس در جهان عرب، این شكایت را مطرح كرده اند كه لندن تبدیل به پایگاهی برای فعالیت اخوان المسلمین شده است. این سه كشور عربی، اخوان المسلمین را مرتبط با تروریسم می دانند و این در حالی است كه این گروه این اتهام را رد كرده و می‌گوید كه صرفا یك جنبش سیاسی صلح‌آمیز است.
این روزنامه نوشت: براساس اسناد داخلی مربوط به وزارت امور خارجه امارات، این كشور عربی مدعی شده كه تشكیلات اخوان المسلمین در جامعه انگلیس ریشه دوانده و در حال فعالیت همانند یك ستون پنجم است كه در انجام فعالیت‌های محرمانه استاد بوده و خود را میانه ‌رو جا زده است.
گاردین افزود: این مساله احتمالا در جریان سفرهفته گذشته 'عبدالفتاح السیسی ' رییس ‌جمهور مصر به لندن و دیدارش با دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز مطرح ‌شده است.
این روزنامه نوشت: یكی روز بعد از ورود السیسی به لندن ( شامگاه دوشنبه) وزارت خارجه انگلیس تایید كرد كه یك گزارش مستقل در مورد این گروه اسلام گرا قرار است منتشر كند.
گاردین با اشاره به اینكه امارات متحده عربی یكی از بزرگ‌ترین حامیان مالی السیسی بشمار می‌آید، همچنین نوشت: اسناد داخلی این كشور عربی مؤید آن است تا آن زمان ( 2012 میلادی) امارات 1.5 میلیارد پوند در انگلیس سرمایه‌گذاری كرده و باعث ایجاد 32 هزار فرصت شغلی در این كشور شده است.
این روزنامه افزود: دراین اسناد تصریح شده كه امارات برخوردار از یك فرصت عظیم برای شركت‌های انگلیس همانند شركت نفتی بریتیش پترولیوم و رولزرویس بوده و ایده ال برای زندگی شهروندان انگلیسی است.
روزنامه تایمز نیز در گزارشی در این خصوص نوشت: براساس گزارش‌های منتشرشده در شامگاه جمعه گذشته، امارات متحده عربی از قراردادهای تسلیحاتی‌اش به ارزش میلیاردها پوند و دیگر قراردادهایش به‌عنوان یك اهرم فشارعلیه انگلیس به‌منظور تغییر رویه دولت این كشور در ارتباط با اخوان المسلمین استفاده كرده است.
این روزنامه افزود: دیوید كامرون كه به دنبال دلجویی از متحدان اصلی خاورمیانه‌ای انگلیس است، در روز پنجشنبه هفته گذشته نشان داد كه آماده اقدام علیه این جنبش اسلام‌گرا است.
تایمز افزود: این در حالی‌ كه است كه كامرون به مدت دو سال در میان دو دیدگاه كه یكی از آنها مدعی است گروه اخوان المسلمین یك سد در برابر افراط‌گرایان اسلامی است و دیدگاه دیگر، مانند دیدگاه‌های عربستان سعودی، مصر و امارات، كه اخوان المسلمین را یك جریان بدخواه بشمار می آورند، گیر افتاده بود.
این روزنامه نوشت، ایمیل‌های ردوبدل شده میان امارات و انگلیس كه به بیرون درز پیدا كرده و در گاردین منتشر شده، نشانگر آن است كه لابی‌های زیادی از سوی این كشور برای ترغیب كامرون برای اقدام علیه اخوان المسلمین، صورت گرفته است.
تایمز با اشاره به جزییات این اسناد نوشت: یك سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفته است: ما نمی‌توانیم در مورد این اسناد كه به بیرون درز پیداكرده‌اند، اظهارنظری بكنیم.
انتشار این اسناد در حالی صورت می‌گیرد كه هفته گذشته دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس وعده داد تا پایان سال جاری گزارش در دست تهیه در مورد فعالیت‌های اخوان المسلمین را منتشر كند.
دیوید كامرون روز پنجشنبه گذشته در جریان نشست مشترك خبری‌اش با عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در 'داونینگ استریت' ( دفتر نخست‌وزیر ) گفت: «درباره نگرش ما به فعالیت‌های اخوان المسلمین امروز به‌ طور مفصل صحبت كردیم. ما تا پایان سال جاری میلادی گزارش خود را در مورد اخوان المسلمین منتشر خواهیم كرد. و بر این باور هستیم و شما خواهید دید كه لندن برخوردی قاطع‌تر در رویارویی با هر شكل از افراط‌گرایی خواهد داشت.»
به گزارش منابع انگلیسی، كامرون پیشتر نیز وعده داده بود كه نتیجه گزارش پرونده بررسی اخوان المسلمین را تا پایان ماه گذشته میلادی اعلام كند اما ' ترزا می' وزیر كشور انگلیس موفق شده است موعد اعلام نتایج این گزارش را به تعویق بیندازد و تأكید كند كه اولویت با مجموعه‌های افراط‌گرا است و پرونده اخوان باید بعد از آنها بررسی شود.
این در حالی است كه به گزارش این منابع، 'جان جنكینز'، سفیر پیشین انگلیس درعربستان سعودی كه دولت انگلیس او را مامور انجام تحقیقات درمورد فعالیت‌های اخوان المسلمین كرده است، می‌گوید: هنوز به مرحله‌ای نرسیده است كه بخواهد توصیه‌ای در مورد تعلیق فعالیت‌های این سازمان در انگلیس بكند. هر چند تحقیقات لازم در تمامی شبكه‌ها و سازمان‌های وابسته به اخوان المسلمین صورت گرفته است.
در همین حال 'سامح شكری'، وزیر امور خارجه مصر كه السیسی را در سفرش به لندن همراهی كرد، در گفت‌وگو با یك شبكه خبری عربی گفته است كه كامرون قاطعانه قول داده است كه به‌زودی گزارش جنكینز را منتشر و به‌موجب آن برخی از شبكه‌های تروریستی را مجازات كند.
'فیلیپ هاموند' و 'سامح شكری' وزیران امور خارجه انگلیس و مصر روز جمعه یك یادداشت تفاهم در زمینهٔ افزایش همكاری‌های دو كشور در خصوص مسایل امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم امضا كردند.
براساس این یادداشت تفاهم، وزارت كشور انگلیس و وزارت امور داخلی مصر متعهد می‌شوند با انجام گفت‌وگوهای منظم، در طیف وسیعی از مسایل ازجمله مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیرقانونی و جرائم سازمان‌یافته با یكدیگر همكاری كنند.
گفتنی است صدها تن از مخالفان 'عبدالفتاح السیسی' رئیس‌جمهور مصر، روز پنجشنبه همزمان با دیدار او با دیوید كامرون، در مقابل ساختمان نخست‌وزیری انگلیس در قلب لندن تجمع كردند.
نیروهای نظامی مصر تحت فرماندهی عبدالفتاح السیسی ( رییس جمهوری كنونی) در سوم ژوئیه 2013 میلادی ، محمد مرسی را كه مردم این كشور در تاریخ 17 ژوئن 2012 میلادی و در اولین انتخابات دمكراتیك پس از وقوع انقلاب 2011 میلادی و بركناری حسنی مبارك ، به‌عنوان رییس‌جمهور برگزیده بودند، بركنار كرد.
سركوب و فشار علیه گروه اخوان المسلمین و حامیان مرسی از سوی دولت 'السیسی'، تاكنون صدها كشته برجای گذاشته است و هزاران نفر نیز در جریان آن به زندان افتاده‌اند.
همچنین صدها نفر از اعضا و هواداران اخوان المسلمین نیز در جریان محاكمات شتاب‌زده كه سازمان ملل آن را در تاریخ معاصر بی‌سابقه توصیف كرده است، به مرگ محكوم‌ شده‌اند.
اروپام*1**1552.