۳ آذر ۱۳۹۴، ۸:۵۰
کد خبر: 81851312
T T
۰ نفر

موزه هاي تخصصي در آستارا راه اندازي مي شود

۳ آذر ۱۳۹۴، ۸:۵۰
کد خبر: 81851312
موزه هاي تخصصي در آستارا راه اندازي مي شود

آستارا - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان گفت: پيگير راه اندازي موزه هاي تخصصي مدرسه حكيم نظامي و ساختمان چوبي گمرك آستارا هستيم كه در حداقل زمان ممكن به نتيجه خواهد رسيد.

رضا عليزاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در آستارا اظهار كرد: ايجاد موزه هاي تخصصي را در شهرستان آستارا به سبب دارا بودن امتيازات ممتاز فرهنگي آن، پيگير هستيم.
وي با اشاره به قدمت بيش از يكصد ساله مدرسه حكيم نظامي اين شهرستان افزود: با اختصاص يك ميليارد ريال اعتبار، پيگير كار مربوط به مرمت و ايجاد موزه در آن مدرسه را با هماهنگي اداره كل آموزش و پرورش گيلان هستيم.
مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان اضافه كرد: قرارداد با پيمانكار در خصوص ايجاد موزه حكيم نظامي منعقد شده كه در دهه فجر امسال، تكميل و به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: در قالب آيين بهره برداري از اين موزه ، همايشي نيز با هدف گرد هم آوردن مفاخر برجسته كشوري كه در آن مدرسه به تحصيل پرداخته اند، برگزار مي كنيم.
وي با بيان اينكه به دنبال ثبت ساختمان چوبي گمرك و ايجاد موزه در آن مكان هستيم، گفت: اگر در نقطه مرزي با اجراي فعاليت هاي فرهنگي در حوزه جغرافيايي كشورمان بتوانيم موفق عمل كنيم، در نهايت قدمي را در راستاي انتقال مفاهيم فرهنگي ايران اسلامي برداشته ايم.
عليزاده افزود: در راستاي اخذ مجوزهاي لازم نيز نشستي را در هفته آتي براي نهايي كردن موزه گمرك آستارا در سازمان ميراث فرهنگي خواهيم داشت.
مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گيلان با اشاره به اينكه پيگيري هاي لازم در خصوص ثبت موزه بقعه شيخ محمود خيوي در حال انجام است ، گفت: عمليات اجرايي پروژه مذكور در ارديبهشت سال آتي به اتمام مي رسد.
وي افزود: براي عملياتي كردن پروژه هاي مربوط در حوزه ميراث فرهنگي آستارا، 268 ميليون تومان در سال جاري اختصاص يافته است.
عليزاده احياي انجمن هاي ميراث فرهنگي را گامي در راستاي صيانت از آثار مربوط به ميراث ارزشمند فرهنگي در سطح استان خواند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر چگونگي ادامه فعاليت سورتمه ريلي در دهكده گردشگري حيران گفت: دولت با تمام وجود، از سرمايه گذاران بخش خصوصي در حوزه گردشگري حمايت مي كند.
وي افزود: برگزاري جلسات متعدد توسط استاندار گيلان و مديران كل سازمان ها و دستگاه هاي دولتي در دهكده گردشگري حيران ، نشانگر اهميت موضوع است.
وي ادامه داد: سعي ما همواره بر حمايت از سرمايه گذار بوده تا با دلگرمي بيشتري به فعاليت در آن منطقه نمونه گردشگري آستارا بپردازد.
مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گيلان و تعدادي از معاونان اين اداره كل عصر ديروز (دوشنبه) از دهكده گردشگري حيران آستارا بازديد كرده و ضمن برگزاري نشستي با سرمايه گذار اين مجموعه، از نزديك در جريان فعاليت دهكده گردشگري حيران قرار گرفتند.
شهرستان آستارا در 200 كيلومتري غرب مركز استان گيلان و در نوار مرزي جمهوري آذربايجان واقع است.ك/3
7105/2007