۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۹:۱۲
کد خبر: 81837232
T T
۰ نفر
سود دسترنج سيب زميني كاران چهارمحال وبختياري در جيب دلالان

شهركرد- ايرنا- استان چهارمحال و بختياري يكي از مراكز توليد سيب زميني در كشور است و اين روزها برداشت اين محصول دراستان آغاز شده ولي بهاي اندك محصول در مزرعه و تفاوت زياد قيمت از مزرعه تا بازار و نقش پر رنگ دلالان باعث زيان سيب زميني كاران شده است.

به گزارش ايرنا، چهارمحال وبختياري باسطح زيركشت حدود شش هزار هكتار و توليد متوسط سالانه 200 هزار تن سيب زميني، پس از استان هاي اردبيل، اصفهان، همدان، كرمان، فارس و كردستان در رده هفتم كشور در توليد اين محصول قرار دارد.
برداشت محصول سيب زميني در اين استان هر ساله از اواخر شهريور آغاز و تا پايان آبان ادامه دارد و اين روزها اوج برداشت اين محصول در مزارع استان بخصوص در شهرستان بروجن است.
بنابرگزارش سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري حدود 70 درصد محصول سيب زميني اين استان در شهرستان بروجن توليد مي شود.
سيب زميني كاران چهارمحال و بختياري از قيمت پايين اين محصول در هنگام برداشت و نقش دلالان در تقليل قيمت گلايه دارند و معتقدند اين مسئله باعث شده تا كشاورزان نتوانند هزينه توليد محصول را از محل فروش بدست آورند.
كشاورزان سيب زميني كار چهارمحال وبختياري حمايت مسئولان براي برون رفت از اين مشكل را خواستار شدند.
يك كشاورز سيب زميني كار در گفت وگو با گزارشگر ايرنا اظهار داشت: اكنون قيمت هر كيلوگرم سيب زميني در بازار با توجه به كيفيت بين 10 تا 20 هزار ريال است در حاليكه سيب زميني كاران محصول خود را با قيمت هركيلوگرم دو تا پنج هزار ريال، بسته به نوع كيفيت سيب زميني توليدي در مزارع مي فروشند.
محمدرضا كريمي افزود: اين روزها سود محصول سيب زميني توليد شده به جيب واسطه گران و دلالان رفته و حسرت زيان حاصل از محصولات بر باد رفته و زحمت بي نتيجه عايد كشاورزان مي شود.
به گفته وي، خريد تضميني اين محصول توسط جهادكشاورزي نيز با ازاي هر كيلوگرم سه هزار ريال است و گاهي حتي سه ماه طول مي كشد تا پول آن به كشاورزان پرداخت شود.
كشاورز سيب زميني كار ديگري با تاييد موارد عنوان شده، ادامه داد: با توجه به تحميل هزينه هاي توليد محصول شامل حامل هاي انرژي، نيروي انساني، آب، زمين، كود و ساير نهاده ها، سيب زميني كاران غير از زحمت بي حاصل، سودي از كاشت محصول كسب نمي كنند.
عنايت الله اعلايي گفت: درسال هاي اخير علاوه بر افزايش هزينه ها، خشكسالي هاي پي در پي نيز باعث كاهش منابع آب، افزايش شوري آب و خاك و به تبع آن كاهش ميزان توليد شده است.
به گفته وي، با وجود افزايش هزينه ها، كشاورزان نقشي در تعيين قيمت محصولات ندارند و در اين بين نقش واسطه ها در تعيين قيمت پررنگ تر از ساير بخش هاست.
اعلايي گفت: به دليل نبود يك مجموعه و تشكل منسجم براي خريد محصول، واسطه ها خارج از هر معيار و ضوابطي عمل كرده و محصول را از كشاورزان به حداقل قيمت خريداري و با حداكثر قيمت به دست مصرف كنندگان مي رسانند.
به اعتقاد برخي كارشناسان بخش كشاورزي، نبود تشكل و تعاوني هاي توانمند در بخش كشاورزي استان كه بازار عرضه و تقاضا را ساماندهي كند و نبود بسته بندي مناسب محصولات، فقدان صنايع بسته بندي و تبديلي و ناتواني اين صنايع درخريد محصولات، مشكلات توليد و نبود اعتبار لازم براي انجام عمليات مكانيزه كاشت، داشت و برداشت براي كاهش هزينه هاي توليد از جمله مسايلي است كه باعث شده تا واسطه ها ميدان دار باشند.
اين كارشناسان مي گويند: فقدان صنايع تبديلي و تعاوني هاي توانمند باعث شده دلالان نبض بازار محصولات باغي و زراعي را به دست گيرند و محصولات را با قيمت پايين از باغداران و زارعان خريداري و با چند برابر سود به دست مصرف‌كننده برسانند.
به گزارش ايرنا، توليد هر كيلوگرم سيب زميني در ايران به غير از ساير نهاده هاي مورد نياز تنها بين 200 تا 250 ليتر آب مصرف مي كند كه اساسا قابل مقايسه با درآمد حاصل از آن نيست، به همين دليل كارشناسان كشاورزي كشت و صادرات كنترل نشده محصولاتي مانند ذرت، هندوانه و سيب زميني را صادرات بي رويه آب مجازي مي نامند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: در سال زراعي جاري در شش هزار و 200 هكتار از مزارع استان سيب زميني كشت شد كه 220 هزار تن سيب زميني در استان برداشت شد.
حميد رضا دانش گفت: بخشي از اين محصول به عنوان بذر براي كشت سال آتي ذخيره سازي مي شود و مابقي آن روانه بازار مصرف ساير استان ها و يا به خارج از كشور صادر مي شود.
وي ادامه داد: نداشتن بازار فروش و امكانات فراوري مهم ترين مشكل سيب زميني كاران استان است.
به گفته دانش، بخشي از كشاورزان سيب زميني كار استان خرده مالك هستند كه در زمين هاي يك يا دو هكتاري سيب زميني مي كارند، بنابراين محصول كمتري توليد مي كنند و قادر به درجه بندي و بسته بندي محصول خود نيستند و نمي توانند محصول خود را به فروش برسانند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان افزود: طرح خريد تضميني سيب زميني به ازاي هر كيلوگرم سه هزار ريال توسط اين نهاد اجرا مي شود.
دانش با بيان اينكه يكهزار و 500 ريال يارانه خريد سيب زميني به كشاورزان پرداخت مي شود، گفت: اگر سيب زميني كاران محصول خود را دانه بندي(سورت) كنند به قيمت شش هزار ريال خريداري مي شود.
به گفته وي، زيرساخت هاي فراوري و صنايع تبديلي محصولات كشاورزي در ايران نسبت به ديگر كشورها ضعيف است.
دانش تصريح كرد: اتحاديه ها و تشكل هاي كشاورزي مي تواند بخش اعظم مشكلات كشاورزان از جمله الگوي كشت و مشكلات برداشت محصول را رفع كند تا با رعايت الگوي كشت صحيح از كشت بي رويه برخي محصولات جلوگيري شود.
وي افزود: در برخي موارد نيز كشاورزان محصولات توليدي خود را به دليل پائين بودن درآمد پيش فروش مي كنند كه در نهايت سود محصول توليد شده به جيب دلالان مي رود.
دانش گفت: هم اينك انبارهاي فني به ظرفيت يكصد هزار تن در استان آماده است تا كشاورزان سيب زميني كار محصولات خود را براي نگهداري به آنها تحويل دهند.
به گزارش ايرنا، سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يك ميليون و 500 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي توليد مي شود و سطح زيركشت استان 270 هزار هكتار با 66 هزار بهره بردار مي باشد.
گزارش از : نرگس كريمي دستگردي
7361/ 6014/
۰ نفر