۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۲
کد خبر: 81852422
T T
۰ نفر
يك كارشناس سياسي: ليبراليسم از دروغ هاي بزرگ دنياي غرب است

تهران - ايرنا - يك كارشناس سياسي، ليبراليسم را از دروغ هاي بزرگ دنياي غرب دانست كه حتي اين مفهوم در خود كشورهاي غربي به واقعيت نمي پيوندد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، احمد مردشتي روز سه شنبه در نشست معرفي نتايج پايان نامه هاي دفاع شده در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي گفت: ليبراليسم يكي از دروغ هاي بزرگ دنياي غرب است و حتي در كشورهاي غربي اين مفهوم به واقعيت نمي پيوندد. چون استكبار جهاني خواسته هاي كارتل هاي صهيونيسم را بر آراي مردم خود ترجيح مي دهد.
وي افزود: كاپيتاليسم و سرمايه داري، محور اصلي حكومت در جهان غرب است كه اين محور معمولا با استفاده از واژه هاي ليبراليسم، دموكراسي و كلماتي مشابه مطرح مي شود و در واقع دنياي غرب از طريق استعمار كهنه و استعمار نو تلاش مي كند حكومت هاي ملي در ساير كشورها به ويژه كشورهاي توسعه نيافته را در اختيار آرمان هاي سرمايه داري قرار دهد.
مردشتي ادامه داد: امروز ظهور گروه هاي تكفيري و داعش يك خيانت و مكر جديد غرب است كه به منظور تجزيه كشورهاي اسلامي از سوي غرب ايجاد شده و تجزيه عربستان نيز يكي از نقشه هاي استكبار است در حالي كه عربستان با كمك به گروه هاي تكفيري مسير اين تجزيه را هموار مي كند.
وي همچنين گفت: سرمايه داري همواره با دين مقابله مي كند و حتي با دين سازي و دين نمايي تلاش مي كند تا دين اصلي و واقعي را به حاشيه براند و اگر چه سرمايه داري به عنوان محور حكومت در غرب مطرح است ولي محور حكومت ديني، توحيد است كه به دنبال آن نبوت و امامت مطرح مي شود و حكومت اسلامي با امامت استمرار پيدا مي كند.
اين پژوهشگر سياسي اضافه كرد: در دوران حضور امام معصوم (ع) انتخاب افراد صالح براي حكومت صورت مي گيرد و حضرت علي(ع) افرادي را براي حكومت در برخي مناطق حكومت اسلامي تعيين مي كرد و در دوران غيبت امام عصر(ع) نيز كساني كه با احاديث پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) آشنا هستند به عنوان حاكم عام و فقيه عام مطرح شدند كه تبلور آن در ولايت فقيه است.
وي در ادامه با اشاره به نظرات حضرت امام خميني(ره) درباره ولايت فقيه و طرح اين موضوع پس از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: از همان ابتداي انقلاب امام خميني(ره) بر تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي اصرار داشتند كه اين قانون در آبان سال 58 جمع بندي و در آذر همان سال به تصويب قاطع مردم ايران رسيد.
مردشتي افزود: زماني كه موضوع ولايت فقيه در مجلس خبرگان قانون اساسي مطرح شد، دولت موقت با بهانه هايي قصد انحلال مجلس خبرگان قانون اساسي را داشت كه با درايت و قاطعيت امام خميني(ره) اين توطئه خنثي شد.
وي با بيان مطالبي درباره جايگاه ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي و تغييرات ايجاد شده در مجلس خبرگان قانون اساسي سال 68 گفت: ولايت فقيه در جامعه اسلامي علاوه بر تعيين سياست هاي كلي نظام در نهادهاي مختلف نيز حضور دارد.
مردشتي، انتخاب ائمه جمعه سراسر كشور، رياست سازمان حج و زيارت، سازمان اوقاف، بنياد مستضعفان، كميته امداد امام خميني(ره) و تبليغات اسلامي را از ديگر وظايف ولي فقيه دانست و گفت: مهدور الدم بودن سلمان رشدي و برگزاري روز قدس در كشورهاي اسلامي و حتي برخي كشورهاي غير اسلامي از اختياراتي بود كه امام خميني(ره) از آن استفاده كرد.

* دنياي غرب براي حذف جايگاه حكومتي اسلام تلاش مي كند
مردشتي در حاشيه نشست معرفي نتايج پايان نامه هاي دفاع شده در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با اشاره به تبليغات دنياي غرب براي حذف جايگاه حكومتي و اجتماعي دين اسلام به خبرنگار ايرنا گفت: دشمنان دين تلاش مي كنند با طرح شبهات، انديشه ديني به ويژه جايگاه ولايت فقيه را در جهان منزوي كنند.
وي افزود: با توجه به بحث پلوراليسم، دنياي غرب سعي مي كند تا تمام راه هاي غير از دين را به حق دانسته و به دنبال آن، دين را منزوي و انديشه هاي مادي را جايگزين آن كند.
اين جانباز روشندل اضافه كرد: اهميت حضور دين در عرصه هاي حكومتي، قانون گذاري، اداره كشور، استقلال، كسب آزادي هاي فردي و اعتلاي جوامع عقب مانده از مهمترين موضوع هايي است كه در اين زمينه بايد مطرح شود و پايان نامه اي را كه براي مقطع دكتري نوشته ام بر اين موضوع ها با محور قرار دادن موضوع ولايت فقيه است.
وي پايان نامه خود را پاسخ به تبليغاتي دانست كه دشمنان اسلام براي حذف جايگاه حكومتي و اجتماعي اسلام انجام مي دهند و در اين پايان نامه اهميت جايگاه ولايت فقيه و پاسخ به شبهات مطرح شده به ويژه با توجه به متن مذاكرات اعضاي مجلس خبرگان قانون اساسي مورد بررسي قرار گرفته است.
مردشتي افزود: از همان زماني كه اصل ولايت فقيه در قانون اساسي به تصويب رسيد، مباحث بسياري در زمينه علت و چرايي اين موضوع به عنوان يك پديده نوظهور در دنياي معاصر مطرح شده و برخي نيز تلاش كردند تا بر اين اصل خدشه وارد كنند و فلسفه وجودي آن را زير سوال ببرند.
وي افزود: به عنوان نمونه محمد مجتهد شبستري با استناد به هرمنوتيك و فرايند فهم متون، موضوعي به نام نقد قرائت رسمي از دين را طرح كرده و معتقد است كه تصويب اصل ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران توسط مردم و خبرگان بر اساس استنباط از كتاب و سنت نبوده و هيچ ارتباطي با احكام اسلامي ندارد بلكه محصول مدرنيته و دوران جديد زندگي انساني است.
اين تحليلگر سياسي افزود: اينگونه برداشت و تفسيرهاي مختلف، بازخواني و مروري دوباره بر مذاكرات خبرگان قانون اساسي در هنگام تصويب اصل ولايت فقيه را ضروري مي نمايد تا با يك نگاه تاريخي به مباني فكري و اعتقادي تصويب كنندگان اصل ولايت فقيه و ميزان تطبيق آن با مباني فقهي سنجيده شود.
اين جانباز بسيجي همچنين گفت: در اين مقاله ضمن بيان نظرات برخي از علماي متقدم و متاخر درباره مسائل فقهي ولايت فقيه، به مباني فقهي اصل ولايت فقيه در قانون اساسي پرداخته و مذاكرات خبرگان قانون اساسي را درباره نحوه انتخاب رهبر بررسي كرده ام.
وي تاكيد كرد: آراي موافقان و مخالفان اصل ولايت فقيه را كه در مجلس خبرگان قانون اساسي مطرح شده، بررسي كرده و همچنين نظرات موافقان و مخالفاني كه بيرون از مجلس نظراتي در اين زمينه ارائه كرده بودند را از نظر فقهي و سياسي مورد بررسي قرار داده ام.
وي افزود: در فصل چهارم علاوه بر بيان آراي علماء و فقها در باب اصل ولايت فقيه كه بعد از انقلاب اسلامي مطرح شده، موضوع هايي چون مشروعيت و مقبوليت، نظريه نصب و انتخاب و گستره اختيارات ولايت فقيه يعني ولايت مطلقه و مقيده را مورد بررسي قرار داده ام و سپس نظرات حضرت امام خميني (ره) را به عنوان اولين فقيهي كه حكومت ديني را تجربه كرد، مطرح كرده ام.
اين جانباز جنگ تحميلي در ادامه به شبهات مطرح شده در اين زمينه اشاره كرد و گفت: تضاد ولايت فقيه با دموكراسي، مكتبي بودن نظام و مساله ديكتاتوري از نكاتي است كه در مقابله با ولايت فقيه مطرح مي شود.
وي گفت: بررسي اختيارات ولايت فقيه در شوراي بازنگري قانون اساسي به عنوان مبحث تكميل كننده در اين مقاله ارائه شده و موضوع هاي حذف شرط مرجعيت و حذف شوراي رهبري مورد بررسي قرار گرفته است.
مردشتي در بخش ديگري درمورد جانبازي خود نيز گفت: دانش آموز سوم دبيرستان در مدرسه تيزهوشان و در رشته رياضي مشغول تحصيل بودم كه با فرمان امام خميني(ره) به جبهه رفتم و به عنوان تخريب چي فعاليت مي كردم كه در 28 بهمن سال 61 در بلندي هاي بازي دراز در قصر شيرين و بعد از عمليات والفجر مقدماتي هنگامي كه مشغول پاكسازي ميدان مين بودم از ناحيه صورت و سينه مجروح شدم.
وي افزود: مجروحيتم به گونه اي بود كه اميدي به زنده ماندنم نداشتند و حتي همرزمانم مراسم ختم برايم گرفتند و يك ماه بعد از مجروحيتم در تهران به هوش آمدم.
اين جانباز روشندل ديماه سال گذشته از پايان نامه خود با عنوان «بررسي مباني فقهي اصل ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با رويكرد به مشروح مذاكرات مجلس بررسي نهايي قانون اساسي» در مقطع دكتري و در رشته علوم سياسي در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي دفاع كرد و حجت الاسلام داود مهدوي زادگان و عبدالله قنبرلو استادان راهنما و مشاور اين پايان نامه بودند.
نشست معرفي نتايج به دست آمده از پايان نامه ها و رساله هاي دفاع شده در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با هدف كاربردي كردن نتايج تحقيقات در حوزه علوم انساني و فرهنگ سازي و همچنين ايجاد انگيزه براي فارغ التحصيلان كارشناسي ارشد و دكتري از سوي معاونت فرهنگي اجتماعي اين پژوهشگاه برگزار مي شود.
نخستين نشست با موضوع «اقتصاد دانشگاه ها و كارآفريني» در اسفند سال گذشته مطرح شد و امروز دومين نشست همزمان با هفته بسيج و سالروز تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با موضوع «ولايت فقيه در قانون اساسي» به بحث و بررسي گذاشته شد.
فراهنگ**1003**1027
۰ نفر