۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۲
کد خبر: 81858849
T T
۰ نفر
چين در مبارزه با تروريسم، معتقد به قطع ريشه هاست

تهران - ايرنا - نشريه ديپلمات نوشت: چين, 'جنگ با تروريسم' به شيوه آمريكايي را كه بر نظامي گري استوار است قبول ندارد و در مبارزه با تروريسم معتقد به قطع ريشه هاست.

اين نشريه ژاپني در اين تفسير مي نويسد :
حوادث تروريستي كه در دو هفته گذشته در نقاط مختلف جهان اتفاق افتاد اعم از حادثه شهر پاريس كه 129 كشته برجاي گذاشت و گروگان گيري در شهر 'باماكو' پايتخت كشور آفريقايي 'مالي' كه 170 تن در جريان آن گروگان گرفته شدند و دو تن از گروگانها شامل يك نروژي و يك چيني كشته شدند؛ , يك بار ديگر موضوع مشاركت داشتن و يا نداشتن كشور چين در مبارزه عليه تروريسم را برجسته مي سازد .
همه اين اتفاقات به نحوي چين را مستقيما وارد ماجرا مي سازد.
در حملات پاريس يكي از قربانيان تيراندازي در تئاتر 'باتالكن' يك تبعه چيني بود كه البته از خطر مرگ نجات يافت . در ماجراي گروگان گيري در مالي هم سه تبعه چيني كشته شدند .
همه اين رويدادها چين را در داخل و خارج تحت فشار قرارداده است تا موضع خود را در مبارزه با تروريسم شفاف سازي كند .
دولت چين موضعش را در اين موارد صريحا مشخص و انزجار خود را از تروريسم بيان كرده است .
اما سوالي كه قابل طرح است اين است كه خوب، چين چه طرحي براي مبارزه با تروريسم دارد؟
يك نكته روشن است. پكن هرگز موافق سبك آمريكايي 'جنگ با تروريسم' نيست كه بر نظامي گري در سطح جهان و تاخت و تاز بر دژهاي مستحكم تروريستها استوار است .
سياست خارجي چين كه بر اصل عدم مداخله استوار است , فقط در صورتي كه كشور ميزبان از چين تقاضا كند, مانع از گسيل داشتن نظاميانش براي كمك به مبارزه با گروههايي نظير 'داعش' نمي شود .
اما حتي در صورتي هم كه كشوري چنين تقاضايي را از چين مطرح كند همچون عراق كه قبلا اين تجربه را داشت, پكن تنها در قالب كمكهاي آموزشي و ساير حمايتها در اين امر مشاركت مي جويد.
چين اصولا مايل به حضور چكمه پوشانش در ميادين نبرد در ساير كشورها و يا پرتاب موشكهايش در هوا براي مبارزه با گروههاي تروريستي بين المللي مانند 'داعش' نيست .
پكن توجيهات قانع كننده اي براي اين مأل انديشي دارد.
نظامي گري هايي كه تا به حال در راه مبارزه با داعش انجام گرفته تاثير چندان قابل توجهي نداشته است . مصداق آن عمليات نظامي ديرينه آمريكا عليه 'طالبان' در افغانستان است .
به هر تقدير, پكن بايد موضع خود را در قبال مبارزه جهاني براي ريشه كن ساختن تروريسم حتي اگر شده در قالب جنگ لفظي ؛ مشخص كند . رهبران چين ظرف دو سال گذشته شفاها حمايتهاي خود را از اين تلاش جهاني ابراز كرده اند .
'هونگ لي' سخنگوي وزارت خارجه چين به سوال خبرنگاران در مورد اين كه چين چگونه با جامعه جهاني در مبارزه با تروريسم كار خواهد كرد پاسخي مبهم عرضه كرد اما ضمن آن به برخي اقدامات آتي چين در اين زمينه اشاره كرد و گفت : ' ما در بدو امر از همه طرفهاي درگير مي خواهيم با هماهنگي يكديگر و با هم افزايي در چارچوب سازمان ملل در اين زمينه كار كنند '.
'وانگ يي' وزير خارجه چين هم در حاشيه اجلاس سران 'گروه 20' در تركيه كه در هياهوي واقعه حملات پاريس برگزار شد ؛ از لزوم هماهنگي پاسخ جهاني به تروريسم از طريق سازمان ملل صحبت و اعلام كرد: ' نقش رهبري سازمان ملل بايد به طور تمام و عيار در مبارزه با تروريسم رعايت شود و جبهه اي متحد در اين زمينه تشكيل شود '.
ديپلمات در ادامه شرح مي دهد:
يقينا متمركز شدن بر محور نقش سازمان ملل در عمليات مبارزه با تروريسم در راستاي منافع چين است.
چين استدلالش اين است كه بايد سازمان ملل تعريف مشخصي از تروريسم بيان كند . اين تعريف، موضع چين در قابل گروه هاي جدايي طلب' اويغور' را هم مشخص مي كند .
اصولا چين معتقد است كه غرب در قبال تروريسم ' استانداردي دوگانه ' دارد.
اگر سازمان ملل به عنوان هماهنگ كننده عمليات مبارزه با تروريسم به رسميت شناخته شود , يقينا جلوي مداخلات نظامي آمريكا را كه به بهانه مبارزه با تروريسم انجام مي شود ، خواهد گرفت .
اصولا چين نظرش اين است كه راه مبارزه با تروريسم، عمليات نظامي نيست.
از همين رو، هونگ به خبرنگاران گفت: ' جامعه بين الملل بايد قعطنامه هاي سازمان ملل در اين زمينه را رعايت كند و ضمن آن همكاري بيشتري در بستن مرزها و جلوگيري از سيل ورود و خروج تروريستها از مرزها به عمل آورد و مجراهاي تامين مالي تروريسم را قطع و با تروريسم سايبري هم مقابله كند '.
طبق اظهارات اين مقام چيني , كليه اين اقدامات همه از طريق نشست هاي دولتها بايكديگر و به كار بستن حداكثر مساعي و ساير اقدامات از طريق گفت وگو در سطوح بالاي دولتها قابل اجراست .
اما هانگ در صحبتهايش در خصوص حمله هماهنگ به تروريستها به نقطه خاصي اشاره نكرد.
چين در مبارزه با تروريسم معتقد به 'قطع ريشه ها' و 'قطع ظواهر وعلائم ' تروريسم ؛ توأمان با هم است.
پكن اصولا معتقد است كه 'جنگ با تروريسم ' كه آمريكا آن را هياهووار تبليغ مي كند , بيش از آنكه محورش قطع ريشه هايي باشد كه زمين حاصلحيز براي رشد و نمو تروريسم بوده است , بر ظواهر اين پديده شوم تكيه دارد .
در تائيد صحت اين نظريه رسمي رهبران چين, خبرگزاري 'شينهوا ' اخيرا در مقاله اي نوشت: ' ميدان جهاني مبارزه با تروريسم اصلا وارد قاره آفريقا نشده است و هيچ اقدام نظامي براي مبارزه با گروهايي نظير ' بوكو حرام' ؛ 'الشباب' و 'المربيتون' كه ماجراي گروگانگيري هتل مالي را برعهده داشت به انجام نرساند'.
براساس گزارش شينهوا, 'در عوض, مبارزه با تروريسم بر محور حمايت از كشورهاي گرفتار تروريسم در مبازه خود آنها عليه افراط گرايان متمركز شد .'
شينهوا خاطر نشان ساخت : ' غرب با مسلح ساختن شورشيان در سراسر جهان , نه تنها كاري در راه تضعيف گروههاي تروريستي انجام نداد بلكه آنها را قوي تر هم ساخت.'
ديپلمات در ادامه اشاره مي كند:
چين در آفريقا و به تبع آن در خاورميانه و در مبارزه با تروريسم در اين دو منطقه؛ منافع خود را دنبال مي كند و معتقد است كه اين دو نقطه حساس نيازمند قطع ريشه اي تروريسم است و مي توان اين وظيفه برجسته را با مرتفع ساختن معضل فقر و بيكاري و ايجاد اشتغال براي جوانان كه امكان جذبشان به گروههاي افراط گرا وجود دارد به انجام رساند.
ديپلمات در ادامه افزود: ' همه نكاتي كه چين در مبارزه ريشه اي با تروريسم بدان اشاره مي كند با رفتاري كه پكن در استان 'شين جيانگ' دارد نقض مي شود. دولت چين در اين استان ترتيبات شديد امنيتي به اجرا گذارده است كه در سرانجام امر مي تواند منتهي به بازخوردهاي منفي و تقويت رفتارهاي تروريستي شود .
چين ظاهرا معتقد به اين اصل است كه اقتصاد درمان همه دردهاست, اعم از اينكه اين درد در شين جيانگ باشد يا در مالي و يا افغانستان . اما رفتارهاي چين در استان غربي اش همه اين اصول را نقض مي كند.'
اما از سويي , نظامي گري هاي غرب هم در اين زمينه موفق نبوده است.
چين گام به گام به سمت پيشرفت , رشد مي كند و منافع جهاني آن روز به روز در معرض خطر تهديد شبكه هاي تروريستي در سراسر جهان واقع مي شوند .
اين واقعيات تلخ, ايجاب مي كند پكن در مورد استراتژي اش در مبارزه با تروريسم شفاف تر عمل كند , بدون آنكه فعلا نيازي به حضور فيزيكي در معركه مبارزه عليه تروريسم داشته باشد.
آساق**1591**1446
۰ نفر