۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81840899
T T
۰ نفر
سهم دانشگاه تهران از اعتبارات 10 دانشگاه برتر ناچیز است

تهران-ایرنا-رییس دانشگاه تهران با بیان اینكه درقانون برنامه چهارم توسعه مقرر شد اعتبارات خاصی برای 10 دانشگاه برتر كشوردرنظرگرفته شود اما تا كنون محقق نشده استٰ، گفت:در سال 93 سهم دانشگاه تهران فقط 700 میلیون تومان بوده كه سهم ناچیزی است.

به گزارش گروه علمی ایرنا، دكتر محمود نیلی احمد آبادی روز دوشنبه در آیین رونمایی از ربات انسان نمای سورنا 3 در دانشكده فنی دانشگاه تهران افزود: باید از پروژه ربات انسان نمای سورنا 3 درس‌های بسیاری بگیریم كه یكی ازآن ها ، درس‌ كارگروهی است؛ یكی از ضعف های ما در حوزه پژوهش درایران كمتر كارگروهی كردن است، اما در این پروژه كار گروهی اثر خود را نشان داد.
وی با تاكید بر پشتیبانی ازتحقیقات دردانشگاه‌ها،گفت:باید از بزرگترین سرمایه كشور كه منابع علمی و فرهیخته هستند پشتیبانی كنیم تا به توسعه پایدار برسیم.
نیلی احمدآبادی اظهاركرد:افتخار ایران انتشار مقالات علمی ركورد مقالات علمی در نشریات و مجلات علمی دنیا است و باعث شده كه ما در این زمینه زبانزد دنیا شویم و دنیا از توسعه علمی ایران درتعجب است و خواستار بهره برداری از توانمندی كه در ایران به وجود آمده است.
وی یاداور شد : اما اگر آمار افراد موثر در انتشار مقالات را بررسی كنیم خواهیم دید كه حدود 15 دانشگاه كشور نقش محوری در تولید مقالات را دارند و سهم دانشگاه تهران 11 درصد است.
نیلی احمد آبادی افزود: در خصوص متقاضی ورود به دانشگاه ها ، صحبت از صندلی‌های خالی است كه قطعا دانشگاه های بزرگ را در بر نمی‌گیرد زیرا تمام 300 هزار متقاضی حوزه ریاضی وفیزیك متقاضی رشته‌های مهندسی از قبل برق ، مكانیك ، شیمی و .. هستند وهمه قطعا یكی از انتخاب‌های اولشان دانشگاه تهران است.
وی بااشاره به اینكه دانشگاه های معتبر كشور بیشترین متقاضی برای ورود دارند،اظهاركرد: اگر توجه ویژه به دانشگاه های معتبرایران در دستوركار نباشد بسیاری از برنامه‌ها و دستاورها محقق نخواهد شد.
نیلی احمد آبادی با اشاره به اینكه دانشگاه تهران یكی از جاهایی است كه اگر مورد توجه جدی قرار گیرد می توان شاهد دستاوردهای خوبی باشیم افزود: اكنون طرح ساماندهی در دستور كار دانشگاه قرار دارد، به طوری كه 23 هكتار فضا برای توسعه پارك علم و فناوری دانشگاه تهران و توسعه فضای علم و فناوری در شهر تهران اختصاص داده است.
وی یادآورشد: باید یك مقداردرسیاست‌های راهبردی بیشتر كار كنیم و در این راستا دانشگاه تهران سعی دارد سلسله نشست‌های برگزاركند تا به یك سری رویكرد جدید در كشوردست یابیم.
ربات انسان نمای ' سورنا 3 ' كه نخستین و پیشرفته ترین ربات انسان نمای كشور و یكی از هفت ربات برتر انسان نمای جهان است، امروز دوشنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری، محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران، محمود كمره ای رئیس پردیس دانشكده های فنی این دانشگاه و جمعی از استادان رونمایی شد.
این ربات با قدی برابر 190 سانتیمتر و وزنی حدود 98 كیلوگرم در مقایسه با نسل دوم سورنا از 31 درجه آزادی برخوردار است و سرعت گام برداری در آن به 7 دهم كیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.این ربات توانایی شناسایی اشیا از پیش تعیین شده، تشخیص و تعقیب صورت افراد در تصویر و تشخیص وضعیت بدن افراد را دارد.
سورنا 3 همچنین قابلیت بینایی و شنیدن مجموعا 200 كلمه (فارسی )را دارد.
علمی (3) ** 9340**1440
۰ نفر