۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۱۲
کد خبر: 81828911
T T
۰ نفر
نگراني از قطع انرژي صنايع در خراسان رضوي و پاسخ مسئولان

مشهد- ايرنا- گرچه با آغاز سرما و نزديك شدن به فصل زمستان نگرانيهايي از قطع جريان سوخت گاز صنايع در خراسان رضوي وجود دارد اما مسئولان ذيربط اطمينان مي دهند كه تمهيدات لازم در اين خصوص انديشيده شده است.

دبير خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس ماده 25 قانون بهبود فضاي كسب و كار در زمان كمبود برق يا گاز بخش توليد و واحدهاي صنعتي نبايد در اولويت قطع قرار گيرند.
فيروز ابراهيمي افزود: در موارد اضطراري نيز تنها با تشخيص شوراي تامين هر استان و در صورت تامين خسارت صنايع قطع برق يا گاز بخش توليد قانوني خواهد بود.
وي ادامه داد: قطع انرژي برق و گاز بخش صنعت در خراسان رضوي به صورت عمده مربوط به صنايع بزرگ از جمله فولاد و سيمان و خسارتهاي وارده به آنها ارقام هنگفت بوده است.
او افزود: تاكنون ميزان خسارتهاي ناشي از قطع گاز و برق صنايع در قالب ارقام و اعداد در اختيار اين نهاد قرار نگرفته اما وقتي انرژي يك كارخانه قطع مي شود ضرر نخست آن متوجه خط توليد است كه خسارت هنگفتي وارد مي كند.
ابراهيمي ادامه داد: افزون بر خسارتهايي كه به بخش توليد وارد مي شود، قطع انرژي يك كارخانه منجر به تعطيلي آن و تحميل يك سري هزينه هاي جاري نظير بيمه، حقوق كارگران و موارد مرتبط مي شود.
وي گفت: بخش توليد در شرايط فعلي با مشكلات عديده اي دست و پنجه نرم مي كند و نيازمند حمايت است لذا نبايد با قطع برق و گاز آنها و تحميل هزينه هاي ناشي از خسارت، به صاحبان صنايع ظلم كرد.
نايب رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معادن و كشاورزي خراسان رضوي نيز گفت: هر سال با شدت يافتن سرماي هوا، گاز واحدهاي توليدي شهرك صنعتي قطع مي شود.
سيدحسن حسيني افزود: شركت گاز خراسان رضوي قول داده زمستان امسال گاز كارخانه‌ ها قطع نشود و تدابيري نيز براي جلوگيري از قطعي گاز شهركهاي صنعتي اتخاذ كرده است.
وي ادامه داد: واحدهاي پرمصرف نخستين مقصد براي قطعي گاز در زمستان هستند و واحدهاي توليدي سيمان، چيني، سراميك، كاشي و صنايع غذايي كه به شدت به گاز وابسته هستند همواره دچار قطعي گاز در شرايط سرمايي مي شوند.
نايب رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معادن و كشاورزي خراسان رضوي
گفت: استفاده از گاز مايع براي واحدهاي بزرگ توجيه اقتصادي ندارد اما ماده اي مانند مازوت به عنوان سوخت جايگزين براي اين صنايع پرمصرف در نظر گرفته شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: زمستان پارسال قطع گاز واحدهاي بزرگ صنعتي مانند سيمان رخ داد كه منجر به تغييراتي در آمار توليد صنعتي استان و فقدان استفاده كامل از ظرفيتهاي توليد شد.
راضيه عليرضايي افزود: پارسال در شرايطي كه 70 درصد توليد كالاها در خراسان رضوي به ويژه خودرو بهبود وجود داشت اما در صنايع وابسته به گاز به ويژه سيمان كاهش توليد محسوس و بخشي از آن ناشي از قطعي گاز بود.
وي ادامه داد: بطور معمول شركتهاي گاز قبل از قطعي به واحدهاي توليدي اعلام مي كنند سوخت جايگزين براي خود تهيه كنند، واحدهايي نيز كه بدهي هنگفت به شركت گاز دارند قبل از قطعي هشدارهاي لازم را مي گيرند و در صورت نداشتن بضاعت كافي براي رفع بدهي، مشكل اين واحدها در ستاد تسهيل موانع توليد استان مطرح و درباره آن چاره جويي مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: آماري در خصوص ميزان خسارتهاي ناشي از قطعي انرژي صنايع در زمستان پارسال گردآوري نشده است.
مسوول امور توليد مجتمع سيمان شرق به عنوان يكي از واحدهايي كه گاز آن در زمستان قطع مي شود نيز به خبرنگار ايرنا گفت: كوره هاي پخت سيمان در اين شركت دوگانه سوز هستند كه هشت ماه از سال سوخت گاز و باقي ماهها را سوخت مازوت مصرف مي كنند.
مجتبي غيور افزود: توليد هر تن سيمان 100 مترمكعب گاز و 100 كيلووات برق نياز دارد و از آنجا كه مصرف گاز در اين كارخانه زياد است لذا در زمستان گاز كارخانه قطع شد و به ناچار از مازوت براي سوخت استفاده مي شود.
وي ادامه داد: ميزان دماي كوره پخت در كارخانه سيمان شرق هزار و 450 درجه سانتيگراد و توليد آن سالانه يك ميليون و 200 هزار تن كلينكر است.
مسوول امور توليد مجتمع سيمان شرق هزينه ماهانه سوخت گاز اين كارخانه را 15 ميليارد ريال عنوان و بيان كرد: 35.5 ميليون ليتر مازوت در اين شركت ذخيره شده است.
وي گفت: اما استفاده از مازوت به جاي گاز با احتساب ليتري 4700 ريال، هزينه توليد را افزايش مي دهد بطوري كه قيمت تمام شده هر تن سيمان تا 200 هزار ريال افزايش مي يابد.

* تدابير مسئولان براي جلوگيري از بحران
مديرعامل شركت گاز خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: تمام بخشهاي صنعت گاز اين استان از توليد تا توزيع آمادگي لازم براي تامين گاز مورد نياز در فصول سرد سال و شرايط خاص را دارند.
حبيب الله صادقي افزود: در اين راستا بخشهاي مخازن زيرزميني، پالايشگاه، خطوط انتقال و بخش توزيع طي نشستهاي متعدد برنامه ريزي لازم را براي شرايط جوي خاص در نيمه دوم سال انجام داده اند.
وي ادامه داد: تعميرات كلي تجهيزات و ايستگاههاي گاز به انجام رسيده و مانورهاي آمادگي نيز در سطح استان برگزار شده تا در صورت بروز هرگونه افت فشار و يا حادثه در شبكه آمادگي لازم وجود داشته باشد.
مديرعامل شركت گاز خراسان رضوي گفت: تمام قطعات يدكي لازم براي تعميرات اضطراري فراهم شده و كاركنان نيز آمادگي لازم را دارند.
وي افزود: مانور مشتركي نيز با منطقه چهار انتقال گاز در حال برنامه ريزي است و هماهنگي لازم با بخش پالايشگاهي و توليد انجام شده است.
صادقي تامين گاز بخش خانگي را در اولويت ذكر و بيان كرد: در فصول سرد سال تا حدود 75 درصد مصرف گاز خراسان رضوي مربوط به بخش خانگي است.
وي گفت: ميانگين مصرف گاز بخش خانگي در اين استان از 42 درصد در سال، در نيمه دوم سال به 62 درصد مي رسد و طي ماههاي دي و بهمن اين رقم به 75 درصد افزايش مي يابد.
مديرعامل شركت گاز خراسان رضوي افزود: كل مصرف گاز در اين استان پارسال 11 ميليارد مترمكعب و نيمه نخست امسال 4،5 ميليارد متر مكعب بود.
وي ادامه داد: شبكه گاز خراسان رضوي با بالاترين استانداردها طراحي و نصب شده و قادر است اوج مصرف را در روزها و شرايط سخت پاسخگو باشد.
صادقي همچنين از راه اندازي سامانه مديريت انرژي در صنايع خبر داد و گفت: اين سامانه با هدف نظارت و كنترل دقيق مصرف انرژي در بخش صنايع ايجاد شده است.
وي با اشاره به كاربرد 10 منظوره نرم افزار سامانه مديريت انرژي در صنايع افزود: اين سامانه دستاوردي بزرگ در حوزه بهينه سازي مصرف انرژي در كشور است.
مديرعامل شركت گاز خراسان رضوي ادامه داد: واحدهاي توليدي نظير سيمان، گچ و مواد لبني از مهمترين صنايع پرمصرف در حوزه گاز به شمار مي روند كه بكارگيري نرم افزار مزبور ميزان خطا و راهكارهاي كاهش مصرف انرژي را قبل از اخطار بازرسان به آنها نشان مي دهد.
مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي هم به خبرنگار ايرنا گفت: تمهيدات و پيش بيني لازم براي مقابله با بحرانهاي احتمالي پاييز و زمستان امسال در حال انجام است.
حجت الله شايانفر با اشاره به قابليت پيش بيني تقريبي رخدادهاي جوي افزود: بر اين مبنا نشستهايي به منظور بررسي افت فشار گاز در خراسان رضوي به روال هر ساله برگزار شده است.
وي ادامه داد: امسال با استفاده از تجربه سال 1392 كه دماي حداقل و حداكثر هوا در خراسان به مدت هشت روز منفي شد و مشكلاتي براي برخي نقاط استان مثل كاشمر، خليل آباد و بردسكن ايجاد كرد برنامه ريزي لازم در دست انجام است.
مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي گفت: در آن سال ناچار شديم گاز تعدادي از صنايع را قطع و براي نيروگاهها محدوديت ايجاد كنيم لذا امسال پيش بيني مقدماتي و اقدامات پيشگيرانه در مورد افت فشار گاز در اين حوزه انجام شده اما اگر تداوم روزهاي سرد زياد و طولاني شود مشكلاتي ايجاد مي شود.
وي تاكيد كرد: تمام اين مباحث وابسته به شدت حوادث و سرماي هوا است لذا دستگاههاي اجرايي تمهيدات لازم را در اين زمينه تدبير كرده اند و مقرر شده طرحهاي عملياتي خود را به ويژه در حوزه گاز ارائه دهند.
شايانفر همچنين بر مشاركت و همراهي مردم و صنعتگران به ويژه در مصرف گاز و انرژي تاكيد و بيان كرد: حجم مصرف انرژي در كشور بالا است لذا توصيه جدي در اين زمينه صرفه جويي مي باشد و از اين رو بيشترين و مهمترين كمك در مديريت بحران را مردم مي توانند انجام دهند.
7489/1858