۱ آذر ۱۳۹۴، ۹:۴۳
کد خبر: 81848337
T T
۰ نفر

هشدار پلیس درباره كلاهبرداری های پیامكی

۱ آذر ۱۳۹۴، ۹:۴۳
کد خبر: 81848337
هشدار پلیس درباره كلاهبرداری های پیامكی

تهران-ایرنا- شاید بارها و بارها شاهد ارسال پیامك هایی از جمله مشترك گرامی شما برنده مبلغ سه میلیون ریال در طرح هزاران لبخند همراه اول شده اید، یا از كنار آن بی تفاوت گذشته یا به دام افتاده اید با این حال چوپان های دروغگو همواره با این گونه پیام ها در كمین صید طعمه هایشان هستند.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، چوپان های دروغگو از طریق پیامك از افراد ساده لوح می خواهند تا مشخصات خود از قبیل نام، نام خانوادگی و شماره ملی را برای آنها ارسال كنند، بعد از دریافت پیام، پیامی به طعمه ها مبنی بر صحت اطلاعات و همسان بودن با اطلاعات فرد برنده، ارسال می كنند.
در نهایت از كلاهبرداران پیامكی از طعمه های خود می خواهند تا برای واریز مبلغ، شماره حساب، شماره كارت، رمز دوم و دیگر مشخصات بانكی برای آنها ارسال شود، غافل از اینكه در همین مرحله كلاهبرداری صورت می گیرد.
این در حالی است كه اپراتورهای تلفن همراه برندگان خود را تنها از طریق سایت اعلام می كنند كه در این خصوص اپراتورها پیامك هایی را در مورد چگونگی و نحوه اعلام برندگان برای تمامی كاربران ارسال كرده اند.
برخی از افراد از روی آگاهی و برخی دیگر از سر بی حوصلگی اعتنایی به این گونه پیامك های تبلیغاتی نمی كنند اما هستند افرادی كه با ناآگاهی فریب این گونه پیام ها را خورده و طعمه كلاهبرداران می شوند.
كلاهبرداران پیامكی از هر گونه دروغ و فریبی برای رسیدن به اهداف خود دریغ نمی كنند، در برخی از این شگردها، فرد كلاهبردار ابتدا اقدام به ارسال پیامك حجمی با متن 'نگاش كن ببین چیه؟ شما برنده 70 میلیون ریال شده اید به سایت زیر مراجعه كنید :www.bank7.org '، اقدام می كنند.
برخی از شهروندان به علت ناآگاهی و برای رسیدن به وجه اعلامی به وب سایت یادشده مراجعه و ترغیب شده ناخواسته شماره كارت – رمز اینترنتی – cvv2 و تاریخ انقضای كارت خود را در داخل فرم تعریف شده وارد می كنند و آنگاه دكمه ارسال را فشار می دهند دریغ از اینكه سایت فوق جعلی بوده و اطلاعات بانكی شهروندان به راحتی به سامانه بانك اطلاعاتی كلاهبرداران ارسال می شود.
در نهایت كلاهبرداران با داشتن مشخصات مورد نیاز عملیات بانكی و به منظور شناسایی نشدن از سوی پلیس پس از نفوذ به حساب افراد در اسرع وقت اقدام به خرید اینترنتی كرده و به راحتی از این طریق طعمه های خود را فریب می دهند و پول كلانی را به جیب می زنند.
در برخی از موارد نیز كلاهبرداران پیامكی با ترفند برنده شدن وجه نقد یا سفرهای زیارتی طعمه های خود را به دام می اندازند كه در این راستا تعداد زیادی از شهروندان، به علت ناآگاهی، اطلاعات خود را برای افراد شیاد از طریق پیامك ارسال می كنند. كلاهبرداران از این طریق، موجوی حساب های آنان را تخلیه یا با شگرد عدم امكان واریز وجوه نقد، صاحبان حساب را مقابل دستگاه های خود پرداز راهنمایی كرده و از وی می خواهند پس از وارد كردن كارت خود در عابر بانك، با انتخاب زبان فارسی یا انگلیسی كدهایی را در سیستم مربوطه وارد كنند.
كلاهبرداران با این ترفند نه تنها وجهی را به حساب آنان واریز نمی كنند بلكه با فریب اشخاص ،حساب آنها را تخلیه می كنند.
در برخی از موارد هم پیامك‌هایی مبنی بر برنده شدن در قرعه كشی همراه اول به تلفن همراه افراد ارسال و به آنها گفته می‌شود برای كسب اطلاعات با واحد مستقر تماس گرفته شود و كلاهبردان سپس با ارسال پیامكی برای افراد تماس گیرنده از آنها ارسال مشخصات كارت اعتباری را برای واریز مبلغ جایزه درخواست می‌كنند و با بكارگیری روش‌های متقلبانه به شماره حساب و رمز بانك شهروندان دسترسی پیدا كرده و به موجودی حساب‌ها دستبرد می‌زنند.
این در حالی است كه هیچ یك از بانك‌های خصوصی، دولتی و شركت‌ها از طریق پیام كوتاه برای برندگان اطلاع رسانی نمی‌كنند و هیچ ارگانی نیز حق دریافت اطلاعات شخصی كارت‌های بانكی افراد را ندارند.
از آن جایی كه ضریب نفوذ موبایل در ایران بسیار بالا است هر یك از كاربران و مشتركان می‌توانند به‌عنوان یكی از قربانیان هدف كلاهبرداری افراد مجرم قرار گیرند.
كارشناسان معتقد هستند كه احراز هویت یعنی ثبت مشخصات واقعی خریداران سیم‌كارت‌ها از عواملی است كه می‌تواند به افراد مجرم كمك كند تا به راحتی اقدام به كلاهبرداری كنند.
باید توجه شود كه در هنگام فروش سیم‌كارت سند مالكیت سیم‌كارت به‌طور دقیق، به نام و مشخصات متقاضی خرید سیم‌كارت ثبت شود این در حالی است كه به علت سهل‌انگاری برخی از اپراتورهای تلفن همراه شاهد فروش سیم‌ كارت‌های فعال شده در باجه‌های روزنامه‌فروشی، فروشگاه‌های مواد غذایی بدون دریافت هرگونه مدارك شناسایی و مشخصات فردی هستیم.
ارائه و واگذاری خطوط اعتباری تلفن همراه بدون ثبت سند و اخذ مدارك كافی از مشتركان زمینه بروز جرم را برای مجرمین و فرصت‌طلبان هموار می كند.
از سوی دیگر ارزان و در دسترس بودن ابزار كلاهبرداری و پیگیری نكردن مالباختگان به علت مقرون به‌صرفه نبودن این پیگیریها سبب وقوع این نوع از كلاهبرداریها شده است.
در برخی از موارد به علت پایین بودن مبالغ كلاهبرداری های انجام شده و زمان‌بر بودن فرآیند رسیدگی، شكایتی در دستگاه قضایی یا مراجع انتظامی طرح نمی‌شود. این امر سبب تاخیر در شناسایی و دستگیری مجرمین خواهد شد.
از سوی دیگر علیرضا ساوری مدیركل پیشگیری‌های وضعی قوه قضائیه در زمینه سیم كارت هایی كه در دست مجرمان برای اقدامات مجرمانه قرار دارد، اعلام كرده است كه از 157میلیون سیم كارت موجود حدود 8 میلیون سیم كارت بدون هویت یا مجهول المالك است كه برخی مزاحمت‌های تلفنی، كلاهبرداری‌ها و سرقت‌ها از طریق این سیم كارت‌ها انجام می‌‌گیرد.
سردار اسكندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در مورد ساماندهی هشت میلیون سیم كارتی كه در دست مجرمان قرار دارد، گفت: اپراتورها ظرفیت زمانی را مشخص كرده اند كه باید اجرا شود، بر این اساس هیچ سیم كارتی بدون احراز هویت نمی تواند واگذار شود و چنانچه سیم كارت های قبلی بدون هویت بوده، باید احراز هویت یا ابطال شوند.
سرگرد حمید كیانی سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی در توصیه به شهروندان، می گوید: شهروندان در مواجهه با پیامك هایی از جمله «برنده شدن در سفرهای زیارتی»، «وجه نقد»، «لپ‌تاپ»، «تبلت» یا پیامك هایی مشابه؛ با تیز هوشی برخورد كنند تا طعمه افراد سودجو نشوند.
وی گفت: ارسال پیامك های اغواگرایانه و كلاهبردارانه یكی از رایج ترین انواع كلاهبرداری ها است كه با وجود اطلاع رسانی گسترده در این زمینه باز هم شاهد گرفتار شدن قربانیان در دام كلاهبرداران پیامی هستیم.
كیانی اضافه كرد: كلاهبردار با ارسال یك پیامك كه نوید بخش باز شدن دروازه های خوشبختی برای فرد است، كاربران تلفن همراه را وسوسه می كند تا اطلاعات بانكی خود را در اختیار كلاهبردار قرار دهد. در برخی موارد كلاهبرداران با شگردهایی، صاحبان حساب را مقابل دستگاه‌های خود پرداز می كشانند و از وی می خواهند پس از وارد كردن كارت خود در عابر بانك با انتخاب زبان فارسی یا انگلیسی كدهایی را در سیستم مربوطه وارد كند.
این مقام انتظامی افزود: كلاهبرداران با این ترفند نه تنها وجهی را به حساب آنان واریز نمی كنند بلكه با فریب اشخاص، رمز های عبور قربانی را تغییر می دهند یا از حساب او وجهی مشخص را به حساب غالبا جعلی، منتقل می كنند.
كیانی در توصیه به شهروندان تاكید كرد: شهروندان به هیچ عنوان، به این گونه پیامك ها اعتنایی نكنند و توجه داشته باشند برای واریز وجه به حساب بانكی، نیازی به دادن اطلاعات مهم بانكی یا حضور صاحب كارت در كنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع كه « در انتقال وجه با استفاده از شبكه شتاب اشكالی رخ داده است»، صرفا شگردی است كه كلاهبرداران از آن برای خالی كردن حساب عابر بانك و به دست آوردن رمز دوم شهروندان استفاده می‌كنند.
كیانی : این گونه افراد بیشتر از شماره‌های اعتباری برای ارسال پیامك استفاده می‌كنند، این در حالی است كه تمام شركت ها، موسسات، اپراتورها و سایر ارگان هایی كه اقدام به برگزاری مسابقات می كنند از سامانه ای مشخص یا سایتی خاص كه قبلا معرفی كرده اند، برنده ها را اعلام می كنند.
سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یكی دیگر از كلاهبرداری های پیامكی را چوپان دروغگو می خواند و می گوید: در این روش، پیامكی برای شخص ارسال می‌شود مبنی بر اینكه من از روستایی در یكی از استان‌های كشور با شما تماس می‌گیریم و شغل من كشاورزی و دامداری است به هنگام كار روی زمین به گنج یا سكه‌های با ارزش برخورد كرده‌ام كه برای فروش آن‌ها به كمك شما احتیاج دارم. شماره شما را با استخاره به قرآن بدست آوردم.
این مقام مسوول می افزاید: مخاطب بی اطلاع، از روی طمع و به خاطر بدست آوردن گنج زیر خاكی و سكه با پرداخت مبلغی پول به ظاهر صاحب این سكه‌ها می‌شود؛ ولی بعد از بررسی بیشتر متوجه خواهد شد كه این سكه‌ ها تقلبی است و ارزش مادی خاصی ندارند.
كیانی ادامه می دهد: در این روش كلاهبرداران حتی برای از بین رفتن هرگونه سوءظن از احساسات مذهبی استفاده می‌ كنند یا كلمات را اشتباه تایپ می‌ كنند كه شخص خواننده باور كند كه این افراد بی سواد و روستایی هستند.
سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به انواع كلاهبرداری های پیامكی كه در ایام و مناسبت های خاص صورت می گیرد، می گوید:شهروندان به هیچ عنوان به این پیامك ها توجه ای نكنند و فریب آن ها را نخورند و اصلا وجهی برای دریافت جایزه به شماره حساب های اعلامی واریز نكنند.
كیانی برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی و برخورد قاطع با آن ها از هموطنان درخواست می كند در صورت مواجهه با موارد مشكوك، آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir سامانه بخش ثبت گزارش مردمی در میان بگذارند.
اجتمام(4)9105** 1418