به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز شنبه در اولین همایش كشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای در مجتمع فرهنگی تفریحی زیباكنار رشت افزود: طی سال های اخیر شاهد كاهش حوادث رانندگی در كشور و استان گیلان هستیم.
وی اظهار داشت: مدیریت ایمنی جاده ها، تردد در جاده های ایمن، وسایل نقلیه، كاربران ایمن تر و پاسخ مناسب پس از سوانح از مواردی كه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
نجفی با بیان این كه در بخش حوادث ترافیكی مربوط به عابران پیاده و موتورسواران در گیلان صدمات سنگینی داریم، خاطر نشان كرد: ارایه آموزش های كافی به رانندگان در كاهش سوانح رانندگی اهمیت بسزایی دارد.
استاندار گیلان تاكید كرد: برای كاهش حوادث ، كاهش نقاط حادثه خیز گیلان و موانع در جاده های روستایی و شهری نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد كه اداره كل راه و شهرسازی در این بخش اهتمام دارند و حركت های خوبی نیز ایجاد شده است.
وی در ادامه سخنان خود به گام های برداشته شده در بخش های مختلف عمرانی در استان اشاره و ادامه داد: حدود 300 درصد رشد بخش های عمرانی را داشتیم كه گیلان در این بخش بالاتر است.
وی به پروژه راه آهن رشت آستارا اشاره و اظهار كرد: این راه آهن یكی از خواسته های دیرینه نه گیلانی ها بلكه بسیاری از كشورها است.
رییس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این همایش در سخنانی گفت: تروما، آسیب ها و مرگ و میر در حوادث جاده ای هزینه سنگینی برای كشور به همراه دارد.
محمدحسین قربانی با اشاره به آمارهای مربوط به مرگ و میر حوادث ترافیكی اضافه كرد: مبنای كار باید این باشد تا سیستمی تعریف كنیم تا در درجه اول بتوانیم آمار دقیقی از تعداد تلفات جاده ای داشته باشیم.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی مبنای یك برنامه ریزی را داشتن آمار دقیق دانست و خاطر نشان كرد: این مهم در برنامه ریزی كلان كشور باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: برای كاهش مشكلات تروما در كشور نباید تنها از دانشگاه علوم پزشكی، وزارت بهداشت، درمان ، پلیس راه و ... انتظار داشته باشیم بلكه همه بایستی در قالب برنامه توسعه محور حركت كنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت راه اندازی سیستم تروما گفت: به هر گونه آسیب بدن به لحاظ جسمی و روحی تروما می گویند.
انوش برزیگر مهمترین نوع تروما را مربوط به حوادث جاده ای دانست و اضافه كرد: ایمن نبودن جاده ها، بی احتیاطی در رانندگی ، ایمن نبودن برخی از خودروها از عوامل بروز تروما در حوادث جاده ای است.
دبیر اولین همایش كشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای نیز با بیان این كه استان گیلان برای رفع مشكل تروما عزم جدی دارد ، گفت: تجربه كشورهای دیگر نشان داده كه بایستی هماهنگی و همدلی وجود داشته باشد.
شاهرخ یوسف زاده تروما را هرگونه آسیب جسمی و روحی كه به دنبال برخورد عوامل فیزیكی و شیمیایی با بافت های بدن به وجود می آید تعریف كرد و افزود: تروما بیماری كه مانند سایر بیماری ها قابل پیشگیری است.
وی در رابطه با تفاوت پیشگیری تروما و واكسینه آن با سایر بیماری ها اظهار كرد: در سایر بیمارها فرد نسبت به بیماری واكسینه می شود اما در تروما فرد و جامعه بایستی واكسینه شوند.
وی خاطر نشان كرد: تروما تنها مربوط به حوادث ترافیكی نیست بلكه مسمومیت، غرق شدگی و برق گرفتگی را نیز شامل می شود.
وی در ادامه سیستم تروما را بسیار مهم و ارزشمند دانست و تصریح كرد: پیشگیری از آسیب ، مراقبت های پیش بیمارستانی ، امكانات مراقبت حاد و مراقبت های پس بیمارستانی از اركان سیستم مراقبت تروما است.
اولین همایش كشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای روز شنبه در مجتمع فرهنگی تفریحی زیباكنار رشت برگزار شد.
این همایش كشوری به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای ، از سوی مركز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشكی با همكاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و استانداری گیلان برگزار شد.
سومین یكشنبه نوامبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با عنوان روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای نامگذاری شده و «بیایید هم اكنون به حوادث جاده ای نه بگوییم» شعار امسال این همایش است. ك/2
7286/6070
رشت - ایرنا - استاندار گیلان، توسعه پایدار را در گرو حمل و نقل پایدار دانست و گفت: سوانح رانندگی یكی از موانع بزرگ تحول و توسعه است.