۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۳
کد خبر: 81853967
T T
۰ نفر
صنايع كم آبخواه از راههاي كاهش آلودگي هوا در يزد است

يزد - ايرنا - معاون نظارت و پايش اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي در دشت يزد-اردكان محدوديت واگذاري صنايع آلاينده محور مهريز –عقدا و وجايگزين نمودن آن با با صنايع هايتك وكم آبخواه است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد، محمدرضا كوچك زاده در خصوص آلودگي در دشت يزد-اردكان گفت: اقليم گرم وخشك همراه با پوشش گياهي ضعيف و بارش نزولات جوي اندك موجب شده تا استان با ظرفيت تحمل زيستي محدود در زمينه آلودگي هوا و آب مواجه باشد.
وي اظهار كرد: محور يزد-اردكان به سبب تمركز بيش از اندازه صنايع و كارخانجات، كمبود فضاي سبز، نبود پوشش گياهي مناسب و تشديد آلودگي ذرات معلق به هنگام وقوع طوفان و باد شديد يكي از چالشهاي زيست محيطي استان قلمداد مي شود.
معاون نظارت و پايش اداره كل حفاظت محيط زيست يزد گفت: در محور يزد- اردكان بارگذاري بيش از اندازه و خارج از ظرفيت منطقه موجب شده تا مباحث آمايش سرزمين تحت الشعاع قرارگيرد و به منظور جلوگيري از روند رو به تزايد مشكلات و آلودگي ها و كاهش اثرات منفي ناشي از انتشار آلاينده ها، محدوديت واگذاري صنايع آلاينده محور مهريز –عقدا به پيشنهاد اين اداره كل و تاييد در كارگروه ههاي مربوطه و جايگزين نمودن آن با صنايع هايتك و كم آبخواه عملياتي گرديده است.
اين مقام مسئول افزود: تعيين برنامه ها و استراتژي هاي راهبردي در بلند مدت از جمله اقدامات پيشگيرانه جهت كنترل و كاهش آلودگي هاي اين محور مي تواند گامي موثر در همسو نمودن اهداف و برنامه هاي توسعه با ظرفيت محيط زيست باشد.
كوچك زاده خاطر نشان كرد: طرح جامع كاهش آلودگي هوا در محور يزد اردكان،انجام طرح مطالعاتي با موضوع مطالعه و شناسايي محدوده كانون هاي مولد گرد و غبار در استان و ارائه راهكارهاي مديريتي و اجرايي كنترل آنها ، تعريف پهنه هاي دامداري و مرغداري بر اساس اصول آمايش به منظور جلوگيري از پراكنده كاري و تخريب منابع پايه، از جمله برنامه هاي مد نظر اداره كل حفاظت محيط زيست جهت رسيدن به كاهش آلودگي در اين منطقه است.
۸۰ درصد صنايع استان يزد در اين دشت مستقر شده اند كه ۸۰ درصد سكونتگاه هاي استان يزد نيز در اين منطقه واقع شده ضمن اينكه جاده ترانزيتي پر ترددي با ثبت تردد روزانه بيش از هزار كاميون و خودرو نيز در اين محدوده واقع شده است.
اين تراكم استقرار صنايع و عوامل متعدد ديگر سبب تراكم شديد آلودگي هوا در اين دشت شده است.
اردكان 60 كيلومتري شمال شهر يزد واقع شده است.
2088/6197