موردي از ابتلا به ويروس كرونا در هرمزگان مشاهده نشده است

بندرعباس- ايرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با اشاره به منفي بودن نتايج نهايي آزمايش بيمار قشمي مشكوك به ابتلا به ويروس كرونا، گفت: تاكنون هيچ موردي از ابتلا به اين ويروس در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر مهدي حسني آزاد روز يكشنبه درجمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال ابتلاي اعضاي يك خانواده درجزيره قشم به بيماري شبه آنفولانزا كه يك نفر از آنان به دليل عوارض ريوي فوت كرد اقدام هاي اوليه در خصوص ايزوله و نمونه گيري از اعضاي خانواده و آموزش هاي لازم به سرعت انجام شد.
وي ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع نمونه گيري در خصوص بيماري كرونا انجام و با آزمايش هاي تخصصي مورد ابتلا و نوع ويروس مشخص شد.
حسني آزاد تصريح كرد: نتيجه آزمايش اين خانواده از حيث ابتلاي به ويروس كرونا منفي بود و نتايج آزمايش ها ابتلا به آنفولانزاي H1N1 را نشان داد كه آنفولانزاي فصلي مي باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با بيان اينكه هيچ موردي از ابتلا به ويروس كرونا حتي در ميان حجاج استان مشاهده نشده ، تاكيد كرد: با توجه به جمعيت شناور استان و مهاجرت هاي فصلي، اين دانشگاه توجه و تمركز ويژه اي به شيوع بيماري ها از جمله بيماري مسري شايع دارد و روند هر مورد مشكوكي را به دقت مورد بررسي قرار مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: در همين راستا غربالگري حجاج در بدو ورود از مهمترين اقدام كنترلي و پيشگيري كننده اي بود كه به دنبال هماهنگي هاي صورت گرفته با مديركل فرودگاه هرمزگان انجام شد.
وي افزود: در اين ارتباط بسته هاي آموزشي بهداشتي و ماسك ميان حجاج توزيع و تابلوهاي آموزشي اطلاع رساني نيز نصب شده بود وهنگام بازگشت حجاج، حاجيان مشكوك به كرونا قبل از هرگونه تماس با افراد ، مورد معاينه قرار گرفتند.
بيماري كرونا در تماس هاي نزديك ممكن است از سوي افراد مبتلا به ديگران نيز منتقل شود
كروناها نوعي ويروس هستند كه عموما باعث سرماخوردگي معمولي در انسان مي گردند ،اما برخي از آنها مانند sars مي توانند باعث بيماري تنفسي شديدتر و گاهي مرگ بيمار شوند.
اين ويروس ها در بسياري از افراد باعث علايم شبيه بيماري آنفلوانزا (تب ،سرفه ، بدن درد و گاهي اسهال ) مي گردد ، اما در گروهي از بيماران نيز (مانند سالمندان ) ممكن است باعث بيماري شديدتر تنفسي و بستري در بيمارستان شود.
در كساني كه سابقه بيماري مزمن (مانند بيماري تنفسي ،قلبي ،كبدي يا كليوي ) داشته اند يا به هر دليلي سيستم دفاعي بدنشان ضعيف شده (مانند ديابت ،يا درمان هاي دارويي ضعيف كننده ايمني بدن ) ممكن است بيماري كرونا شديدتر شده و منجر به بستري و گاهي فوت بيمار گردد.ك/3
7198/ 6048