۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۷
کد خبر: 81849111
T T
۰ نفر
2.5 ميليون نخل در آستانه نابودي/ كشاورزان شادگان آب مي خواهند

اهواز- ايرنا- كشاورزان شادگان در جنوب خوزستان خواستار تامين آب 2.5 ميليون اصله نخل و زمين هاي زراعي اين شهرستان شدند.

به گزارش ايرنا، حدود 100 نفر از كشاورزان شهرستان شادگان از صبح يكشنبه در اعتراض به آنچه كه تامين نشدن آب نخيلات و زمين هاي زراعي خود عنوان شده، در مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان در بلوار گلستان اهواز تجمع كردند.
رئيس انجمن صنفي كشاورزان شهرستان شادگان در اين باره به ايرنا گفت: كشاورزان اين شهرستان در اعتراض به اختصاص نيافتن سهميه آب، تاكنون چندين بار در مقابل استانداري، سازمان آب و برق در اهواز ، و نيز فرمانداري و جهادكشاورزي شهرستان تجمع كرده ولي نتيجه اي حاصل نشده است.
هوشنگ مقاسمي با اشاره به اينكه شادگان در انتهاي حوضه رودخانه جراحي قرار دارد، افزود: شهرستان هاي بالادست از آب اين حوضه استفاده كرده اند اما از مهر گذشته هيچ آبي به كشاورزان اين شهرستان اختصاص نيافته است كه اين روال برخلاف قانون توزيع عادلانه آب است.
وي اظهار كرد: سازمان آب و برق خوزستان موظف به تامين آب كشت هاي دائم است، اين در حاليست كه 2.5 ميليون اصله نخل از آب محروم هستند و آبي به آنها داده نشده است.
مقاسمي تعداد نخل هاي شادگان را در سال 68، حدود 4.5 ميليون اصله عنوان كرد و گفت: بر همين اساس از آن زمان تاكنون به نصف كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: سازمان آب و برق خوزستان وعده كرده بود كه آب اراضي كشاورزي اين شهرستان را تا نيمه آبان امسال تامين كند اما هيچگونه آبي داده نشد.
مقاسمي با انتقاد از اجراي طرح هاي انتقال آب از سرشاخه هاي كارون تاكيد كرد: اگر آبي براي انتقال وجود دارد، چرا سهميه كشاورزان را در شادگان تامين نمي كنند؟
وي اضافه كرد: بذرهاي كاشته شده در اراضي كشاورزي شادگان جوانه زده كه به دليل بي آبي در حال از بين رفتن است.
به گفته وي، كشاورزان شادگاني بدهي زيادي به بانك ها دارند و به اين ترتيب خسارت سنگيني را متحمل مي شوند.
رئيس انجمن صنفي كشاورزي شادگان گفت:كشاروزان شادگاني از سال 87 با خشكسالي دست به گريبان هستند اما سال زراعي گذشته اين مشكل به اوج خود رسيد، و اگر امسال سهميه آب اختصاص داده نشود نخيلات را به كلي از دست مي دهيم.
وي همچنين با اشاره به اينكه بيمه به زمين هايي كه سهميه آب دريافت نمي كنند تعلق نمي گيرد، گفت: بيمه خسارت و تلفات نخيلات را جبران نمي كند؛ علاوه بر اين كشاورزان 25 ميليون ريال براي هر هكتار هزينه مي كنند اما بيمه در حدود سه ميليون ريال مي پردازد كه به هيچ وجه توجيه ندارد.
با ادامه تجمع كشاورزان در مقابل ساختمان سازمان آب و برق، مصطفي شبه معاون اين سازمان و پورصدامي مديرامور آب جنوب در جمع معترضان حاضر شدند.
مذاكرات مسئولان سازمان آب و برق با كشاورزان معترض در نمازخانه اين سازمان برگزار و با قول بررسي موضوع، اين تجمع خاتمه يافت.
معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در رايباره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا همچنين نسبت به شرايط آبي شهرستان شادگان هشدار داد.
مصطفي شبه با اشاره به كاهش 50 درصدي منابع آب حوضه مارون گفت: سال زراعي گذشته با 450 ميليون مترمكعب آب ذخيره مخزن سد مارون آغاز شد، اين در حاليست كه امسال ذخاير آب به 50 درصد كاهش يافته است.
وي افزود: حوضه رودخانه جراحي (مارون) با 600 ميليون مترمكعب كاهش آورد سالانه آب روبه روست، از سوي ديگر با وجود باران مناسب، اين بارش ها تاثيري در افزايش مخزن سد مارون نداشته اند، به همين دليل ذخاير سد مارون كفاف آبياري زمين هاي كشاورزي اين حوضه را در سال زراعي جاري نمي دهد.
شبه، با اشاره به برنامه ريزي كشت كه در ستاد بحران استانداري خوزستان اعلام شده، اظهار كرد: بر اساس اين برنامه قرار بود در صورت وقوع بارش، رهاسازي آب از سد با تاخير انجام شود.
وي اضافه كرد: بر اساس همين برنامه ريزي رهاسازي براي انتهاي حوضه جراحي (شهرستان شادگان) از پنجشنبه آغاز شده كه با توجه به 300 كيلومتر طول حوضه، آب تا دو روز ديگر به شادگان مي رسد.
وي با اشاره به شرايط نگران كننده حوضه جراحي گفت: توقف باران، و نيز تقاضاي آب در اين حوضه تامين آب شهرستان شادگان را با مشكل روبه رو مي كند.
شبه، با بيان اينكه رعايت نكردن نوبت بندي در استفاده از آب، برنامه ريزي آبياري در اين حوضه را مختل مي كند، افزود: در اين شرايط انتظار مي رود استانداري و مسئولان جهاد كشاورزي براي ايجاد نظم در نوبت بندي تلاش كنند تا كشاورزان پايين دست كه بيشتر از همه در معرض خسارت هستند، آسيب نبينند.
وي تصريح كرد: به استانداري خوزستان پيشنهاد داده شده كه اراضي كشاورزي شادگان امسال از برنامه كشت حذف شوند و به كشاورزان معوض كشت داده شود.
شادگان در جنوب خوزستان قراردارد. اين شهرستان با ميانگين توليد سالانه 100 تن خرما مقام نخست توليد خرما در استان را دارد.
اراضي كشاورزي اين شهرستان 30 هزار هكتار و نخيلات 12 هزار هكتار وسعت دارد.
7151/ 6037