۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸
کد خبر: 81849995
T T
۰ نفر
كنترل بیماری های غیرواگیر مهمترین اولویت وزارت بهداشت است

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مدیریت و كنترل بیماری های غیرواگیر، مهمترین اولویت وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سیدحسن هاشمی روز دوشنبه در
همایش بین المللی دیابت و نیز رونمایی از سند ملی دیابت در سالن همایش های صدا وسیما، بر اهمیت كنترل دیابت و عوارض آن تاكید كرد و افزود: اكنون حدود 4.5 میلیون نفر در ایران از دیابت رنج می برند كه دو میلیون نفر از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند.
وی ادامه داد: شیوع دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از میانگین جهانی است و تا سال 2025 میلادی تعداد این بیماران دو برابر می شود، ایران نیز از نظر شیوع دیابت در خاورمیانه پس از مصر و پاكستان در رتبه سوم قرار دارد.
هاشمی به عوارض بیماری دیابت اشاره كرد و گفت: عوارض دیابت طی زمان افزایش می یابد، به عنوان مثال دیابتی ها دو تا چهار برابر بیش از افراد عادی در معرض ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی هستند و خطر كوری و خطر بیماری های كلیوی در دیابتی های به ترتیب 25 و 17 برابر افراد عادی است.
وزیر بهداشت ادامه داد: حدود 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار اختلالات عصبی می شوند و قطع عضو (قطع پا) در بین 15 تا 40 درصد این بیماران اتفاق می افتد.

** بیمه ها هزینه های درمان و پیشگیری دیابت را پوشش دهند
وزیر بهداشت از سازمان های بیمه گر خواست، بخش بیشتری از هزینه های درمان و پیشگیری دیابت را پوشش دهند.
وی افزود: اگر سازمان های بیمه گر وسایل تشخیصی و داروی بیماران دیابت را به خصوص برای كودكان و نوجوانان پوشش دهند، بدون تردید هزینه های بیمه ها و عوارض این بیماری كه در آینده كشور را گرفتار می كند، بسیار كمتر خواهد شد و مردم زندگی سالم تری خواهند داشت.
هاشمی همچنین با اشاره به زمان تصویب بودجه و قانون برنامه ششم توسعه گفت: لازم است با اخذ عوارض بر كالاهای آسیب رسان و موادی كه بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و چاقی را افزایش می دهند، به سمتی برویم كه مصرف این مواد كاهش یافته و با استفاده از این منابع بیمه ها بتوانند پوشش بهتری برای پیشگیری و درمان بیماری های غیرواگیر ارائه كنند و وزارت بهداشت نیز در این زمینه كنار بیمه ها خواهد بود.
وزیر بهداشت ادامه داد: پیشگیری از دیابت یك وظیفه ملی و جهانی است و موفقیت در این زمینه نیازمند همكاری همه سیاستگذاران و ذینفعان چه در بحث دولتی و خصوصی و نیز سازمان های بین المللی است.
وی گفت: امیدواریم با همكاری مشترك همه دستگاه ها، تغییرات اساسی را در زمینه پیشگیری و مراقبت از بیماری هزار چهره دیابت در كشور شاهد باشیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری های غیرواگیر عامل 70 درصد مرگ و میر در دنیاست و شهرنشینی و مدرن شدن زندگی به این مسئله دامن زده است.
وی گفت: بیماری های قلبی عروقی با پنج میلیون مرگ، بیماری سرطان با سه میلیون مرگ، بیماری های تنفسی آسم و «سی او پی دی» - COPD -(نوعی بیماری تنفسی) با چهار میلیون مرگ و دیابت با پنج میلیون مرگ سالانه در صدر بیماری های غیرواگیر از نظر مرگ آوری قرار دارند.
هاشمی ادامه داد: بر اساس گزارش سال 2013 میلادی سازمان بهداشت جهانی، اكنون 387 میلیون دیابتی در دنیا زندگی می‌كنند و این آمار تا سال 2025 به 600 میلیون نفر افزایش می یابد.
وی گفت: در دنیا از هر 12 نفر یكی با دیابت زندگی می‌كند و هر شش ثانیه یك نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد ضمن اینكه نیمی از دیابتی ها از بیماری خود مطلع نیستند.
وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت افزود: طرح تحول سلامت و پوشش همگانی بیمه سلامت باعث شد، سهم مردم از هزینه های درمان كاهش یابد و دسترسی مردم به خدمات پیشگیری بویژه در حاشیه شهرها - كه 10میلیون زیر پوشش خدمات سلامت رفته اند - بیشتر شد.
هاشمی ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت یادآوری كرد كه همواره پیشگیری و كنترل عوامل خطر بیماری، ارزان تر و موثرتر از درمان است، بنابراین وزارت بهداشت اكنون كنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: در طرح تحول سلامت كنترل دیابت و فشار خون از ابتدا در نظر گرفته شده بود و در آینده معلوم می شود كه اجرای چنین طرحی درست بوده است و البته بیمه ها باید همكاری بیشتری كنند.
وی گفت: هر چه بیماری ها دیرتر تشخیص داده شده و درمان شوند، مشكلات شخصی و اجتماعی كشور بیشتر می شود.
اجتمام ** 3063 ** 9132 ** 9314 ** 1071
۰ نفر