۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۲۳
کد خبر: 81839484
T T
۰ نفر

راه هاي پيشگيري از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن

۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۲۳
کد خبر: 81839484
راه هاي پيشگيري از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن

اهواز - ايرنا - رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با توجه به سرد شدن هوا و استفاده از بخاري در منازل، نشانه هاي مسموميت و راه هاي پيشگيري از گاز مونوكسيد كربن را تشريح كرد.

دكتر فريده يونسي يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: مونوكسيدكربن گازي بي رنگ، بي بو، بدون طعم و غير محرك است كه در اثر سوختن ناقص سوخت هاي فسيلي مانند نفت، گاز، بنزين، گازوئيل، دود اگزوز اتومبيل و ذغال چوب ايجاد مي شود و مسموميت با اين گاز، يكي از مرگبارترين انواع مسموميت ها است.
وي افزود: تماس طولاني با اين گاز، سردرد، گيجي، ضربان شديد قلب، خواب آلودگي، وزوز گوش، تهوع و استفراغ، كاهش هوشياري، آسيب دائمي عصبي، كما و مرگ از نشانه هاي مسموميت با گاز مونوكسيد كربن است.
يونسي ادامه داد: در كودكان نيز نشانه هايي مانند تهوع، استفراغ و اسهال با مقادير پايين تري از مونوكسيد كربن ايجاد مي شود.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت:تماس طولاني مدت با اين گاز به ويژه در كودكان مي تواند با بروز اختلالات رفتاري، كاهش حافظه و ضريب هوشي همراه باشد.
وي در خصوص راه هاي پيشگيري از اين نوع مسموميت اظهار كرد: اطمينان از نصب صحيح و كاركرد مناسب دودكش ها در هنگام استفاده از بخاري هاي نفتي و گازي، ضروري است.
يونسي گفت: سردبودن لوله دودكش بخاري دليل خارج نشدن دود و گاز سمي است كه بايد اين مساله مرتب كنترل شود.
وي ادامه داد: استفاده از آبگرمن گازي، نفتي و يا پكيج (نوعي دستگاه گرم كننده) در حمام يا محيط هاي كوچك و بسته منجر به سوخت ناقص و مسموميت مي شود.
وي اضافه كرد: استفاده از بخاري هاي بدون دودكش تنها در محيط هاي داراي تهويه و جريان مناسب هوا مجاز است و از به كاربردن اين وسايل در محيط هاي بسته و فاقد جريان هوا جدا خودداري شود.
يونسي گفت: حضور در گاراژهاي در بسته با اتومبيل داراي موتور روشن، خطر بروز مسوميت با مونوكسيد كربن وجود دارد.در مواردي از مسموميت هاي كشنده با اين گاز در رانندگان گزارش شده كه براي گرم كردن خودروي خود در فصول سرد سال از گاز پيك نيكي استفاده كرده اند.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهار كرد: در دود سيگار نيز مقاديري از اين گاز موجود است كه در اثر مصرف طولاني مدت، سبب بروز مسموميت مزمن مي شود.
وي گفت: در هنگام ايجاد آتش سوزي علاوه بر ايجاد گازمونوكسيد كربن، گاز سيانيد در اثر سوختن مواد پلاستيكي ايجاد مي شود كه سم شديد دارد.
يونسي ادامه داد: نخستين اقدام در برخورد با فرد مسموم با مونوكسيد كربن، انتقال فرد به هواي آزاد است و در صورت قطع تنفس بيمار، مسموم بايد احياي قلبي و عروقي انجام شود.
3004/ 6037